Jablka – vitamínové bomby se spoustou možností využití

3

Jablko. Napadlo vás někdy, že z něčeho tak obyčejného a všedního můžeme mít ohromný prospěch a hodně z toho vytěžit? Vitamínová bomba, antioxidant, zdroj velkého množství minerálních látek – a my ho máme všichni na dosah po celý rok, ať už si ho chodíme kupovat do supermarketu, nebo si ho sami pěstujeme na zahradě. K čemu jsou jablka dobrá, co z nich můžeme získat a jak s nimi můžeme nakládat, to všechno najdete v následujících řádcích.

Proč podlehnout kouzlu jablek

Toto dužnaté ovoce by mělo být nedílnou součástí našeho jídelníčku. Jablka totiž obsahují fantastické množství vitamínů (A, B6, B12, C, D, E), minerálů (draslík, hořčík, křemík, železo), vlákninu a stopové množství nenasycených tuků a se svým složením patří jednoznačně k nejzdravějších druhům ovoce. Nejvíc tělu prospěšných látek obsahuje slupka, proto by se jablka neměla loupat. A proč bychom si tedy měli dopřát ideálně jedno jablko denně? Jablka totiž:golden

  • posilují imunitu
  • mají dobrý vliv na odolnost vůči stresu a povzbuzují náladu
  • zlepšují zažívání
  • podporují činnost mozku
  • pomáhají při průjmech a zácpách, celkově zlepšují činnost střev
  • pozitivně působí na kardiovaskulární systém a kvalitu kůže
  • snižují hladinu cholesterolu a cukru v krvi
  • napomáhají správné funkci ledvin
  • snižují tvorbu kyseliny močové (ta je příčinou dny)
  • mají detoxikační a regenerační účinky

Jablka jsou významnými antioxidanty a často figurují v detoxikačním jídelníčku. Z jedné třetiny totiž obsahují pektin, který v žaludku bobtná a váže na sebe toxiny, které tělo následně vyloučí.

Potravinová alergie se často týká jablek

Potravinová alergie je přecitlivělost organismu na látky obsažené v konkrétní potravině. Častými alergeny bývá ovoce, zelenina, ořechy, vejce, mléko, sója, lepek aj. Mezi příznaky patří kožní problémy, např. ekzém, dále pak otoky a pálení úst, pálení v krku, dušnost. Největší množství alergenů se u jablka skrývá ve slupce, mnohdy tedy pomůže jablko oloupat, ne však vždy. Obvykle ale příznaky nenastupují, pokud jsou potraviny zpracovány tepelně.

Pozor na předávkování!

Jablka obsahují zmíněné pro tělo cenné látky, vždy však musíme dbát na to, abychom se jimi nepředávkovali. Vitamíny, kterých si dopřejeme moc, tělo bez užitku vyloučí. Předávkování minerálními látkami není příliš časté, ale čas od času se vyskytne. Například předávkování křemíkem může vést k větší tvorbě ledvinových kamenů, předávkování zinkem se projevuje chudokrevností. Minerální látky nejsou však v běžných potravinách zastoupeny natolik, aby docházelo k předávkování častěji.

Odrůdy můžeme počítat ve stovkách

Odrůd jablek existuje několik stovek a každá se pochopitelně nějak liší od ostatních. Asi nejznámějšími odrůdami v naší zeměpisné šířce jsou odrůdy Bohemia, Braeburn, Elstar, Gala, Golden Delicious a Red Delicious, Gloster, Granny Smith, Idared, Rubín, Spartan nebo Šampion. Liší se od sebe velikostí, tvarem nebo barvou.

Jedno ovoce, mnoho tváří

Jakkoli jsou jablka dobrá syrová a samotná, hledají lidé stále nové a netradiční způsoby, jak je využít. Všichni známe jablečný ocet, džem, mošt, čaj, koláč, destilát; někdo už dávno pochopil, že nemůže jíst maso bez jablečného čatní. Co všechno se tedy dá s jablky dělat?

Stoprocentní mošt a kupovaný džus – nebe a dudy

Moštováním vzniká jablečný mošt, dokonale stoprocentní a přírodní jablečná šťáva. Ten, kdo ji jednou ochutná, pochopí, že kupované ovocné džusy patří do úplně jiné kategorie. Mošt vzniká lisováním nastrouhaných nebo jinak nadrcených jablek. Lisovanou hmotou naplníme sklenice (pozor, necháme v nich trochu místa, objem šťávy se bude zvětšovat) a v zavařovacím hrnci zahříváme na 75-80°C. Jakmile má mošt tuto teplotu, vytáhneme sklenice z hrnce, zazátkujeme a položíme do vodorovné polohy.

Náš tip! Na mošt se nejvíce hodí jablka kyselá a vyzrálá. Naopak se nehodí jablka moučná.

