5 tipů, jak vybrat pečivo v supermarketu + voňavé zajímavosti

0

pečivoPrůměrná čtyřčlenná rodina sní během roku 214 kg chleba, 176 kg pšeničného a 33 kg trvanlivého pečiva. Celých 15 procent osob pak dává přednost výlučně bílému pečivu. Sladkému holduje zhruba 10 procent české populace. Tato čísla rozhodně nejsou zanedbatelná. Proto bychom měli vědět, jak takové pečivo, které tvoří významnou část našeho jídelníčku, vlast ně v supermarketu vybírat. Čtete etikety na obalu? Ptáte se prodavačů na složení pečiva? Klepete na chléb? Pokud jste na tyto otázky odpověděli „NE“, pak je na čase přečíst si následující řádky.

Není rohlík jako rohlík

Pečivo prodávané v supermarketech se dělí dle typu použité mouky do 6 základních skupin:

Bílé pečivo: Jak již jeho samotný název napovídá, tento typ pečiva se vyrábí z klasické bílé mouky, která našemu tělu zrovna dvakrát neprospívá. Bílá mouka je tvořena vnitřní částí obilného zrna, ze kterého je odstraněna obalová vrstva.

Celozrnné pečivo: Tento typ pečiva je vyráběn z celozrnné mouky, pro jejíž přípravu je potřeba celé obilné zrnko. Vůbec nezáleží na tom, zda se jedná o zrnko žitné, pšeničné nebo jiné. Aby ovšem pečivo mohlo nést označení „celozrnné“, musí obsahovat osmdesát procent celozrnné mouky.

speciální chlébGrahamové pečivo: Pečivo tohoto typu se vyrábí z celozrnné mouky, jejíž součástí jsou také pomleté otruby představující vnější obal zrna. Pečivo vyniká vysokým podílem vlákniny a čistící funkcí, jíž ocení především naše střeva.

Speciální pečivo: Pokud se na pultech supermarketů setkáte s pečivem klíčkovým, bramborovým, luštěninovým, vločkovým nebo sójovým, pak už budete vědět, že se jedná o mlýnské výrobky spadající do kategorie „Speciální pečivo“. Tento typ pečiva obsahuje kromě pšenice a žita také další složky, jež zde musí být zastoupeny alespoň 10 procenty.

Tmavé pečivo: Při výrobě tmavého pečiva je použita mouka s přidáním menší části otrub. Řada spotřebitelů si plete tmavé pečivo s pečivem „zdravějším“. V drtivé většině případů jde bohužel o uměle dobarvované pečivo, které svou charakteristickou barvu získá díky opraženému žitu, ječmenu, čekance nebo karamelu.

Vícezrnné pečivo: V tomto případě jde o produkty, k nimž se přidávají mlýnské výrobky z jiných obilovin než pšenice a žita. Nejčastěji jde o olejniny a luštěniny, které musí tvořit alespoň 5 procent z celkové hmotnosti daného výrobku.

bagetyCo jste o pečivu možná (ne)věděli:

  • Pečivo spatřilo světlo světa zhruba před 5000 lety
  • První mlýn vynalezli Řekové okolo 3000 př. n. l.
  • Denně se v ČR vyrobí 880 tun chleba
  • Klasické bílé pečivo obsahuje zhruba 15 % vody
  • Bílé pečivo ztrácí na čerstvosti pouhé 4 hodiny po upečení
  • Chléb ztvrdne na kámen po 5 dnech
  • Pro střední a východní Evropu byl po staletí nejtypičtější tmavý žitný chléb
  • Francouzi, Italové a obyvatelé Středomoří nedají dopustit na pšeničný chléb
  • Švýcaři milují špaldový chléb
  • V roce byl 1590 každý pekař, který šidil své zákazníky, vsazen do pleteného koše a máčen ve Vltavě
  • Staří Egypťané museli dodávat své nastávající choti každoročně 36 měr obilí na chléb
  • Roční světová spotřeba chleba je 350 milionů tun

