Bez uzenin ani ránu? Poradíme vám s jejich správným výběrem!

0

klobásaSpotřeba uzenin je v České republice dlouhodobě velmi vysoká. Nic na tom nemění ani varování ze strany výživových poradců a lékařů. Vysoký obsah soli, cholesterolu a tuku přispívá velkou měrou bezútěšnému zdravotnímu stavu české populace. Češi snědí ročně téměř 80 kilogramů masa. Zhruba z jedné třetiny jde právě o uzeniny. Závěry nově zveřejněné studie Světové zdravotnické organizace uvádějí, že už pouhých 50 gramů slaniny denně zvyšuje riziko vzniku rakoviny až o 18 procent. Přesto se však uzenin řada z nás nehodlá vzdát. Pokud patříte mezi gurmány, kteří nedají bez salámu ani ránu, na následujících řádcích vám prozradíme, jak kvalitní uzeniny a lahůdky vybírat a doopravdy si na nich pochutnat.

Procento masa je základ

V první řadě bychom se měli naučit číst etikety, kterými jsou masné výrobky a lahůdky opatřeny. Z nich totiž vyčteme více než jen datum spotřeby či aktuální cenu. Největší pozornost bychom měli věnovat podílu masa, který daná uzenina obsahuje. I selský rozum velí, že čím více masa, tím kvalitnější uzenina je. Při výběru tak sázejte na produkty s podílem svaloviny od 80 – 97 %. Pokud na obalu narazíte na zkratku SOM, pak si vzpomeňte, že jde o výrobek ze strojně odděleného masa (separát), jež rozhodně nemá s kvalitou nic společného.

Pozor na tuky

masný výrobekNeméně důležité jsou také údaje o tucích, které daná uzenina obsahuje. I když tedy budete držet výrobek, který bude obsahovat např. 70–80 % masa, jedině z vysokého podílu tuku (cca 35–39 %) poznáte, že použité maso je méně kvalitní, zbytečně tučné a výrobek bude mít vysoký obsah energie. Obecně je známé, že maso drůbeží (krůtí a kuřecí) a králičí obsahuje minimum tuku, u vepřového a hovězího masa může oproti nim být obsah tuku třeba i několikanásobný. I zde je ale ideální variantou pestrost nákupu a pravidelná obměna jednotlivých druhů uzenin.

Sůl – tichý zabiják

Jistě všichni víme, že sůl má za následek zadržování vody v těle. To je ovšem zřejmě to nejmenší, co její pravidelná konzumace způsobuje. Při dlouhodobé a nadměrné konzumaci soli se zvýší krevní tlak, srdce je přetížené a dochází k jeho poškození. Ne nadarmo je soli přezdíváno „tichý zabiják“, na kterém jsou často závislá i dítka školou povinná. Proto je dobré dodržovat optimální denní příjem soli, který se pohybuje kolem pouhého půl gramu. Jen pro srovnání – naše průměrná denní dávka se pohybuje kolem 12 gramů, což je zbytečně mnoho. I při výběru uzenin proto kontrolujte množství soli, které daný výrobek obsahuje, a pokud se vám zdá zbytečně vysoký, sáhněte po jiném. Podíl soli v něm by se ideálně měl pohybovat okolo 1,5–2,5 %.

Co všechno sledovat na obalu uzenin?

  • Složení výrobku
  • Datum trvanlivosti
  • Odkud maso pochází
  • Procento masa
  • Druh masa (separát, svalovina apod.)
  • Množství soli
  • Obsah tuků
  • Nasycené a transmastné kyseliny
  • Nadměrný obsah cukru
  • Dochucovadla a „éčka“

Důvěřujte svým smyslům

salámObaly a etikety máte přečtené. Nyní se dostávají ke slovu vaše smysly. Jako první si uzeninu důkladně prohlédněte. Pokud se vám zdá nazelenalá, až nápadně růžová nebo naopak oranžová, doporučujeme se její koupi vyhnout. Ačkoli by se to nemělo stávat, realita je bohužel jiná a zvláště u pultového prodeje můžeme narazit na uzeniny staršího data, které poznáme podle jejich slizkého povrchu a okrajů, jež nápadně změnily barvu. Nepodceňujte ani svůj čich. Pokud vás bude varovat před uzeninou, která není úplně „košer“, vyberte jiný kousek. Pokud vybíráte nový druh párku či salámu, nebojte se požádat o malou ochutnávku. Obsluha by vám měla vyhovět.

