Rýžová dieta – rýže, rýže a zase rýže

3

Pokud nemáte rýži extra v oblibě už nyní, tak vás varujeme, že to bude těžké. Rýžová dieta je, jak už její název napovídá, založena na konzumaci rýže, rýže a zase rýže. Odrazovat nikoho nechceme, ale i milovníci rýže mohou za několik dní skučet, že se uvrtali do dietního pekla. Na druhou stranu – za pokus to stojí!

O rýži, hlavní surovině

Rýže je celý rod jednoděložných rostlin z čeledi lipnicovitých. Její původ bychom našli v Asii a Africe, dnes je ale rozšířená po celém světě a za hlavní příjem potravy ji považuje celá čtvrtina obyvatelstva naší planety. Existuje nepřeberné množství druhů a několik barev rýže.

Rýže setá je nejdůležitější obilovinou v našem jídelníčku. Kromě toho, že může být vydatnou součástí jídelníčku, se z ní často stává také nápoj arak, víno, pivo nebo olej.

Základní dělení rýže

Podle základního dělení známe dva druhy rýže – setou a horskou. Tou první je klasická rýže, jak ji známe, ta druhá nemá tak kvalitní zrna, ale pěstuje se, protože péče o ni není tolik náročná jako o rýži setou.

Dělení podle tvaru zrna a omletí

Další dělení se může uskutečnit na základě tvaru zrna. Potom zmiňme rýži dlouhozrnnou, střednězrnnou a kulatozrnnou. Podle omletí můžeme rozlišit neloupanou, pololoupanou (natural) a loupanou (jedná se o bílou rýži, která neobsahuje tolik vlákniny a má vyšší glykemický index).

Dělení, které známe z obchodů

Dělení, které my, strávníci, oceníme nejvíce, je dělení na bílou rýži, rýži parboiled, rýži natural (tu doporučujeme vzhledem k nižšímu glykemickému indexu), rýži jasmínovou, rýži patna, rýži basmati, arborio nebo carnaoli. Každý typ trochu jinak vypadá, každý se také při vaření trochu jinak chová.

ryzeRýžová dieta není jen samotná rýže

Je sice pravdou, že rýžová dieta je založená na konzumaci rýže, musíme ale druhým dechem dodat, že v rámci diety ji kombinujeme s kuřecím masem, rybami, ovocem a zeleninou. Vždy však přidáváme k rýži jen jednu surovinu v jeden den, tedy například v pondělí jíme rýži s oblíbeným ovocem, v úterý rýži s rybou, ve středu rýži se zeleninou a podobně. Existuje i alternativa, která povoluje konzumaci například rýže se zeleninou k obědu a rýži s masem k večeři. Záleží na našem nastavení.

Dietu bychom měli držet maximálně 10 dní, už v polovině diety může rapidně klesat hladina sodíku v krvi (nedostatek sodíku potom může způsobovat například svalové křeče a bolesti hlavy). Při delší dietě dochází i k úbytku svalů. Slibovaný úbytek váhy činí asi 2 kilogramy za 5 dní.

Rýže je také výborným „kartáčem“ na střeva, není proto divu, že se používá jako prostředek detoxikace střev. Rýžovou dietu tedy nemusíme držet jen proto, že chceme zhubnout, ale i proto, že chceme jednoduše pomoci organismu ke zlepšení jeho fungování.

Pijme, rýže odvodňuje!

Zároveň musíme upozornit na dehydratační účinky rýže. Kvůli nim je nutné při dietě hodně pít, doporučené množství tekutin denně je 30-40 ml/1 kg hmotnosti, to znamená, že například při váze 80 kg musíme vypít denně při této dietě 2,4 až 3,2 litru čisté vody. Kromě ní můžeme pít také zelený a bylinkový čaj.

Pozor!

Každý den můžeme sníst maximálně 250 gramů rýže (vážené v syrovém stavu).

Výhody rýžové diety

Shrňme si výhody rýžové diety. Třeba vás přesvědčí o tom, že stojí za zkoušku:

úbytek hmotnosti
snížení hladiny cholesterolu
nenáročná detoxikace trávicího traktu
nárůst energie
psychická pohoda, zlepšení duševního stavu
prevence civilizačních chorob
odkyselení organismu
po druhém nebo třetím dnu nemohou někteří lidé rýži „ani cítit“
může dojít k úbytku svalové hmoty a k dehydrataci
je opravdu krátkodobá, po návratu k běžné stravě hrozí jojo efekt

Nevýhody rýžové diety

Rýžová dieta je velmi známá, rozšířená a oblíbená. V praxi ale hrozí znatelný jojo efekt. Takto jednostranně zaměřená dieta je vhodná, pokud potřebujeme během krátkého časového intervalu zhubnout do plesových šatů nebo oblíbených kalhot, z dlouhodobého hlediska však přílišnou perspektivu, co se váhového úbytku týče, nemá. Pustíte se do ní?

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close