Výhody a nevýhody alternativní výživy: Víte, jak si (ne)ublížit?

0

K alternativní výživě se lidé uchylují z nejrůznějších důvodů. Za jejich rozhodnutím mohou stát zdravotní či psychické problémy, kultura, náboženské nebo jiné přesvědčení, ale třeba i zvědavost a touha zkoušet něco nového. Alternativní výživě a jejím jednotlivým směrům jsme se věnovali v jednom z předchozích článků. Dnes se podíváme na možná rizika, ale i výhody, které s sebou jednotlivé alternativní způsoby stravování nesou.

Alternativní výživa v podobě vegetariánských diet

Mezi nejčastější, nejrozšířenější, ale také nejrozmanitější způsoby alternativního stravování patří nepochybně vegetariánské diety. Ty se dělí na několik poddruhů dle konzumovaných potravin, které jsou uvedeny níže.

Výhody:

  • jablkaVegetariáni jsou méně ohroženi vznikem rakoviny.
  • Obvykle jsou štíhlejší než lidé konzumující maso a masné výrobky.
  • Udržují si zdravou hladinu cholesterolu.
  • Jedí méně nenasycených tuků a více vlákniny.
  • Jsou méně ohroženi vznikem srdečně cévních onemocnění.
  • Vegetariáni mají lepší trávení a výkonnější peristaltiku střev.
  • Vegetariánská strava zpomaluje stárnutí.
  • Tělo vegetariánů je méně zanesené toxiny.

Nevýhody:

  • Vegetariáni mohou trpět nedostatkem některých vitamínů a minerálních látek.
  • Dieta znamená nebezpečí pro těhotné a kojící matky.
  • Nedostatek některých vitamínů snižuje výkon u sportovců.
  • Kvalita bílkovin u potravin rostlinného původu je nižší než u potravin živočišného původu.

Alternativní výživa v podobě veganství

Tento směr vegetariánství patří mezi ty vůbec nejpřísnější. Vegani nesmí kromě masa konzumovat žádné živočišné produkty, proto se živí pouze potravinami rostlinného původu.

Výhody:

  • Vegani netrpí nadváhou.
  • Netrápí je vysoký cholesterol.
  • Mají menší riziko onemocnění srdečně cévními chorobami.
  • V jejich stravě převyšují cenné polynenasycené mastné kyseliny.

Nevýhody:

  • Ve veganské stravě je nedostatek některých minerálů a cenných vitamínů (např. jódu, vitamínu B2, vitamínu B12, vitamínu D a železa).
  • Veganství je nevhodné pro těhotné a kojící ženy.
  • Minerální látky jsou z rostlinných zdrojů hůř využitelné.
  • Velké množství vlákniny a rostlinných kyselin zhoršuje vstřebávání minerálních látek.

Alternativní výživa v podobě lakto-ovo-vegetariánství

Lakto-ovo-vegetariáni jsou lidé, kteří nekonzumují maso a masné výrobky. Na druhou stranu ovšem konzumují mléko, mléčné výrobky a vejce.

Výhody:

  • fit linieLakto-ovo-vegetariáni nemívají problémy s váhou.
  • Nepotýkají se s vyšší hladinou cholesterolu.
  • Díky zvýšené konzumaci vlákniny mají lepší trávení.
  • Strava je pestrá a vyvážená.

Nevýhody:

  • Nedostatek některých vitamínů a minerálů.
  • Nedostatek kvalitních bílkovin.

Alternativní výživa v podobě demivegetariánství

Demivegetariáni nekonzumují výsekové maso, mezi které spadá například maso vepřové, hovězí, skopové atd. Na druhou stranu však připouštějí občasnou konzumaci ryb a někdy i drůbeže.

Výhody:

  • Jídelníček demivegetariánů je vyvážený.
  • Nemají problémy s vysokým cholesterolem.
  • Zpravidla nebývají obézní.
  • Mají dostatek vitamínů a minerálů.

Nevýhody:

  • Demivegetariánství nepřináší žádné významnější riziko.

