Makrobiotika jako životní filosofie: Víte, co od ní můžete čekat?

0

Někteří makrobiotiku přirovnávají k dietnímu opatření, jiní k životní filosofii. Pro některé je nezbytným zlem, pro jiné naprostou pohromou. Kdo má pravdu? Ke kterému tvrzení se přiklonit? Odpovědi na tyto a spoustu dalších neméně zajímavých a důležitých otázek jsou součástí dnešního článku!

Co si představíte pod pojmem „Makrobiotika“

Mnozí z vás možná netuší, co to vlastně ta „makrobiotika“ je. Velmi zjednodušeně můžeme říct, že jde o stravu, která blahodárně působí na náš organismus a má podle některých výzkumů také léčivé účinky. Zároveň však tento životní styl respektuje zákony přírody a vesmíru. Někteří lidé, kteří makrobiotiku dlouhá léta praktikují, dokonce říkají, že si s její pomocí můžete prodloužit život o několik dlouhých let.

místní zelenina z trhu

Něco málo z historie makrobiotiky

Pokud si myslíte, že makrobiotika je „výmyslem poslední doby“, pak vás vyvedeme z omylu. První zmínky o této životní filosofii najdete v Hippokratově spisu O vzduchu, vodách a místech, který se zabývá vlivem prostředí a výživy na lidské zdraví. Souhrn opatření a zásad, které mají vést ke dlouhému, zdravému a naplněnému životu, slovem makrobiotika poprvé označil německý lékař Christoph Wilhelm Hufeland v roce 1796. O makrobiotických zásadách se zmiňuje ve své knize Makrobiotika, neboli umění, jak prodloužit lidský život.

Záporné názory a výroky směrem k makrobiotice

Odpůrci makrobiotické filosofie prohlašují, že strava, kterou jedinec přijímá, je rizikově jednostranná. Chybí mu proto různé důležité látky, vitamíny a minerály. Dále tvrdí, že makrobiotická výživa neobsahuje dostatek výživných látek a může dojít k těžké podvýživě. Bohužel zjistit, zda strava konkrétního jedince vyznávajícího makrobiotiku obsahuje dostatečné množství živin, vitamínů a minerálů je prakticky nereálné. Tento způsob stravování proto v žádném případě nedoporučujeme těhotným a kojícím ženám.

10 základních zásad makrobiotické stravy

  1. jin a jangZákladem jsou lokální a sezónní potraviny vypěstované v co nejbližším okolí vašeho bydliště.
  2. Makrobiotika neuznává potravu, které je dovezena z dalekých končin světa.
  3. Strava, kterou makrobiotici jedí, musí být produktem ekologického hospodářství.
  4. Potraviny nesmí být chemicky konzervované ani ošetřované a měly by být co nejčerstvější.
  5. Makrobiotika se v zásadě řídí podle dvou základních skupin – jin a jang.
  6. Základem makrobiotiky jsou celozrnné obiloviny a vařená zelenina.
  7. Každou potravinu byste měli požvýkat alespoň 50×.
  8. Omezená je konzumace masa, mléčných výrobků a sýrů.
  9. Člověk by se měl s pomocí makrobiotiky propracovat k osobnímu rozvoji a pozitivnímu přístupu k životu.
  10. Stravování jde ruku v ruce s masážemi, baňkováním, přehříváním organismu, zábaly, ale i aromaterapií či muzikoterapií.

Jak by měl vypadat jídelníček makrobiotika?

tofu se zeleninouZákladem makrobiotické výživy jsou celozrnné obiloviny a vařená zelenina. Jídelníček makrobiotika by měl obsahovat 50 až 60 % celozrnných obilovin, 20 až 30 % lokální zeleniny (s výjimkou brambor, rajčat, paprik a dalších druhů čeledi lilkovitých) a 5 až 10 % jídelníčku mohou tvořit luštěniny a potraviny ze sóje (tofu, miso a tempeh). To vše by měly vhodně dochutit mořské řasy.

Velmi omezeně jsou povoleny ryby a mořské plody, lokální ovoce a ořechy. Makrobiotika nedoporučuje konzumaci mléka a mléčných výrobků, vajec, drůbeže, cukru, polotovarů, masa, tropického ovoce, bylinkových čajů, aromatických koření, ovocných džusů a některých druhů zeleniny. Pít by měl člověk pouze tehdy, trpí-li pocitem žízně. Vyhnout by se měl ale konzumaci alkoholu a kávy.

Jak vypadá tradiční hostina makrobiotika?

Jídlo si makrobiotik vskutku vychutnává. Jí pomalu, s rozmyslem, každé sousto důkladně (alespoň 50×) pokousá. Téměř všechny konzumované potraviny procházejí u makrobiotiků důkladnou tepelnou úpravou. Zde můžeme zpozorovat základní rozpor třeba s vegetariány, jejichž skladba jídelníčku je založena zejména na čerstvých potravinách.

Chcete začít s makrobiotikou? Víme, jak na to!

  • Oluštěninydpovězte si na otázku, proč vlastně chcete s makrobiotikou začít.
  • Zjistěte, zda máte dostatečnou podporu ve svém okolí.
  • Jezte jídlo, které roste ve vašem pásmu a odpovídá příslušnému ročnímu období.
  • Nakupte si do zásoby chemicky neošetřené potraviny.
  • Najděte si nový koníček, začněte cvičit a chodit na masáže či aromaterapii nebo na muzikoterapii.
  • Ke každému jídlu přidávejte různé druhy zeleniny.
  • Vylučte kávu a alkohol. Zkuste omezit také bylinné čaje.
  • Vylučte ze svého jídelníčku jednoduché cukry, bílou mouku, mléko a mléčné výrobky, vajíčka, maso a výrobky z něj.
  • Osvojte si principy jin a jang a pochopte jejich vzájemnou symbiózu.
  • Plánujte si pestrý a bohatý jídelníček.
  • Nenechte se odradit případným jednorázovým selháním.
  • Myslete pozitivně a rozvíjejte se!
  • Nezapomínejte na důkladné žvýkání každého sousta.
  • Nesrovnávejte se s ostatními. Využijte pomoci zkušeného lektora makrobiotiky.

Makrobiotika (není) pro každého

Pokud o makrobiotice vážně uvažujete, mějte na paměti, že vám tento výživový směr nemusí sednout a s filosofií se nemusíte tak jednoduše ztotožnit, jak jste si to na začátcích plánovali. Pokud během makrobiotickéhio stravování pocítíte jakékoli zdravotní komplikace či neduhy psychického rázu, promluvte si o nich s ošetřujícím lékařem nebo vyhledejte pomoc zkušeného lektora makrobiotiky. Nic nedělejte násilím a do ničeho se nenuťte. V takovém případě by se totiž makrobiotika zcela minula účinkem.

Máte s makrobiotikou osobní zkušenosti? Podělte se o ně s ostatními v diskuzi pod tímto článkem!

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close