Zavařte jablka a využijte je v zimě

Toužíte někdy během zimy po čerstvém štrúdlu, ale naprosto vás odrazuje cena jablek v zimních měsících? Zavařte si nastrouhaná jablka do sklenic a v zimě je využijte, klidně i jiným způsobem. Jakmile nastrouhaná jablka pustí šťávu, naplníme jimi sklenice, stlačujeme jablka a uléváme šťávu, která vzniká. Takto připravená jablka ve sklenici vložíme do hrnce na mírný stupeň, počkáme, až dojde k varu a poté odměříme 15 minut. Po uplynutí této doby sklenice s jablky vyndáme a necháme vychladnout. Správně zavařená jablka v pevně těsnících sklenicích mohou vydržet i několik let.

Už jste měli jablečný kompot?

jablka2Vynikající způsob, jak upravit jablka, je vyrobit z nich kompot. Jablka nakrájená na malé kousky zalijeme vodou, přidáme skořici a badyán a dáme vařit. Těsně před dovařením jablek podle chuti můžeme přidat cukr. Jakmile směs provaříme, je kompot hotový.

Křížaly z jablek – sušte a udělejte si zásoby vitamínů

Výbornou zásobárnou vitamínů na zimu mohou být také křížaly z jablek. Dnes už má spousta domácností sušičku na ovoce, takže stačí jablka jen nakrájet na plátky, vyskládat do sušičky a s průběžnými kontrolami sušit. Křížaly mohou být hotové za 1-2 dny. Před nástupem sušiček se běžně sušila nakrájená jablka vyskládaná na novinách na topení. Doba se mění, ale obliba jablek i v této podobě zůstává.

Náš tip! Udělejte z křížal a celofánu dekorativní balíček někomu blízkému při konkrétní příležitosti nebo jen tak pro radost. Jistě ho takový malý zdravý dárek potěší!

Pečená jablka – lahůdka sama o sobě i základ poctivého čaje

Pečená jablka jsou vynikající zdravou pochutinou. Pokud je chceme jíst, je oblíbeným způsobem, jak je vylepšit, je vydlabat jádřinec a vyplnit jablko směsí třtinového cukru, skořice a rozinek. Jablko potom 20 minut pečeme, po upečení pokapeme trochou másla a pro chuť můžeme ještě trochu posypat cukrem.

Jablka se ale dají péct i samotná, nakrájená na kousky. Tak mohou posloužit jako neobvyklá příloha k masu i jako základ pro poctivý čaj – upečená jablka stačí dát do hrnku a přelít vodou. Vyzkoušejte a jistě nám dáte za pravdu, že tak lahodný jablečný čaj jste ještě nepili.

Čatní a kari omáčka s jablky – k masu jako stvořené

jablka3Čatní je rozvařená a následně i rozmixovaná směs jablek, rozinek, zázvoru a česneku. Jde o typický indický pokrm, bez něhož Indové nedají ani ránu – můžete brzy zjistit, proč tomu tak je.

Druhým způsobem, jak doplnit slané jídlo o jablka, je připravení kari omáčky s jablky. Omáčka vzniká jako rozvařená směs cibule, jablek, smetany, soli, pepře a kari. Pravděpodobně nejchutnější je s kuřecím masem a rýží, ale volit můžete z různých variant a přizpůsobit jídlo své chuti.

Tip na skvělý a zdravý dezert – jablkový koláč z mrkvového těsta

Připravte si jednoduše zdravé mlsání a posuďte sami – už jste jedli lepší koláč?

Co potřebujeme: jablka, mrkev, rozinky, špaldovou mouku, ořechy, kukuřičný škrob, slunečnicová semínka, 100 ml rostlinného oleje, kypřící prášek, třtinový cukr

Jak na to:

  • připravíme těsto ze 300 g mouky, 300 g nastrouhané mrkve, 100 ml rostlinného oleje a lžičky kypřícího prášku
  • rovněž připravíme náplň – 2 lžíce rozinek, 6-8 jablek, semínka, ořechy, skořice, lžička třtinového cukru
  • těsto vypracujeme a rozdělíme na dvě části
  • jednu část vyválíme, dáme na pekáč a zvedneme okraje
  • na těsto poklademe náplň a přiložíme druhou polovinu těsta
  • obě poloviny těsta spojíme a těsto v několika místech propícháme vidličkou

Zdravé a vynikající. Vyzkoušejte tento koláč a možná že už nebudete chtít jiný!

Jablka jsou pro nás odjakživa přirozeným zdrojem vitamínů a minerálních látek, které mohou našemu tělu pomoci při různých obtížích, ba dokonce mu pomohou těmto obtížím předcházet. Odborníci je doporučují jíst více než exotické druhy ovoce, protože jablka jsou nám od pradávna bližší a už naši předkové je hojně využívali ve svůj prospěch. V této tradici bychom měli jednoznačně pokračovat. A co vy? Už jste dnes měli svou dávku vitamínů?

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close