Alternativní výživa v podobě makrobiotických diet

Makrobiotika slavila poměrně nedávno obrovský boom. Začali se o ní zajímat i lidé, kteří se ke klasickému vegetariánství či veganství neodhodlali. Tento směr doporučuje konzumaci obilnin v kombinaci se zeleninou či luštěninami, mořskými řasami, rybami, semínky a ořechy.

hruškaVýhody:

  • Snižuje riziko některých onemocnění
  • Vyvážený a zdravý jídelníček
  • Dostatek vlákniny
  • Vysoký podíl ovoce a zeleniny
  • Množství cenných tuků

Nevýhody:

  • Nedostatek živin a z toho pramenící zdravotní komplikace
  • Nevhodné pro děti, které jsou náchylné k nutričním nedostatkům
  • Nad těhotnými a kojícími ženami stále visí otazník

Alternativní výživa v podobě organické stravy

Hlavní zásada organické stravy spočívá v konzumaci produktů a potravin, které jsou produktem ekologického zemědělství.

Výhody:

  • Výživová hodnota je u potravin organické stravy vyšší než u klasických produktů.
  • Neobsahují rafinovanou mouku, rafinovaný cukr ani umělá sladidla či barviva.
  • Mají vyšší obsah vitaminu C, minerálních látek, antioxidantů a dalších pro tělo významných látek.
  • Jejich pravidelná konzumace snižuje riziko kontaminace organismu pesticidy.
  • Neobsahují žádná aditiva a chemikálie používané v produkci běžných potravin.

Nevýhody:

  • Jsou dražší než klasické potraviny.
  • Mohou být napadené škůdci.
  • Dovozy na velké vzdálenosti způsobují zvýšení ekologické stopy.

Alternativní výživa v podobě výživy dle krevních skupin

Tento výživový směr razí myšlenku, že mezi krví a přijímanou stravou existuje reakce. Člověk by měl tedy konzumovat pouze takovou stravu, která s jeho krevní skupinou vytváří pozitivní reakci.

hroznové vínoVýhody:

  • Lidé se obvykle nepotýkají s vysokou hmotností.
  • Lidé si hlídají, co jedí, a nad stravou přemýšlejí.

Nevýhody:

  • Zcela vylučuje určité složky potravin.

Alternativní výživa v podobě dělené stravy

Jak již název tohoto alternativního směru napovídá, jde o myšlenku rozdělit a konzumovat sacharidy s neutrálními potravinami nebo bílkoviny s neutrálními potravinami.

Výhody:

  • V rámci dělené stravy jsou konzumovány prakticky všechny potraviny.
  • Nehrozí nedostatek vitamínů a živin.
  • Lidé přemýšlejí nad tím, co jedí.

Nevýhody:

  • Striktní dodržování zásad některým lidem nemusí vyhovovat.
  • Pro dodržování musí být kladen poměrně velký důraz na sebekontrolu.
  • Pokud někdo pojme dělenou stravu jako dočasnou dietu, hrozí mu jo-jo efekt.

Alternativní výživa v podobě breathariánství

Breathariánství je založeno na myšlence, že člověk pro svůj život nemusí jíst, a dokonce ani pít. Ve finále tak žije pouze ze vzduchu.

Výhody:

  • Ideální směr pro krátkodobý půst
  • Očištění organismu
  • Zbavení těla toxinů a nebezpečných látek

Nevýhody:

  • Nevhodné pro dlouhodobější způsoby stravování
  • Nevhodné pro kojící a těhotné matky
  • Rizika kolapsu, zdravotních komplikací
  • Rizika poruch příjmu potravy

Všeho s mírou

Na závěr jen doplníme, že myšlena stravování dle zásad alternativní výživy je nepochybně ušlechtilá. Pohrávat by si s ní ale pro klid duše neměly těhotné a kojící ženy ani osoby, které se potýkají se závažným onemocněním. Vždy je na místě poslouchat své tělo a jeho potřeby, nikoli moderní trendy a nově objevené fenomény současné doby.

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close