Kuskus a dieta – jde to vůbec dohromady?

5

Každý, kdo se kdy zajímal o diety, určitě alespoň jednou někde četl, že by místo nezdravých příloh typu hranolek měl raději sáhnout třeba po kuskusu. Jenže je tomu skutečně tak? Je kuskus opravdu dietní? A co to vlastně je? Přečtěte si následující řádky a už nikdy nenazvete kuskus zeleninou nebo obilninou!

Kuskus není to, co si myslíte!kuskus1

V prvé řadě je dobré uvést na pravou míru, co to ten kuskus vlastně je. Kuskus je ve své podstatě těstovina a zároveň také obilovina, která se vyrábí spařením krupice z bílé pšenice, celozrnné mouky, ječmene nebo prosa, která se poté vytvaruje do miniaturních kuliček. Takto získané zlatavé kousíčky následně pouze zalijete horkou vodou.

Odkud k nám kuskus přicestoval?

České tradiční jídlo či příloha to rozhodně není! Původně se kuskus jedl pouze v zemích Blízkého východu nebo v severní Africe. Postupem času, během otevírání trhů a globalizace, dorazil kuskus i k nám, do střední Evropy. Tady jej však používáme zatím pouze výjimečně, i když je to velká škoda.

Kuskus rychle zasytí

Kuskus je totiž snadno stravitelný, i v malém množství zasytí, obsahuje minimum kalorií a je navíc výborným zdrojem vlákniny, vitaminů či minerálů. Jenže u diety pozor! I když je kuskus nízkokalorický, obsahuje spoustu sacharidů, jejichž množství bychom si při dietách měli hlídat. Avšak na druhou stranu s ním v malém množství nic nezkazíte! Díky němu totiž zdravě zahustíte lehká jídla tak, abyste po nich neměli hlad a nemuseli si tudíž dopřávat žádné další přílohy. Kuskus má navíc velice nízký glykemický index a můžete si jej dát i před sportovním výkonem nebo před tréninkem. Další výhody kuskusu ocení zejména zaneprázdněné hospodyňky, které nemají čas vyvařovat velká jídla. Kuskus totiž máte připravený raz dva a můžete jej použít jak do teplé, tak do studené kuchyně, a to na nejrůznější způsoby: na sladko, na slano, na kyselo apod.

Kuskus v číslech

Pokud bychom se pokusili vyjádřit se o kuskusu v číslech, obdrželi bychom tyto výsledky: z 50 gramů kuskusu přijmete 129 kcal, 5,65 gramů bílkovin, 25 gramů sacharidů, 0,65 gramů tuků a 0,1 gramů vlákniny. Jak je tedy vidět, skutečně se nám potvrdilo tvrzení, které jsme napsali výše – že je kuskus sice nízkokalorický, ovšem obsahuje spoustu sacharidů. Prakticky polovina pozřeného kuskusu jsou samé sacharidy, což pro někoho, kdo zrovna drží tvrdou dietu, nemusí být to pravé ořechové.

Jak připravit kuskus?

kuskus2Kuskus se ve své základní podobě připravuje přelitím horkou vodou. Jelikož je sám o sobě poměrně nevýrazný, můžete vodu obměnit za vývar nebo za mléko. Ovšem vždy vše horké, aby se kuskus alespoň trochu spařil. Dále je také důležitý poměr tekutiny vůči kuskusu. Ten by měl být vždy 1:2, protože kuskus hodně tekutin nasákne a nabude na objemu. Po přelití jej na chvíli odstavíte a přikryjete pokličkou. Po několika minutách bude kuskus nabobtnaný a připravený ke konzumaci. Už stačí pouze načechrat vidličkou a dochutit třeba solí nebo nějakým kořením.

Co si z kuskusu můžete připravit?

