Cukr lze nahradit rostlinnými sladidly. Pomohou vám ke štíhlejší postavě?

0

O škodlivosti cukru už existují stovky článků i knih. Ne nadarmo se mu říká bílý zabiják. Přestože bychom jej měli spíše omezovat, je jeho spotřeba v České republice dlouhodobě 2× vyšší, než je doporučená dávka. Na jednoho Čecha tak připadá až 40 kg bílého cukru ročně. Pokud nechcete cukr ze svého jídelníčku úplně odstranit, můžete jej alespoň omezit alternativami – rostlinnými sladidly. Jsou ale typickým příkladem „z bláta do louže“, nebo vám opravdu pomohou? Na to jsme se podívali v novém článku.

Čím tedy cukr nahradit?

Med

Med se skládá především z glukózy a fruktózy, a pokud není pasterizovaný, má navíc nízký glykemický index (ten vyjadřuje, za jak dlouho se sacharidy obsažené v přijímané potravě změní v těle na glukózu, která se dostane do krevního oběhu). Mimo to obsahuje i vápník, hořčík, železo, draslík, selen, zinek a látku zvanou acetylcholin, který snižuje krevní tlak. Pomáhá také při řadě dalších nemocí, tak proč ho nepoužít i jako sladidlo? Vhodný je jako přísada do kaší, jogurtů nebo nepečených dortů. S pečením ale opatrně – med tepelnou úpravou ztrácí většinu ze svých blahodárných živin a znehodnocuje se. Ačkoli patří med mezi přírodní rostlinná sladidla, i s ním musíte být opatrní a používat jej s mírou. Jinak totiž místo hubnutí docílíte opačného efektu.

Stévie

Stévie je malá kouzelná rostlina – původem z Brazílie –, jejíž listy neobsahují žádné kalorie ani sacharózu, přitom je až 300krát sladší než cukr. Seženete ji v prášku nebo v kapkách, ale také jako celou rostlinku. Působí protizánětlivě a zlepšuje trávení a je vhodná i na pečení. Dejte si však pozor. Jelikož je sladší než cukr, musíte použít menší množství. Její chuť je navíc velmi specifická, proto se nejdříve přesvědčte, jestli vám bude chutnat.

Stévie je několikanásobně sladší než klasický cukr.

Javorový sirup

Javorový sirup už dávno není jen tím, čím si dochutíte lívance ke snídani, ale využívá se i jako sladidlo v teplé i studené kuchyni. Tento sirup se získává z mízy javoru a obsahuje celou řadu zdraví prospěšných látek, jako jsou vápník, hořčík či zinek, kyselinu listovou a vitamíny A, B a D. Údajně má pozitivní vliv na hubnutí, ovšem jen pokud jej používáte jako občasné sladidlo. Navíc je odolný vůči teplu, takže s ním můžete sladit i při pečení.

Datle

Datle jsou velmi sladké ovoce s vysokým obsahem cukru. Díky tomu se spíše než k přímé konzumaci hodí jako sladidlo. Stačí, když datle namočíte do vody a následně rozmixujete. Vznikne vám hutnější lepivá hmota, se kterou můžete sladit kaše i tvořit dezerty – dokonce i ty raw. Toto sladké ovoce je výborným zdrojem draslíku, mědi, železa a především kyseliny pantotenové, která snižuje stres, dodává tělu energii a zlepšuje schopnost soustředění.

Kokosový cukr

Kokosový cukr se získává z květů kokosové palmy a má nízký glykemický index a vysoké množství zdraví prospěšných minerálů. Můžete jej používat do studené i teplé kuchyně, ovšem opatrně – stále je to cukr a obsahuje skoro stejné množství kalorií jako obyčejný bílý cukr. Život si tedy slaďte pouze s mírou.

Vyhněte se obloukem

Agávový sirup

Ačkoliv se stal agávový sirup hitem zdravého stravování, raději se mu vyhněte. Má sice nízký glykemický index, po zpracování agáve ale tvoří až 90 % jeho obsahu fruktóza. Je to tedy jen tekutý cukr. Navíc může vést k nadýmání a problémům se zažíváním.

Javorový cukr nepatří pouze na palačinky.

Sukralóza

Sukralóza je v zásadě jen chemicky zpracovaná a rozložená fruktóza. Jedná se o umělé sladidlo, které naše tělo nedokáže zcela strávit. S větší dávkou sukralózy nejenže přijmete pěknou porci sacharidů, ale také zatížíte svá střeva.

Čekankový sirup

Také sirup z čekanky zažil velký „boom“. Skutečně by se mohlo jednat o dietní a vhodnou náhražku cukru, na našem trhu jsou ale čekankové sirupy velmi často doslazované právě sukralózou. Pokud se tedy pro sirup z čekanky rozhodnete, důsledně si přečtete složení a ujistěte se, že se opravdu jedná pouze o 100% čekankový sirup.

Jak tedy sladit, abychom byli štíhlejší

Jednoduše – nijak. Tito přírodnější a na oko zdravější dvojníci cukru jsou sice lepší náhražkou, pořád se však jedná o cukry. Stopové prvky a minerály v nich obsažené jsou lákavé, abyste jich ale do těla dostali dostatečné množství, museli byste jimi sladit opravdu hodně. Stejné minerály a vitamíny je možné přijímat z ovoce a zeleniny. Pokud vás za zdravějším slazením opravdu žene vidina štíhlejší postavy, namísto nahrazování bílého cukru se pokuste raději sladit méně. O to více si pak nějakou tu cukrovinku vychutnáte – a to bez ohledu na to, jaké sladidlo je v ní obsažené.

Chcete zjistit, jak na tom vlastně s cukrem jste? Vyzkoušejte si kvíz o cukru, který jsme pro vás připravili.

Stáhnout kvíz

Sdílej:

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close