25 babských rad, které vám pomohou v boji se špatným cholesterolem

1

Vysoká hladina cholesterolu v posledních letech představuje palčivý problém, s nímž bojuje prakticky každý třetí občan České republiky. I přesto, že vyšší věk, nevhodná skladba jídelníčku a nedostatek pohybu patří mezi rizikové faktory zvýšeného cholesterolu, varující ortel z úst lékaře slyší stále více mladých lidí i teenagerů. Cholesterol se ukládá do cévních stěn, čímž snižuje jejich pružnost a v pokročilém stádiu může stát za vznikem infarktu, mozkové mrtvice nebo dalších život ohrožujících stavů způsobených nedostatečnou prokrveností a elasticitou cév. Ale proč se zbytečně zabývat černými scénáři, když cesta ke snížení cholesterolu může vést skrze osvědčené babské rady? Máme jich pro vás dokonce celých 25! 

1. Ovesné vločky: ty obsahuje značné množství vlákniny, která hladinu cholesterolu v krvi přirozeně snižuje. ovesné vločkyProto zařaďte vločky do svého jídelníčku alespoň 1x týdně.

2. Bylinky: o účincích bylinek jsme se v sérii babských rad zmínili už několikrát. A tento článek rozhodně nebude výjimkou. V boji s vysokým cholesterolem je velmi účinná vojtěška, pískavice a vedle nešlápnete ani s rozrazilem nebo kotvičníkem.

4. Oříšky: konzumujte mandle, pistácie i kešu! Oříšky sice nepatří mezi dietní potraviny, několik kousků denně vám ovšem neuškodí. Ba právě naopak.

5. Česnek: účinky česneku jsme probírali již mnohokrát. A ani dnes ho nevynecháme. Česnek totiž opět pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a dokonce má příznivý vliv i na snížení krevního tlaku. Zkuste česnek smíchat s medem a octem (např. horký ocet, půl lžičky utřeného česneku a tři lžičky medu). I přesto, že se nejedná o bůhvíjak lahodnou kombinaci, účinky tohoto elixíru jsou prokazatelné a léty potvrzené.

6. Cibule: ta dokáže optimalizovat poměr toho „dobrého“ a „špatného“ cholesterolu. Kromě toho působí příznivě také na srdce a cévy. Cibule ovšem nesmí být nijak upravená, nejúčinnější je totiž syrová. 

7. Jablka: toto oblíbené ovoce obsahuje pořádnou zásobu pektinů, jež mají na snížení cholesterolu blahodárný vliv.

8. Pupalka: nebojte se obstarat si semena této rostlinky nebo vylisovaný olej s vysokým obsahem kyseliny linolové. Obojí seženete ve specializovaných e-shopech nebo obchodech s bylinkami.

grapefruit9. Psyllium: jinak také Jitrocel indický představuje vysoký zdroj vlákniny, který vás nejen zasytí, také napomáhá snížit hladinu cholesterolu.

10. Grep: vypijte denně alespoň 200 ml grepové šťávy, čímž vyrovnáte hodnoty dobrého a špatného cholesterolu. Jistý doktor Grada z Floridy zjistil, že pouhé dva grepy denně dokáží snížit hladinu cholesterolu o neuvěřitelných 20 %.

11. Amarant: spousta vlákniny, stejně jako pozitivní účinky na snižování cholesterolu, jsou přisuzovány obilovině s netradičním názvem Amarant.

12. Med: O medu jsme se zmínili již výše a to v kombinaci s česnekem a octem. Samotný med rozmíchaný ve vlažné vodě má na snižování hladiny cholesterolu také blahý vliv. Popíjejte sklenici denně po dobu 3 měsíců a výsledky budete zaručeně mile překvapeni.

13. Oleje: pořiďte si olej z pšeničných klíčků, bodlákový olej nebo olej z vlašských ořechů. Všechny tyto oleje s vysokým cholesterolem účinně bojují.

banner_2

14. Víno: dopřejte si denně 200 ml kvalitního červeného vína a dejte vysokému cholesterolu vale!

15. Zelený čaj: zkuste denně vypít alespoň 3 hrnky kvalitního zeleného čaje, který osahuje nejen celou řadu antioxidantů, ale také látky účinně bojující s nezdravým cholesterolem.

16. Mrkev: také mrkev snižuje hladinu cholesterolu. Kromě toho působí blahodárně na naše zažívací ústrojí, ale i kvalitu a vzhled mrkevkůže.

17. Ocet: Také o octu jsme se již zmínili. Pokud se vám již při pouhé myšlence na drink z medu, česneku a octu dělá nevolno, zkuste alespoň octový drink, který si připravíte z 250 ml vody a 2 polévkových lžic octa.

18. Šípková růže: i ta snižuje hladinu cholesterolu v krvi a navíc také zpomaluje ukládání ateromatozních látek (látek zvyšujících hladinu cholesterolu) v cévách.

19. Pórek: pokud vám připadá cibule příliš aromatická, vyzkoušejte pórek. Jeho účinky jsou velmi podobné právě štiplavé cibuli, jejíž chuť ovšem řada z nás nesnese.

20. Sója: zkuste nahradit klasické mléko za mléko sójové. Kromě toho do svého jídelníčku zařaďte sóju v podobě luštěniny a vyzkoušejte, co všechno si z ní můžete připravit.

21: Hořec žlutý: posiluje činnost jater a snižuje hladinu cholesterolu. Pokud chcete, aby byla léčba hořcem opravdu účinná, pořiďte si jalovecjeho kořen a nastrouhaný kousek denně konzumujte po dobu 6 týdnů.

22. Jalovec obecný: přidejte pár kuliček k divočině nebo do omáčky či domácí paštiky a špatný cholesterol vás bude „obcházet“ obloukem.

23. Hroznové víno: i to optimalizuje poměr dobrého a špatného cholesterolu.

24. Pýr plazivý: přesto, že je u nás považován za plevel, jeho účinky v boji s cholesterolem jsou zcela neoddiskutovatelné. Pýr totiž obsahuje inositol, který opět napomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

25. Maralový kořen: snižuje nejen hladinu cholesterolu, ale zejména pak hladinu krevního cukru.

Jeden „cholesterolový“ vtípek na závěr

Pro odlehčení situace ohledně cholesterolu jsme pro vás našli jeden netradiční vtípek s touto tématikou:

Manžel se vrátí od doktora a povídá manželce:

„Tak si představ, že doktor u mě našel cholesterol.”

„Ty blbče,” vyjede na něj manželka,

„a kde jsi ho schovával?”

banner_2

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

  • Zdravím, zajímavý článek, všiml jsem si, že stále hodně lidí řeší, co a jak jíst při vysokém cholesterolu. Dovolil jsem si o tom napsat článek včetně vysvětlení, co při vysokém cholesterolu nejvíce škodí a přitom to všichni doporučují. Koho to zajímá, najde ho zde: http://www.beznudle.cz/lex-cz-blog-0004.html

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close