Jaký je obsah sacharidů v jednotlivých potravinách?

3

Předchozí články jsme věnovali složeným a jednoduchým sacharidům a jejich metabolismu. Dnes se podíváme, jaké potraviny vlastně konkrétní druhy sacharidů obsahují a jak vysoký tento obsah sacharidů je. Možná, že vám následující články pomohou poskládat zdravý jídelníček nebo zkombinovat jídla, která je vhodno konzumovat při redukci váhy nebo naopak při zvýšené fyzické námaze a aktivitě. Není cukr jako cukr – to už víme z článků předešlých. Jaké potraviny vám mohou dodat okamžitou energii a co jíst, aby se přijatá energie uvolňovala postupně? Odpovědi na tyto a spoustu dalších otázek naleznete o pár řádků níže.

Jednoduché sacharidy v potravinách

Jednoduché sacharidy se rychle uvolňují do krve, mají rychlý nástup a jejich účinek v těle trvá kratší dobu než účinek složených sacharidů. Tato skupina cukrů tedy slouží jako rychlý zdroj energie.  Potraviny, ve kterých se jednoduché sacharidy ukrývají, jsou zejména tyto:

ovoce – zde nalezneme jednoho ze zástupců jednoduchých sacharidů, a to konkrétně fruktózu (jedná se o sacharid s nižším glykemickým indexem)
sladkosti, sušenky, bonbony, zákusky apod.
cukrová řepa a cukrová třtina
med – součástí medu je jak fruktóza, tak glukóza
mléko – v mléce nalezneme specifický typ sacharidů, a to konkrétně laktózu
stolní sladidla (Sacharin)
doplňky výživy (Glukopur, hroznový cukr)

Kde ještě na nás jednoduché sacharidy číhají

Existují však také potraviny a průmyslově vyráběné výrobky, ve kterých bychom možná na první pohled jednoduché sacharidy nehledali, ovšem realita je zcela opačná. Právě tyto průmyslové výrobky mohou naše sny o vysněné postavě nebo zdravé životosprávě rozmetat na kousíčky. Značné množství jednoduchých sacharidů se nachází zejména ve slazených limonádách a džusech. Pro představu můžeme uvést pár příkladů:

Coca-Cola – velmi oblíbený slazený nápoj, který se vyznačuje okamžitým nástupem energetického účinku, ale pramalou výživovou hodnotou. V jednom litru Coly se skrývá neuvěřitelných 108 gramů (27 kostek cukru).
Energetické nápoje – jejich drtivá většina obsahuje značné množství cukru, který společně s kofeinem a dalšími povzbuzují mi látkami, může za rychlý nástup energie a potlačení ospalosti. Ovšem v jednom takovém nápoji (250 ml) je obsaženo 27 gramů cukru, které odpovídají přibližně 7 kostkám cukru. U litru „energeťáku“ to tedy dá stejný počet kostek cukru jako u Coca-Coly.
Džusy a slazené nápoje – ačkoli se mohou zdát džusy jako zdravé nápoje, kterými bychom měli své tělo prolévat od rána do večera, ve skutečnosti je jejich drtivá většina přislazována, a to ne zrovna málo. Třeba takový jeden litr 100% pomerančového džusu obsahuje neuvěřitelných 25 kostek cukru.
Dochucovadla – kečupy, hořčice, dressingy do salátů, nejrůznější druhy dipů a omáček – to je hotová zásobárna jednoduchých cukrů. Jedna lžička (porce) kečupu v sobě ukrývá celou jednu kostku cukru. Mňam!
Jogurty – ani jogurty s ovocnou složkou nejsou tak úplně „bez rizika“. V jednom kelímku se ukrývá v průměru 5 – 7 kostek cukru.

Složené sacharidy v potravinách

Nyní se dostáváme ke složeným sacharidům, které se do krve vstřebávají postupně a jejichž účinek je dlouhodobější než u sacharidů jednoduchých. Vhodné jsou zejména tehdy, chceme-li zahnat hlad na delší dobu. V jídelníčku by měly převažovat zejména složené, nikoli jednoduché sacharidy. A kde všude polysacharidy najdeme?

celozrnné pečivo – pozor na to, aby bylo pečivo skutečně celozrnné, ne pouze obarvené karamelem nebo jiným přírodním barvivem
rýže – zejména Natural nebo Basmati
brambory
batáty
luštěniny – zejména pak hrách, sójové boby nebo fazole
těstoviny
kořenová zelenina + brokolice, zelené fazolky, květák a cuketa
obiloviny – především oves, žito a ječmen, čirok a pšenice
jáhly
ořechy a nejrůznější druhy semínek
pohanka
len – obsahuje jak rozpustné sacharidy (vlákninu), tak sacharidy nerozpustné
Psyllium – nebo také Jitrocel Indický obsahuje rozpustnou vlákninu ve formě slizu
kořeny manioků

Jaký je konkrétní obsah sacharidů v potravinách

Výše uvedené informace nám pomohou zorientovat se v obou skupinách sacharidů, a dle toho přizpůsobit svůj jídelníček v období vysoké fyzické nebo psychické zátěže nebo jej upravit tak, aby splňoval podmínky redukce. Následující přehled bude věnován nejčastějším potravinám a konkrétnímu obsahu sacharidů v nich.

Závěrečné shrnutí

Výše uvedenými řádky jsme si potvrdili uvedenou hypotézu, která tvrdila, že není cukr jako cukr. Některé druhy potravin nám mohou dodat energii téměř okamžitě, u některých si chvilku počkáme. Existují také potraviny, ve kterých bychom žádný obsah sacharidů nečekali, přesto se v nich „cukerná zásoba“ v hojné míře nachází. Není důležité naučit se podíl sacharidů v jednotlivých potravinách, které každodenně konzumujeme, zaměřme se spíše na důkladné čtení etiket v obchodech, které nám na danou potravinu nebo výrobek mohou prozradit mnoho zajímavého.

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

  • Anča

    Chtěla bych se zeptat – není přece jen rozdíl, jaký cukr se nachází třeba v Coca Cole a v pomerančovém džusu?

    • Adéla

      Ančo, rozhodně je. Autorka v článku plete "hrušky s jabkama" (obrazně). Doporučuji autorce základy organické chemie, kapitolu "sacharidy" a zjistí, že není cukr jako "cukr".

      • Vlada Senior

        Jsem si ovsem zcela jist,ze Coca cola jakozni pomeranciovy dzus opbsahuji jednoduchych cukru hodne. Viz diety pro nemocnen cukrovkoui

Na těchto stránkách užíváme cookies. Proti jejich sběru na základě oprávněného zájmu se můžete odvolat na info@vceliste.cz, nebo budeme rádi, když nám jejich užívání odsouhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close