Jak vybrat kvalitní pečivo v 5 jednoduchých krocích:

A nyní se již konečně dostáváme k samotnému výběru pečiva, které zalahodí nejen našemu zraku, ale též čichu a zejména pak chuťovým pohárkům. Protože na nás v super a hyper marketech číhá řada nástrah, máme pro vás praktický návod, jak se jich bezpečně vyvarovat:

Krok č. 1: Nepleťte si pečivo celozrnné a cereální

Mnoho z nás považuje pečivo cereální za pečivo zdravější. Cereální pečivo je ovšem vyrobené z klasické bílé mouky a zákazníka „klame“ třeba semínkovým posypem. Pokud chcete svému tělu a střevům dopřát opravdu kvalitní pečivo, hledejte na obalu či cedulce slůvko „Celozrnné“. To totiž musí být alespoň z 80 % vyrobeno z celozrnné mouky.

Krok č. 2: Tmavé pečivo NErovná se zdravější pečivo

Tmavé pečivo zažilo absolutní boom ihned po uvedení na pulty prodejců. Řada z nás byla totiž skálopevně přesvědčená, že tmavé se automaticky rovná pečivo zdravější. Ve skutečnosti však jde o klasické bílé pečivo, které je dobarvováno karamelem nebo melasou či opraženou čekankou.

chlébKrok č. 3: Čtěte etikety a ptejte se

Pokud chcete koupit opravdu kvalitní pečivo a mít přehled o jeho složení, zaměřte se na obaly produktů. Pokud balené pečivo nekupujete, nebojte se zeptat obsluhy supermarketu, která vám musí ochotně zodpovědět všechny otázky, jež se daného produktu týkají. Informujte se zejména o množství soli a poměru jednotlivých surovin.

Krok č. 4: Rozpečené není upečené pečivo

Křupavé pečivo, které voní už od vstupu do prodejny, fascinuje řadu z nás. Bohužel zhruba 2/3 z celkových zásob supermarketu tvoří postupně rozpékané pečivo, které se během dne průběžně dopéká a doplňuje do regálů. Housky rozpečené ráno bývají během několika málo hodin tvrdé. Protože je ovšem od roku 2012 povinností každého prodejce uvádět informaci o tom, zda bylo pečivo rozpečeno, či nikoli, vybírejte raději ty produkty, které rozpečené nebyly. Zmrazené polotovary totiž mohou ve skladech ležet třeba i 270 dnů!

Krok č. 5: Chléb musí zvonit!

V regálech prodejců vypadají všechny bochníky krásně, voňavě a křupavě. Jakmile je ovšem donesete domů, řada z nich je třetí den skoro „nepožvýkatelná“, ba co hůř, na kůrce i v jejich střídce se často objeví i nějaký ten náznak plísně. Abyste si domu odnesli opravdu dobrý a kvalitní chléb, nebojte se na něj v obchodě zaklepat. Zpod kůrky by se měl ozvat příjemný dutý zvonivý zvuk. Nedopečený chleba poznáte podle toho, že je nepřirozeně bledý a světlý.

Pečivo jako nutné zlo?

pečeníAni omylem! Vždy je jen potřeba dát si tu práci s výběrem kvalitních produktů nebo objevit kouzlo domácí přípravy. Skvělou alternativou může být třeba Večerní chlebík s vysokým množstvím bílkovin a nízkým obsahem sacharidů, který svým unikátním složením zapadá do dietního konceptu tzv. low carb. Chutné pečivo si můžete ovšem připravit i vy sami doma. Dnes – v době domácích pekáren to není nic složitého. Do pečící nádoby nasypete oblíbené suroviny, zapnete knoflík a o nic dalšího se prakticky nestaráte. A mezi námi – taková vůně čerstvě upečeného chleba, která se line kuchyní – to je něco, čemu odolá jen málokdo!

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close