Stravování podle ajurvédy ‑ o co jde a k čemu je dobré?

0

V současné době hýbe světem spousta trendů a tipů na to, jak se stravovat. Jedním z těchto trendů, který však pamatuje už dobu starší než 3 000 let, je ajurvédská strava, která dělí lidi do skupin podle typu postavy, kvality spánku, nejčastější nálady a dalších aspektů. Co to vlastně ajurvéda je a k čemu může být dobrý jídelníček vytvořený právě podle ní?

Ajurvéda, seznamte se!

indieSamotný pojem ajurvéda už patrně slyšel každý, třeba jen v konverzaci, které byl náhodným svědkem. Ajurvéda doslova znamená vědění o životě. Jde o tradiční indické lékařské učení, které považujeme za alternativní směr k moderní medicíně. Ajurvéda tedy nepředstavuje jen ideální podobu a skladbu jídla, ale obsahuje také další metody ‑ velký význam přisuzuje dostatečné hygieně, masážím a mazání těla olejem, užívání bylinek, józe nebo kvalitnímu spánku.

Hlavní myšlenkou tohoto učení je vyrovnanost dóš, tří základních energetických složek člověka. Jejich poměr je v každém člověku originální, specifický a udržování rovnováhy těchto sil vede ke zdraví a spokojenosti.

Jídelníček podle ajurvédy

Každý, kdo se chce stravovat podle ajurvédy, by měl nejprve pochopit její základní pravidla, která se jídla týkají. Teprve potom je vhodné soustředit se na konkrétní pokyny. Ajurvéda obecně říká, že jídlo je tu od toho, abychom z něj načerpali potřebné živiny a energii, aby nás udržovalo v dobré kondici, posilovalo paměť a zvyšovalo naši vitalitu. Na základě toho stanovuje základní pravidla:

  • Přednost bychom měli dávat domácím, teplým, čerstvě připraveným pokrmům.
  • Při jídle nemáme číst, sledovat televizi a další rušivé elementy, máme zklidnit mysl a jíst v příjemném prostředí.
  • Dávejme si takové porce, abychom se po jídle cítili plní ze tří čtvrtin – tedy ani ne hladoví, ani ne úplně plní, ba dokonce přejedení.
  • Mezi jídly by měl být časový rozestup 3-6 hodin (výjimku tvoří osoby v kategorii pitta, které tráví rychleji).
  • Nejvhodnější tekutina je voda o pokojové teplotě, kterou bychom měli upíjet po celý den.
  • Vhodné je i mléko, ale neměli bychom ho konzumovat k jídlům více chutí (např. k jídlu, které tvoří zelenina a maso).
  • indické kořeníV každém jídle by mělo být všech šest chutí – sladká, slaná, hořká, kyselá, trpká a pálivá.
  • Máme-li na něco chuť, dejme si to ‑ musí jít ovšem o vhodnou stravu, ne o neprospěšné produkty.
  • Hlavním jídlem dne je oběd, snídaně a večeře má být pouze lehká.
  • Potravu musíme dobře rozžvýkat.
  • Nejezme větší množství syrových potravin.
  • Nejezme před spaním.
  • Po jídle hned nezačínejme s vysokou fyzickou zátěží.

I příprava jídla má svá pravidla, kterých bychom se měli držet, pokud chceme, aby se na nás strava podle ajurvédy pozitivně podepsala:

  • Jídlo by nikdy nemělo být rozvařené, připálené nebo nedovařené.
  • Jídlo by nám mělo vonět a chutnat nám.
  • Jídlo bychom si měli připravovat s radostí.
  • Ideálně bychom se měli vyhnout jídlu z předešlého dne.

Ani výběr stravy nesmí být nahodilý. Ajurvéda doporučuje suroviny co nejméně zasažené chemickým ošetřením, v současné době pracuje s pojmem bio. Mezi suroviny, které ajurvéda považuje za ty nejhorší, patří rafinovaný cukr, tavené sýry, margaríny nebo sladidla a light výrobky.

Rozdělení lidí na stravovací skupiny: jste kapha, váta nebo pitta?

Jídelníček je podle ajurvédy nutno „naordinovat“ podle toho, jaké typy jsme. Učení proto rozlišuje tři skupiny lidí, kterým vyhovují odlišné potraviny. Jde o skupiny kapha, váta pitta.

Kapha

Lidé z této skupiny jsou silnější postavy, ale zároveň disponují velkou fyzickou silou a energií. Mívají studenou a bledou kůži, jsou klidní a dobře si pamatují. Rádi spí, jsou tolerantní a srdeční, občas však bývají samolibí.

mungo klíčkyZ jídel těmto lidem vyhovuje nejvíce to, co je teplé, suché a světlé, například:

  • sójové mléko,
  • klíčky,
  • listová zelenina,
  • luštěniny,
  • fíky, meruňky a granátová jablka a další.