Receptů, jak si kuskus připravit a dochutit, je obrovské množství. Buď můžete kuskus podávat jako klasickou přílohu například místo těstovin nebo rýže, nebo jej můžete připravit jako hlavní chod. Co takhle třeba salát z kuskusu se sušenými a čerstvými rajčaty. Stačí dochutit podle vlastní chuti a máte lehký salátek ke svačině nebo k večeři. Dále se z kuskusu dají vytvářet úžasné snídaně. A právě zde je na místě zmínit jeden chutný snídaňový recept:

Kuskus na sladko k snídani

Kuskus může být výbornou náhražkou nezdravých jídel

I když kuskus není kvůli vysokému obsahu sacharidů až tak dietní, pořád je rozhodně zdravější a lepší, než takové hranolky, krokety nebo bílé pečivo. Až tedy příště půjdete nakupovat, přiberte taky jedno balení kuskusu a uvidíte, kolik kouzel s ním dokážete.

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

  • Marie B.

    Jeste donedavna me nenapadlo, ze bych si kukus, ktery mam hrozne rada, pripravila na sladko 🙂 Vytecny netradicnik moucnik lze pripravit napr. i s Caro – na webu caro.cz je cely postup. Mezi ingrediencemi jsou napr. orechy, skorice, rozinky… mnamka 🙂 Doporucuju! Kuskus ma opravdu mnoho vyuziti 🙂

  • Pingback: Kuskus a dieta – jde to vůbec dohromady? | PrůvodceVýživou.cz | Dieta()

  • sacha

    Mysliet ze si pri diete netreba sacharidy je chyba. Pri zdravo chudnuti treba dostatocne trenovat (kardio) a za den zjest nieco malo pod 250 g sacharidov, 150 g bielkovin a 50 g tukov. Taktiez zalezi ze ake su to tuky a sacharidy no to je uz ina tema. Ked si to rozdelite do 5 jedal denne zistite ze mate na jedno jedlo denne zjest 50 g sacharidov. Ked prijmete tie zdrave tak nepriberete. V kukuse sa nenachádzajú monosacharidy (takzvané cukry) ktoré sa rýchlo vstrebávajú a preto to je zdravé. Monosacharidy (vpodobe ovocia napríklad) je najlepšie prijímať pred tréningom takže pred športovým výkonom to nie je až tak účinné ako banán pred tréningom napríklad. Energia sa totiž z kuskusu vstrebáva postupne a nie hneď čiže príval energie by prišiel až tak ku koncu tréningu ak ale niekto ptorebuje hneď energiu má lepší banán, hrozno alebo čučoriedky. Kuskusom pred tréningom nič nepokazíme ale lepšie ho jesť ako jedno z 5 hlavných jedál dňa si myslím.

    • Petra Malá

      Dobrý den, Sacho,

      děkujeme vám za příspěvek, máte pravdu. Je třeba stále připomínat, že sacharidy do správné a zdravé výživy patří a že nejsou sacharidy jako sacharidy (jednoduché x složené). Na druhou stranu když se někdo snaží hubnout, i na množství sacharidů (těch složených) si musí dávat pozor, proto čtenáře varujeme, aby to s kuskusem nepřeháněli 🙂

      K tréninku: pokud před cvičením konzujeme kuskus, měli bychom se cvičením začít později, než když se posilníme ovocem, jak píšete (třeba až po 2 hodinách). Taky je docela efektivní zkombinovat před cvičením kuskus například s medem a oříšky, to je energetická bomba, která před těžkým tréninkem povzbudí i toho, kdo by nechtěl 🙂

      A když přidám osobní zkušenost – pokud dělám krátké cvičení, vezmu si před ním ovoce. Ale když se chystám provádět dlouhou aktivitu, vsadím i na kuskus. Nestane se mi pak, že bych byla najednou bez energie nebo v horším stavu než "bez energie". Je to ale asi i o tom, co komu vyhovuje, co na koho platí.

       

Na těchto stránkách užíváme cookies. Proti jejich sběru na základě oprávněného zájmu se můžete odvolat na info@vceliste.cz, nebo budeme rádi, když nám jejich užívání odsouhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close