Zhubněte se spoustou kalorií – hloupost, nebo realita?

0

Kalorie – pojem, který je prakticky každému velice dobře známý. Ovšem víte, co se pod ním skutečně skrývá? Co jsou ve své podstatě kalorie? K čemu jsou dobré a na co je člověk potřebuje? Už totiž ne každý člověk dokáže správně odpovědět na tyto otázky. Proto si je podrobněji rozebereme v tomto článku, abyste byli v obraze.

Co je to kalorie

Kalorie je jednotkou energie, která vyjadřuje zejména energetickou hodnotu potravy. A je to takové množství energie, které například dokáže zvýšit teplotu jednoho gramu vody ze 14,5 °C na 15,5 °C. Kalorie tedy není, jak si mnozí lidé myslí, samotným ukladačem tuků, nýbrž a pouze energetickou jednotkou. Každá potravina pak má různou energetickou hodnotu podle toho, kolik energie je potřeba na její rozložení a kolik energie potom člověku zůstane. Pokud má člověk neustále nadbytek energie, až potom je začne ukládat do zásob, ovšem samotné kalorie za ukládání nemohou.

Jaký je rozdíl mezi kalorií a kilojoulem

Na popisu potravin se ale často setkáte kromě kalorií i s kilojouly. Kalorie se totiž v dnešní době již často nahrazují kilojoulem. Pro představu odpovídá jedna kilokalorie, značená kcal, asi 4,185 kJ. A jaký je mezi těmito jednotkami rozdíl, kromě nutnosti jejich přepočtu? Vlastně žádný! Jen si prostě musíte dát pozor na správný přepočet a dále na to, že kilojouly mají obecně vyšší hodnoty.

Co jsou to „negativní kalorie“

Ovoce a zeleninaVe kterých potravinách najdete negativní kalorie

Určitě jste teď zpozorněli, že lze vlastně hubnout bez hladovění. Ano, a to velice snadno! Pokud budete konzumovat v co největším množství například cukety, zelené fazolky, špenát, květák, celer, papriky, saláty, cibule, česnek, ředkve, řepu, dýni, kapustu či kedlubny, některé další druhy ovoce, nebo luštěniny, více energie vaše tělo vydá na strávení a vstřebání této potravy, než na příjem kalorií. Tyto potraviny si tedy můžete dopřávat každý den, a to bez jakéhokoliv omezení. Samozřejmě je také důležité jejich správné zpracování. Mějte na paměti, že smažení na oleji není jediný možný způsob přípravy. Kromě smažení (výhradně na oleji k tomu určeném – řepkový či slunečnicový) máte na výběr třeba ještě pečení, vaření, dušení či grilování, což nemusí být ani s kapkou oleje a tudíž ani s gramem tuku navíc.

Pozor na výklad!

Ovšem musíme zde apelovat na správnost výkladu! Předchozí potraviny samy o sobě nespalují tukové ani jiné energetické zásoby. Potraviny, které jsme vyjmenovali výše, mají pouze jen minimum energie, takže vaše tělo musí při jejím trávení sáhnout do tukových polštářků a uložený tuk spotřebovat na jejich zpracování. Na druhou stranu si ale nepředstavujte obrovský tukový úbytek po pouhém pozření například jedné kedlubny. Budete se muset hodně snažit, než skutečně spálíte všechny tukové zásoby. Totiž pro spálení jednoho kila tukových zásob budete muset vytvořit energetický deficit o hodnotě zhruba 7 000 kcal, což je v přepočtu asi 29 000 kJ. Dospělý muž dosáhne této hodnoty zhruba po 13 dnech provozování jakéhokoliv halového sportu, žena až po 18 dnech.

