Vybíráme vejce v supermarketu: Víte, jak na to?

0

Vejce patří mezi potraviny s nejvyváženějším obsahem nutričně významných látek. Kromě toho se vyznačují vysokou stravitelností. Z drtivé většiny jsou tvořeny proteiny (bílkovinami) a lipidy (tuky). Jejich úloha v jídelníčku je proto zcela nezastupitelná. Bílkoviny z vajec jsou dokonce biologicky hodnotnější než proteiny masa nebo mléka. Člověku dodávají vysoký obsah esenciálních aminokyselin, které si sám neumí vyrobit, ale také řadu cenných vitaminů (všechny kromě vitamínu C).

Vyvracíme mýty!

S tímto živočišným produktem je pochopitelně spojován také strašák jménem cholesterol. Právě mýtus, který řadí vejce k potravinám, jež cholesterol zvyšují, se nám snad podaří vyvrátit několika nezávislými studiemi, které dospěly k názoru, že dlouhodobá konzumace (alespoň 6 měsíců) 2 vajec denně vedla k mírnému snížení sérového cholesterolu! Dnešní článek ovšem nebude věnován cholesterolu ani radám, jak jej snížit. Na následujících řádcích poradíme, jak kvalitní vejce vybrat, abyste si na nich ve finále doopravdy pochutnali!

Jaká vejce jsou na našem trhu k dostání?

V regálech super a hyper marketů obvykle naleznete pouze vejce třídy A, která jsou určena k maloobchodnímu prodeji. Ve skutečnosti ovšem existuje i třída B, jež je určená pro průmyslové zpracování, takže je v obchodě nenajdete. Vejce jsou dodávána v plastových či kartonových obalech, které obsahují řadu informací a údajů. Spousta důležitých čísel a písmen je ovšem natisknuta i na samotných skořápkách vajec. Víte, co jednotlivé údaje znamenají?

Naučte se číst z vajec

Na obalu musí být povinně uvedeno jméno nebo adresa podniku, který vejce balil nebo nechal zabalit. Číslo třídírny, které je přiděleno Státní veterinární správou, znamená schválení provozovny, která vejce třídí a balí. Dále je povinné uvést na obalu hmotnostní skupinu vejce (S, M, L a XL), počet ks balených vajec, datum minimální trvanlivosti spolu s doporučeným skladováním vajec, metoda chovu a vysvětlení významu kódu producenta uvedeného na jednotlivých vejcích.

Luštíme kódy na vejcích

První z číslic označuje metodu chovu nosnic:

  • 0 – vejce nosnic v ekologickém zemědělství (bio)
  • 1 – vejce nosnic ve volném výběhu
  • 2 – vejce nosnic v halách (na podestýlce)
  • 3 – vejce nosnice v klecích

Druhá dvě místa kódu označují kód producenta:

  • CZ – Česká republika
  • DE – Německo
  • PL – Polsko
  • LT – Litva
  • NL – Nizozemí

Poslední čtyřčíslí znamená registrační číslo hospodářství (chovu).

Čemu věnovat při výběru pozornost?

vejce v baleníČerstvost: Jako první se věnujte datu spotřeby vajec. Snažte se vždy vybírat a nakupovat ty nejčerstvější.

Znečištění: Pokud jsou vejce silně znečištěna, buďte obezřetní. Zpravidla toto znečištění informuje o málo důkladném třídění.

Skořápka vejce: Skořápka by měla být čistá a neporušená.

Údaje: Zkontrolujte všechny údaje, které jsme popsali výše. Pokud některý z nich chybí, nebojte se doptat obsluhy nebo změňte balení a dodavatele.

Při kontrole neváhejte krabičku otevřít a jednotlivá vejce překontrolovat. Jedině tak budete mít jistotu, že nekupujete „zajíce v pytli“.

Jak vejce správně uchovávat?

Ideální teplota pro skladování vajec v domácnostech se pohybuje mezi 5 °C a 8 °C. Není vhodné dávat je do dveří ledniček, jak má mnoho z nás v oblibě. Vajíčka jsou totiž velmi citlivá na změny teplot. Proto je umístěte raději do zadní části chladničky, kde je vhodné skládat je špičkou dolů. Spotřebujte je nejpozději do data, které je uvedeno na obalu.

Test čerstvosti na závěr

vejce na tvrdoAbyste měli jistotu, že je vejce skutečně určené ke konzumaci a nehrozí vám žádné nepříjemné komplikaci, vložte je do misky s vodou. Čerstvá vejce se po ponoření do vody ani nehnou a klesnou ke dnu. Ta starší se budou naklánět nebo dokonce úplně vyplavou na povrch. Po rozklepnutí také kontrolujte stav bílku. Pokud je pevný a drží tvar, je to známka čerstvosti. V opačném případě konzumaci neriskujte.

Náš tip: Vyzkoušejte luxusní vajíčkovou pomazánku podle našeho receptu!

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close