Chtějte uzeninu, nikoli náhražku!

Pokud si chcete na vybraném výrobku doopravdy pochutnat, opět překontrolujte, zda se v jeho složení nachází pouze nezbytné suroviny, které zahrnují maso, sůl, případně jiný konzervant. Při výběru se tak vyhněte uzeninám s vysokým obsahem vody, moukou, sójovou bílkovinou, škrobem nebo jinými látkami, které mají za cíl zvýraznit chuť uzeniny. Do této skupiny patří také nejrůznější druhy kořenících směsí, které bývají často plné glutamátu, který naší životosprávě také zrovna dvakrát neprospívá.

Nejoblíbenější uzenina Čechů? Šunka!

Šunka je onou pomyslnou královnou mezi ostatními uzeninami. Ne každá je ovšem tím, čím se na první pohled tváří být. Při výběru tedy zohledňujte její označení a vlastnosti:

  • Šunka nejvyšší jakosti obsahuje minimálně 16 % čistých svalových bílkovin, což odpovídá minimálně 89 % masa.
  • Výběrová šunka obsahuje alespoň 13 % čisté svalové bílkoviny, tj. přinejmenším 72 % masa.
  • Šunka standard musí obsahovat minimálně 10 % čistých svalových bílkovin, což odpovídá minimálně 55,5 % masa, může obsahovat aditiva.

Pozor na dětské šunky!

V regálech super a hyper marketů se často můžeme setkat také s uzeninami, které jsou označovány přívlastkem „dětské“. Jakmile takovou uzeninu zahlédnete, zpozorněte. Ačkoli hlava velí, že by mělo jít o uzeninu prémiové kvality, kterou se nemusíme bát naservírovat i dětem, ve skutečnosti může jít o klamavé označení, které nemá s kvalitou vhodnou pro děti nic společného. Kvalitní dětská šunka by měla obsahovat mořskou sůl v minimálním množství, minimum tuků a „éček“ a především vysoký obsah masa. Tyto šunky musí být zároveň speciálně upraveny tak, aby je mohly konzumovat i děti do tří let věku. Z toho plyne, že kvalita je zde vykoupena cenou, která je v tomto případě hlavním měřítkem.

Základní desatero při výběru uzenin a lahůdek

  1. slaninaSledujte podíl masa a vybírejte výrobky, ve kterých je maso zastoupeno alespoň 80–97 %.
  2. Prozkoumejte obsah tuků a vybírejte méně tučné výrobky.
  3. Obsah soli by se měl pohybovat okolo 1,5–2,5 %.
  4. Pokud je součástí složení separát, kůže, voda či škrob, výrobek nekupujte.
  5. Máte-li na výběr, kupujte uzeniny balené.
  6. Pokud nakupujete u řezníka, vyžádejte si originální obal uzeniny k pročtení.
  7. Nedejte na klamavé označení „dětská šunka“ nebo třeba „s nízkým obsahem cholesterolu“.
  8. Nikdy nekupujte uzeninu, která nápadně změní barvu nebo zapáchá.
  9. Cena je v tomto případě měřítkem kvality, obvyklé jsou ceny okolo 25–30 Kč za 100 g.
  10. Čím méně položek ve složení výrobku, tím je výrobek kvalitnější.

Uzeniny (ne)potřebujeme

Dělat osvětu o tom, jak jsou uzeniny špatné a že je naše tělo vlastně vůbec nepotřebuje – to není v našich možnostech. Je tedy pouze na vás, zda budete uzeniny i nadále konzumovat v nepozměněné míře, nebo jejich konzumaci omezíte a při výběru budete sázet na kvalitu, za kterou si odpovídajícím způsobem připlatíte.

A jak jste na tom s konzumací uzenin vy? Nedáte na ně dopustit, nebo se bez nich obejdete?

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close