Dělená strava – když se ze změny jídelníčku stane životní styl

1

Každý o ní snad už slyšel. Nebo minimálně zná její název. Ne každý má ale jasno v tom, jakými pravidly se řídí člověk, který se do dělené stravy pustil. Pojďme se podívat, co si pod pojmem dělená strava můžeme představit.

Co je dělená strava

Dělenou stravou můžeme nazvat takovou úpravu jídelníčku, v němž jsou potraviny rozděleny podle různých pravidel a podle pravidel se také tyto skupiny kombinují. Tím bychom měli dosáhnout kýženého výsledku – hubnutí.

Když dělení, tak dělení

Úprava jídelníčku se zakládá na rozdělení potravin na tři základní skupiny – sacharidy, bílkoviny a neutrální potraviny. Rozdíl mezi nimi je v trávení. Bílkoviny k naprostému strávení potřebují kyselé prostředí s nízkým pH, u sacharidů je to naopak. Ty nejlépe strávíme, když jim dopřeje zásadité prostředí s vysokým pH. V situaci, kdy dochází k trávení bílkovin i sacharidů zároveň, tělo není schopné je stoprocentně využít nebo dochází k jejich špatnému rozkladu a v těle se mohou vytvářet látky, které mají na fungování těla špatný vliv.

Kategorie první – sacharidy

Do této kategorie patří hlavně celozrnné obilí (oves, ječmen, žito, proso, neloupaná rýže a sušená kukuřice) a potraviny z něj vyrobené, tedy pečivo, mouka, těstoviny, krupice. Ze zeleniny zde můžeme zmínit brambory, kukuřici a kapustu, z ovoce jablka, hrušky, hroznové víno, banány, fíky a datle. Řadíme sem i nápoje – pivo a ovocné sirupy.

Nezařaditelnou potravinou, která patří k sacharidům, je med. Pozor si musíme dávat na rýži, protože ji někdo k sacharidům řadí, jiní zase ne. Pokud se vyhneme bílé loupané rýži, nic se nestane.

Kategorie druhá – bílkoviny

Mezi bílkoviny řadíme především maso a masné výrobky. Maso jíme ideálně skopové, hovězí a telecí, pokud je to možné, vyhýbáme se tučným částem a vepřovému masu, které je tučné samo o sobě. Způsobů, jak si maso připravit, je více, nedoporučuje se však příprava v trojobalu, protože strouhanka patří do sacharidové skupiny potravin.

Další možností patřící do bílkovin je drůbež, dále jsou to neuzené ryby a některé mořské plody, např. garnáti, humři nebo krabi.
Mimo maso, ryby a mořské plody patří mezi bílkoviny i vejce, sýry, mléčné a sójové výrobky a nízkotučné mléko.
Z nápojů můžeme jmenovat ovocné čaje, bílé a červené víno, šampaňské (stejně jako u vína – suché).

Možná to někoho překvapí, ale do této kategorie patří i ovoce, např. citrusy, kyselá jablka a kyselé hrušky, maliny, jahody, třešně, meruňky, broskve a exotické plody (mango, ananas). Existuje jednoduchá poučka – čím jsou potraviny sladší, tím méně se do této kategorie hodí.

Kategorie třetí – neutrální potraviny

Potraviny z této kategorie můžeme v rámci dělené stravy konzumovat samostatně i v kombinaci s potravinami z prvních dvou kategorií (tedy buď s jednou, nebo druhou kategorií).

Patří sem hlavně tuky a oleje, máslo, neztužené margaríny, mléčné výrobky s obsahem tuku více než 50 %, zejména ty zakysané, tučnější sýry, uzeniny a uzené ryby, ořechy (arašídům je lepší se úplně vyhnout), ze zeleniny lilek, brokolice, mrkev, česnek, okurky, cibule, špenát a podobné.

Nejen hubnutí nás k ní vede

Přesně tak. Při dělené stravě se dá hubnout a mnohé ženy si na internetových diskuzích dělenou stravu pochvalují. Dalším důvodem, proč se naučit stravovat tímto způsobem, je to, že tak ulehčíme trávení svému tělu. Zakladatel myšlenky této diety, doktor Howard Hay, sice na počátku 20. století mířil na zdravější ledviny, ale takové účinky se neprojevily. Pozitivní vliv má dělená strava na trávení, protože trávicí trakt není zatěžován směsí potravin, jejich trávení funguje na odlišné bázi (jak jsme si již řekli, některé potřebují kyselé, jiné naopak zásadité prostředí).

pomerancPitný režim při dělené stravě

Jistě jste si položili jednu ze zásadních otázek, kolik čeho vypít, když si dopřáváte dělenou stravu. Jedním z tipů je vypít ráno před snídaní a před každým dalším jídlem sklenku vody, může být i s citrónem. Během jídla bychom naopak pít neměli, abychom neředili trávicí šťávy a nebrzdili tím trávení. Minimálně bychom měli vypít 1,2 l tekutin denně a v ideálním případě vynecháme kávu a platí důrazný zákaz alkoholu.

Zapomeňme na počítání kalorií

Dělená strava má velké plus. Nemusíme hladovět a počítat každou kalorii, můžeme se najíst dosyta, pokud budeme dodržovat pravidla konzumace potravin. Jídla nikdy nevynecháváme. Týdně bychom měli zhubnout asi o 1 kg.

Několik tipů k dělené stravě

Jezme v klidu a každé sousto důkladně žvýkejme
Mezi jídly, pokud je to možné, dodržujme čtyřhodinové intervaly
Preferujme čerstvé potraviny v přirozeném stavu
Vyvarujme se potravinám s extrémním podílem bílkovin nebo sacharidům
¾ stravy by měly tvořit zásadotvorné potraviny (ovoce, zelenina), ¼ kyselinotvorné potraviny (např. maso)

V dnešní době existuje více druhů dělené stravy založené na výše popsaném principu. Někteří odborníci doporučují konzumaci sacharidových jídel celý den a bílkovinových jídel až den následující. Je tedy jen na nás, zda se rozhodneme dělenou stravu vyzkoušet. V každém případě je třeba umět dobře naslouchat svému tělu a vnímat jeho signály.

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

  • Petra17

    Zrovna to pomalé žvýkání může mít docela velký úspěch, ne? Jedna moje kamarádka je naprosto proslulá tím, že jí vždycky strašně dlouho. Když spolu jdeme na oběd, jí celou věčnost! Ale štíhlá je, to se musí uznat. Třeba je to klíč k jejímu úspěchu… 🙂

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close