Váta

Do této skupiny patří lidé štíhlí, rychle jednající lidé. Mívají špatný, přerušovaný spánek a stravují se nepravidelně. Často zapomínají, jsou náladoví, ale také starostliví. Kladou na sebe vysoké nároky. Typické jsou pro ně přílivy energie – někdy jí mají na rozdávání, jindy jim naprosto chybí.

zázvorZ jídel vyhovuje osobám v této skupině to, co je teplé a hutné, například:

  • teplé mléko,
  • máslo,
  • zázvor,
  • teplé polévky,
  • sladké ovoce (datle, fíky),
  • mandle.

Pitta

Osoby ze skupiny pitta bývají střední postavy. Často mají hlad a žízeň. Mívají hnědé či zrzavé vlasy, nemají příliš v lásce horko a sluneční záření, nezřídka se hněvají a jsou podráždění. Vyjadřují se jasně a přesně, jsou bystří a podnikaví.

brokoliceZ jídel jim vyhovuje to, co je těžké, sušší a studené, například:

  • brokolice a okurky,
  • luštěniny,
  • slunečnicová semínka,
  • listová zelenina,
  • mléko,
  • máslo.

rýžeKromě pokrmů, které vyhovují obvykle jen jednotlivým skupinám, existují i takové, jež se hodí pro všechny. Jde o basmati rýži, hrách, přepuštěné máslo, kozí mléko, zelené fazolky, meruňky, jablka, jahody a další. K tomuto výčtu neodmyslitelně patří i kichari a lassi.

Kichari = směs rýže, čočky, rajčat, cibule, kari, koriandru a semínek dle libosti či podle skupin.

Lassi = nápoj skládající se z bílého jogurtu, vody a kmínu. Skupina kapha může přidat sůl a zázvor, skupina pitta sladké najemno rozmixované ovoce.

Na tři skupiny dělíme také stravu

Kromě toho, že ajurvéda rozděluje lidi do tří skupin podle jejich tělesné konstituce a dominantních rysů, zaměřuje se také na rozdělení samotné stravy, a to na skupiny sattva, rajas tamas.

Sattva

Sattva je to nejlepší jídlo – dodává potřebnou energii, ale nezatěžuje organismus. Tato strava je výživná a lehká. Jde třeba o ovoce, klíčky, obiloviny, bylinky a koření, přepuštěné máslo, luštěniny, rýži basmati a další.

rýže indické jídloRajas

Strava rajas se vyznačuje vysokým podílem bílkovin a zahrnuje především maso a luštěniny. Podle ajurvédy mohou tyto pokrmy vyvolat v člověku aktivitu, ale na druhou stranu také mohou způsobovat zlost a bolest. Patří sem například papriky, lilky, rajčata, brambory, česnek, luštěniny, bílé maso, káva, černý čaj, tabák a jiné.

Tamas

Do této skupiny patří jídla a nápoje, které nám nesvědčí: dlouho skladovaná, chuťově nedobrá, mražená, konzervovaná, fermentovaná (např. alkohol) či geneticky modifikovaná. Tato strava způsobuje únavu a pesimismus. Tělo potřebuje hodně energie na to, aby takové jídlo strávilo. K této stravě patří ohřívaná jídla, červené maso, smažená jídla nebo polotovary.

Ajurvéda nevynechává ani pitný režim

Správně bychom podle tohoto učení měli pít 30-60 minut před jídlem a po něm, abychom zbytečně neředili trávicí enzymy. Během jídla můžeme pít pouze po doušcích a vždy by se mělo jednat o teplou vodu čistou nebo s citrónem, o pramenitou vodu nebo kvalitní čaj.

Ajurvéda a hubnutí: s váhou má problém kapha

Zejména osoby, které spadají do skupiny kapha, mívají na rozdíl od ostatních potíže s nadváhou a kvůli pomalejšímu metabolismu také hůře přebytečná kila shazují. Právě proto by měli ze svého jídelníčku nadobro vyřadit například mléčné výrobky, těstoviny, chléb, cukrovinky, rostlinná mléka, olivy, rajčata, kečup, ocet, sůl nebo sójovou omáčku. Hrozeb je ale mnohem více.

Oproti tomu by se měli tito lidé zaměřit na příjem obilovin, dušené zeleniny, listové zeleniny, vajec a masa v menším množství, olivového oleje, medu, stévie, malin, jablek, hrušek borůvek, meruněk, švestek a jiných. Právě tyto potraviny mohou pomoci k úspěšné redukci váhy.

Změnit se však musí i životní styl. Ajurvéda pracuje s faktem, že například spánek přes den, byť jen krátké lenošení, zpomaluje metabolismus, což je při hubnutí zcela nežádoucí. Při hubnutí bychom měli jíst mezi sedmou ranní a sedmou večerní hodinou.

Ajurvéda jako jedna z alternativ? Za pokus to stojí

ayurvedaAjurvéda u nás není příliš rozšířená. Pokud však chcete vsadit na moudro starých Indů, tato strava vám neuškodí. Netroufáme si ale říci, jestli je možné ji udržet trvale a jaké jsou doopravdy její výsledky. Na druhou stranu je třeba uznat, že ze svého jídelníčku toto učení vylučuje sladkosti, mastná a smažená jídla či alkohol, což jsou největší zabijáci nejen tělesného zdraví, ale i duševní pohody.

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close