Přirozené spalovače energie

Pomoc vám v tom mohou navíc i přirozené spalovače energie. Kromě tedy potravin, které obsahují negativní kalorie a které vám pomohou udržet tukové zásoby na uzdě, ještě existují tzv. přirozené spalovače energie. Patří mezi ně například zelený čaj nebo potraviny, respektive látky v nich obsažené, které působí proti ukládání tuků a tím i proti tloustnutí. Ovšem opět neočekávejte veliké zázraky! Pokud by bylo hubnutí možné pouze jezením, už by nikdo na světě nebyl obézní. Tak jednoduché to prostě není! V obchodech se však můžete setkat s potravinami, jako například s pálivými papričkami nebo s kávou, v nichž se nachází pro někoho až kouzelné látky. Ku příkladu v chilli papričkách najdete capsaicin, který způsobuje pálení, omezuje chuť k jídlu a v neposlední řadě i mírně zrychluje metabolismus, což ve své podstatě napomáhá ke spalování tuků. U kávy se pak jedná zejména o zrychlení metabolismu, což opět může pozitivně působit na naše tukové zásoby. Ovšem u kávy pozor! Minimum cukru, žádné plnotučné mléko, žádná smetana, žádná šlehačka a žádný alkohol! Pokud byste chtěli o pomoc požádat speciální přípravky podporující hubnutí, pak věřte, že v nich nenajdete nic jiného, než kombinaci výše zmíněných látek – kofeinu, výtažku ze zeleného čaje, vrby bílé a L-karnitin. 

Jak spálit kalorie

Když už ale sníte potraviny, ve kterých je větší množství kalorií, než skutečně potřebujete, měli byste i vědět, jak je spálit. Nejjistějším způsobem je samozřejmě cvičení. Díky tomu spálíte nejvíce tukových zásob vůbec. Dále pak jsou v nabídce některé potraviny jako přirozené spalovače tuků a v neposlední řadě můžete vyzkoušet i některé spalovače tuků uměle vytvořené. Jedná se o nejrůznější hubnoucí prostředky, které jsou nám běžně nabízeny v reklamách nebo v lékárnách. Ovšem i zde zázraky nečekejte! Většinou totiž takové spalovače tuků pracují na stejném principu jako například chilli nebo káva – zrychlují metabolismus a tím zvyšují možnost spálení přebytečných zásob. Než se však uchýlíte k chemii a nejrůznějším doplňkům stravy, raději začněte tradičně, a to klasickým cvičením.

sportujici zenaKolik spálím kalorií sportem

Například u sálových sportů, jako je squash, basketbal, volejbal či vybíjená, spálí dospělý muž za hodinu hraní v průměru asi 420 až 600 kcal, žena pak asi 300 až 430 kcal. Za hodinu hraní badmintonu pak spálíte například 540 kcal, jste-li muž, či 390 kcal, jste-li žena. A pokud vás více baví stolní tenis, za hodinu jeho hraní spálí dospělý muž 420 kcal a žena 300 kcal.

Jak zjistit správné množství kalorií na den

Abyste však nemuseli hodně cvičit, měli byste si hlídat správné množství kalorií ve stravě na den. To zjistíte v nejrůznějších online kalkulačkách, které správné množství vypočítají přesně pro vás. Jednu takovou naleznete například zde. Minimum kalorií pak vypočítáte pomocí bazálního metabolismu BMR. Jedná se o naprosto minimální energetický příjem potřebný pro zachování základních životních funkcí člověka. Pokud tedy nechcete přibrat ani deko navíc, chcete naopak zhubnout co nejvíce, ale zároveň nechcete hladovět jako ve středověku, měli byste se pohybovat právě okolo hodnoty vypočtené pomocí bazálního metabolismu BMR, respektive nad touto hodnotou, jelikož budete-li mít menší příjem než je bazální metabolismus, budete nezdravě podvyživení.

Potřebuju si udržet váhu

V neposlední řadě zde uvedeme, kolik je potřeba spálit energie, abyste si udrželi svou váhu, nebo pokud chcete zhubnout. Pro udržení váhy by měl být příjem a výdej vyrovnaný. Tudíž byste si měli hlídat, kolik toho sníte, jak moc je tato strava energeticky bohatá a kolik za den spotřebujete energie. Velice dobrou pomůckou jsou opět nejrůznější online kalkulačky, kde máte příjem i výdej vypočítaný. Jedna výborná se nachází i zde.  

zhubnoutPotřebuju zhubnout

Chcete-li naopak zhubnout, měl by být váš příjem menší než výdej. To je logické! Ovšem opět se zde hodí stará moudrá poučka: „Všeho s mírou!“. Energetický výdej by neměl překročit přijatou energii o 10 %. Tudíž by váš energetický příjem měl být maximálně o deset procent menší než výdej. V jiném případě budete hubnout nezdravě a opět budete podvyživení.

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close