Alternativní výživa od A do Z. V čem spočívá a co od ní můžeme čekat?

1

Spojení alternativní výživa už jistě slyšel úplně každý. Málokdo ale ví, co si pod tímto pojmem přesně představit, čemu může taková výživa prospět, jestli je vhodná pro všechny a k čemu má být vlastně alternativní. Proto jsme pro vás připravili celý seriál o jednotlivých stravovacích režimech. Nejprve se ale pusťme do poznání filozofie alternativní výživy.

Proč je to vlastně alternativní výživa?

Hned na úvod je potřeba říci, že jednoznačná definice alternativní výživy neexistuje. Jde o celé spektrum možností stravování, jež mají být alternativou k zažitým pravidlům, které masově doporučují odborníci. K jednotlivým směrům, které se od obecně zažitých pravidel liší, nás potom vedou nejrůznější motivace:

  • těhotná ženasnaha o život v souladu s přírodou
  • snaha dodržovat zdravý způsob stravování
  • víra a náboženství
  • protest proti tradičním způsobům
  • boj proti onemocnění (někteří lidé věří, že díky určitému způsobu stravování mohou zabránit rozvoji onemocnění, a to i těch závažných)
  • snaha snížit váhu prostřednictvím určitého výživového směru

Říct alternativní stravě ano, nebo ne?

Ani odpověď na otázku, zda je alternativní strava vhodná, nebo ne, není jednoznačná. Záleží totiž na konkrétním alternativním směru a na skladbě přijímané stravy – zda je v ní dostatečné množství a správný poměr bílkovin, sacharidů a tuků, zda nechybí, nebo naopak není v nadbytku vláknina a podobně. Rizika, že skladba stravy nebude správná, se zvyšují s tím, jak moc omezujeme množství a pestrost stravy.

Alternativní strava má na druhou stranu nezpochybnitelné klady – například střídmost ve stravování, snahu o dodržování zásad zdravého životního stylu a z toho plynoucí duševní i fyzickou pohodu.

Alternativní směry – jaké jsou a na jakých principech fungují

Jaké jsou tedy alternativní směry, s nimiž se setkáváme, aniž bychom možná věděli, o jaké zásady se opírají?

Vitariánství = výživový směr založený na příjmu tepelně neupravených potravin rostlinného původu, vitariáni se živí tzv. raw stravou, která neprošla tepelnou úpravou nad 42 °C; nejčastěji jedí ovoce, zeleninu, ořechy, semínka, luštěniny, klíčky

Vegetariánství = směr alternativní výživy, přičemž je ze stravy vyloučeno maso, sádlo a jiné jatečné produkty

vejce mléko laktoovovegetariánstvíVegetariánství má i několik poddruhů:

  • Laktoovovegetariánství = strava bez jatečných produktů (masa, sádla, želatiny)
  • Laktovegetariánství = strava bez jatečných produktů a vajec
  • Ovovegetariánství = strava bez jatečných produktů, vajec a mléka či mléčných výrobků
  • Veganství = strava bez veškerých živočišných produktů

Makrobiotika = směr doporučující konzumaci obilnin v kombinaci se zeleninou či luštěniny, mořské řasy, ryby, semena a ořechy; rozděluje potraviny na jin a jang; jde především o souhrn doporučení, jak se stravovat a v jakém poměru

Organická strava = směr zaměřující se na konzumaci potravin vypěstovaných bez použití pesticidů, herbicidů a umělých hnojiv

Výživa podle krevních skupin = směr, jehož hlavním pilířem je myšlenka, že mezi krví a přijímanou stravou existuje reakce – člověku tedy prospívá ta strava, která s jeho krevní skupinou tvoří pozitivní reakci

Dělená strava = směr, v němž můžeme konzumovat sacharidy s neutrálními potravinami, nebo bílkoviny s neutrálními potravinami – ne však sacharidy s bílkovinami, jen tak údajně dojde k dokonalému strávení všeho přijatého

Ajurvéda = učení, které rozděluje lidi na tři skupiny, přičemž každé skupině vyhovuje jiná strava

Breathariánství = směr, který je postaven na myšlence, že člověk může žít jen ze vzduchu – nemusí jíst, dokonce ani pít; tento směr je vhodný zejména jako krátkodobý půst

těhotná ženaMůže alternativní výživu vyzkoušet každý?

To, jestli je právě pro vás některý z alternativních stravovacích směrů vhodný, záleží na skladbě stravy, ale i na vašem zdraví a na vašich dispozicích. Opatrní by při zkoušení alternativní výživy měli být nemocní lidé, těhotné a kojící ženy a děti. Vhodností alternativní výživy u jednotlivých skupin se budeme zabývat v některém z následujících článků.

Co už víme a co nás čeká

Nyní už víme, že alternativní výživa není jeden jediný striktní směr, ale že jde o mnoho směrů, které se navzájem liší, u některých můžeme mluvit i o stupňování. Pravděpodobně nejčastěji vyznávaným směrem je vegetariánství. Konkrétní alternativní směry si přiblížíme v dalších jednotlivých článcích. Už teď se máte na co těšit!

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

  • Iveta

    Každý si myslí, že jeho způsob je ten nejlepší. Já si myslím, že každý jsme jedinečný a co jednomu vyhovuje, by druhého zničilo. Někdo bez masa neprospívá, jinému stačí živá strava. To nahrává myšlence ajurvédy nebo krevním skupinám. Podle mé zkušenosti, strava podle krevních skupin dost odpovídá.

Na těchto stránkách užíváme cookies. Proti jejich sběru na základě oprávněného zájmu se můžete odvolat na info@vceliste.cz, nebo budeme rádi, když nám jejich užívání odsouhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close