Znáte účinky zázvoru? Pomáhá i při hubnutí!

1

Nevypadá příliš lákavě, ale jeho chuť je nezapomenutelná. Jedni ho milují, druzí nenávidí. Nejčastěji po něm sáhneme, když jsme nachlazení nebo na nás leze chřipka – strouháme si ho do čaje, nebo si z něj přímo čaj děláme. Dokáže také zklidnit žaludek, na němž se dost často odráží stres, kterému dennodenně čelíme. Zázvor.

Odkud se k nám zázvor dostal?

Zázvor je koření, které lidé získávají z oddenků stejnojmenné rostliny. Není jisté, odkud zázvor pochází, zda z Indie nebo Číny, ale pravdou je, že tamější obyvatelé ho používají jako přísadu do pokrmů či nápojů už více než 3 000 let. Zázvor je nedílnou součástí takových pokrmů, jako je zázvorové pečivo, guláš nebo pečené maso, přidává se do piva i limonád. Na lidské zdraví pozitivně působí ve všech svých formách – sušený, vařený, nakládaný i syrový.

V obchodech se můžeme orientovat barvou zázvoru – bývá žlutý, okrový až černý. Platí však, že nejšťavnatější jsou světlejší zázvoroddenky menší velikosti. Zázvor je levný, kilogram stojí kolem stokoruny, ale za onu stokorunu bychom si ho udělali pěknou zásobu.

Proč bychom zázvor neměli přehlížet

Zázvor je známý díky mnoha svým pozitivním účinkům, kromě zmíněného vlivu na žaludeční potíže můžeme zmínit jeho antibakteriální účinky, zmírňování nevolnosti v době těhotenství, také zklidňuje bolesti hlavy a je výbornou prevencí proti stresu. Pomáhá při plynatosti, pálení žáhy a při zánětech kloubů.

Jak je to se zázvorem při hubnutí

Po zázvoru by měl sáhnout každý, kdo hubne – zázvor totiž patří mezi suroviny, jejichž konzumace zahřívá organismus a vlivem toho dochází ke zrychlování metabolismu a efektivnímu spalování přijaté energie. Stejný efekt můžeme najít například u chilli papriček. Zhubnout pochopitelně nemůžeme jen tím, že si budeme do jídla a pití přidávat zázvor, jeho pravidelná konzumace nám ale při hubnutí může pomoci zmíněnou podporou spalování.

Jak zařadit zázvor do jídelníčku a pitného režimu

Zázvor je nejen chuťově nezapomenutelný a zdravý. Dá se také využít mnoha způsoby, ať už si ho budeme chtít přidat do jídla, nebo do pití. Jemně okořenit si s ním můžeme například maso při nakládání, připravit si mrkvovou polévku se zázvorem nebo banány pečené na zázvoru. Číňané a Indové si na pokrmech, v nichž figuruje zázvor, pochutnávají dnes a denně.

K pití si můžeme připravit zázvorový čaj nebo známou zázvorovou limonádu. Ačkoli u většiny receptů na limonádu nechybí citrón, odborníci podotýkají, že citrón může neutralizovat účinky zázvoru a není tedy vhodné je kombinovat, protože zázvor potom neúčinkuje tak, jak by měl. Pro chuť ho ale můžeme v malém množství použít.

Abychom vás nezavalili jen teorií, připravili jsme pro vás 2 tipy na zařazení zázvoru do jídelníčku a pitného režimu.

Zázvorová limonáda

Co potřebujeme: 30-50 g zázvoru, šťáva z půlky citrónu a plátky citrónu na ozdobu, 250 ml perlivé minerální vody, lžíce medu na doslazení

Jak na to:

  • zázvor oloupeme a nastrouháme, necháme si 2 plátky stranou
  • nastrouhaný zázvor přelijeme horkou vodou, necháme ho potopit a chvíli louhovat
  • šťávu nalijeme do sklenice, přidáme citrónovou šťávu a plátky zázvoru
  • přilijeme minerálku a osladíme medem

Kuřecí prsíčka na zázvoru

Co potřebujeme: kuřecí prsa, 2 stroužky česneku, 3 lžíce oleje, 1 šalotku, 100 g čerstvého zázvoru, ½ lžičky tymiánu

Jak na to:

  • kuřecí prsíčka naklepeme
  • zázvor a česnek nastrouháme najemno
  • přidáme nakrájenou šalotku, můžeme místo ní zvolit cibuli, ½ lžičky tymiánu, 3 lžíce oleje a směs osolíme
  • směs důkladně promícháme a rozetřeme ji na plátky masa
  • kuřecí prsa potom necháme odležet alespoň 3 hodiny, ale klidně i den
  • maso osmahneme na troše oleje a podáváme s bramborami

Pozor na nadměrnou konzumaci, může škodit

zázvorový čajAč je zázvor zdravý, ve velkém množství při časté konzumaci může i uškodit – nadměrné množství zázvoru v organismu se obvykle projevuje nevolností a problémy s trávením, zvracením, průjmem, překyselením organismu, nízkou hladinou cukru v krvi nebo krvácivostí. Bezpečná dávka je maximálně 2 g na 1 kg váhy člověka, například 80 kg vážící člověk tedy může sníst denně 160 g zázvoru, což je více než jeden oddenek – a to jen tak někdo nesní kvůli aromatičnosti a výrazné chuti.

Zázvor může být nejen výjimečným kořením, ale i zázračným lékem na mnoho obtíží od nevolností přes nachlazení až po pálení žáhy nebo nadýmání. Díky tomu, že prohřívá organismus, jeho konzumací můžeme podpořit spalování a hubnutí může být účinnější. Pokud se tedy snažíte shodit přebytečné kilogramy, neváhejte pravidelně sáhnout po zázvoru a dopřejte si ho jako součást jídla nebo jako čaj či limonádu. Vyzkoušejte ho sami!

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Na těchto stránkách užíváme cookies. Proti jejich sběru na základě oprávněného zájmu se můžete odvolat na info@vceliste.cz, nebo budeme rádi, když nám jejich užívání odsouhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close