25 babských rad, které vám pomohou v boji se špatným cholesterolem

1

Vysoká hladina cholesterolu v posledních letech představuje palčivý problém, s nímž bojuje prakticky každý třetí občan České republiky. I přesto, že vyšší věk, nevhodná skladba jídelníčku a nedostatek pohybu patří mezi rizikové faktory zvýšeného cholesterolu, varující ortel z úst lékaře slyší stále více mladých lidí i teenagerů. Cholesterol se ukládá do cévních stěn, čímž snižuje jejich pružnost a v pokročilém stádiu může stát za vznikem infarktu, mozkové mrtvice nebo dalších život ohrožujících stavů způsobených nedostatečnou prokrveností a elasticitou cév. Ale proč se zbytečně zabývat černými scénáři, když cesta ke snížení cholesterolu může vést skrze osvědčené babské rady? Máme jich pro vás dokonce celých 25! 

1. Ovesné vločky: ty obsahuje značné množství vlákniny, která hladinu cholesterolu v krvi přirozeně snižuje. ovesné vločkyProto zařaďte vločky do svého jídelníčku alespoň 1x týdně.

2. Bylinky: o účincích bylinek jsme se v sérii babských rad zmínili už několikrát. A tento článek rozhodně nebude výjimkou. V boji s vysokým cholesterolem je velmi účinná vojtěška, pískavice a vedle nešlápnete ani s rozrazilem nebo kotvičníkem.

4. Oříšky: konzumujte mandle, pistácie i kešu! Oříšky sice nepatří mezi dietní potraviny, několik kousků denně vám ovšem neuškodí. Ba právě naopak.

5. Česnek: účinky česneku jsme probírali již mnohokrát. A ani dnes ho nevynecháme. Česnek totiž opět pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a dokonce má příznivý vliv i na snížení krevního tlaku. Zkuste česnek smíchat s medem a octem (např. horký ocet, půl lžičky utřeného česneku a tři lžičky medu). I přesto, že se nejedná o bůhvíjak lahodnou kombinaci, účinky tohoto elixíru jsou prokazatelné a léty potvrzené.

6. Cibule: ta dokáže optimalizovat poměr toho „dobrého“ a „špatného“ cholesterolu. Kromě toho působí příznivě také na srdce a cévy. Cibule ovšem nesmí být nijak upravená, nejúčinnější je totiž syrová. 

7. Jablka: toto oblíbené ovoce obsahuje pořádnou zásobu pektinů, jež mají na snížení cholesterolu blahodárný vliv.

8. Pupalka: nebojte se obstarat si semena této rostlinky nebo vylisovaný olej s vysokým obsahem kyseliny linolové. Obojí seženete ve specializovaných e-shopech nebo obchodech s bylinkami.

grapefruit9. Psyllium: jinak také Jitrocel indický představuje vysoký zdroj vlákniny, který vás nejen zasytí, také napomáhá snížit hladinu cholesterolu.

10. Grep: vypijte denně alespoň 200 ml grepové šťávy, čímž vyrovnáte hodnoty dobrého a špatného cholesterolu. Jistý doktor Grada z Floridy zjistil, že pouhé dva grepy denně dokáží snížit hladinu cholesterolu o neuvěřitelných 20 %.

11. Amarant: spousta vlákniny, stejně jako pozitivní účinky na snižování cholesterolu, jsou přisuzovány obilovině s netradičním názvem Amarant.

12. Med: O medu jsme se zmínili již výše a to v kombinaci s česnekem a octem. Samotný med rozmíchaný ve vlažné vodě má na snižování hladiny cholesterolu také blahý vliv. Popíjejte sklenici denně po dobu 3 měsíců a výsledky budete zaručeně mile překvapeni.

13. Oleje: pořiďte si olej z pšeničných klíčků, bodlákový olej nebo olej z vlašských ořechů. Všechny tyto oleje s vysokým cholesterolem účinně bojují.

banner_2

14. Víno: dopřejte si denně 200 ml kvalitního červeného vína a dejte vysokému cholesterolu vale!

15. Zelený čaj: zkuste denně vypít alespoň 3 hrnky kvalitního zeleného čaje, který osahuje nejen celou řadu antioxidantů, ale také látky účinně bojující s nezdravým cholesterolem.

16. Mrkev: také mrkev snižuje hladinu cholesterolu. Kromě toho působí blahodárně na naše zažívací ústrojí, ale i kvalitu a vzhled mrkevkůže.

17. Ocet: Také o octu jsme se již zmínili. Pokud se vám již při pouhé myšlence na drink z medu, česneku a octu dělá nevolno, zkuste alespoň octový drink, který si připravíte z 250 ml vody a 2 polévkových lžic octa.

18. Šípková růže: i ta snižuje hladinu cholesterolu v krvi a navíc také zpomaluje ukládání ateromatozních látek (látek zvyšujících hladinu cholesterolu) v cévách.

19. Pórek: pokud vám připadá cibule příliš aromatická, vyzkoušejte pórek. Jeho účinky jsou velmi podobné právě štiplavé cibuli, jejíž chuť ovšem řada z nás nesnese.

20. Sója: zkuste nahradit klasické mléko za mléko sójové. Kromě toho do svého jídelníčku zařaďte sóju v podobě luštěniny a vyzkoušejte, co všechno si z ní můžete připravit.

21: Hořec žlutý: posiluje činnost jater a snižuje hladinu cholesterolu. Pokud chcete, aby byla léčba hořcem opravdu účinná, pořiďte si jalovecjeho kořen a nastrouhaný kousek denně konzumujte po dobu 6 týdnů.

22. Jalovec obecný: přidejte pár kuliček k divočině nebo do omáčky či domácí paštiky a špatný cholesterol vás bude „obcházet“ obloukem.

23. Hroznové víno: i to optimalizuje poměr dobrého a špatného cholesterolu.

24. Pýr plazivý: přesto, že je u nás považován za plevel, jeho účinky v boji s cholesterolem jsou zcela neoddiskutovatelné. Pýr totiž obsahuje inositol, který opět napomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

25. Maralový kořen: snižuje nejen hladinu cholesterolu, ale zejména pak hladinu krevního cukru.

Jeden „cholesterolový“ vtípek na závěr

Pro odlehčení situace ohledně cholesterolu jsme pro vás našli jeden netradiční vtípek s touto tématikou:

Manžel se vrátí od doktora a povídá manželce:

„Tak si představ, že doktor u mě našel cholesterol.”

„Ty blbče,” vyjede na něj manželka,

„a kde jsi ho schovával?”

banner_2

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.