Otužováním zocelíte nejenom tělo, ale i imunitu: Rady pro úplné začátečníky i mírně pokročilé

0

Otužováním ku zdraví! To už razily naše babičky, které měly k otužování daleko blíže, než máme my v dnešní době. Není potřeba dodávat, že jejich imunitní systém byl odolný vůči nachlazením, chřipkám i anginám.

Doma rozhodně neměly 25 stupňů a každý večer se určitě nekoupaly v horké vodě jako my. Pokud bylo v místnosti více než 18 stupňů, větralo se. V zimě se chodily koupat na zamrzlý potok či říčku a jejich imunitní systém byl pevný jako skála. Necháte se inspirovat? Poradíme, jak na to!

8 důvodů, proč se otužovat

  1. účinná prevence proti nachlazení, chřipce či angíně,
  2. pomáhá při bolestech zad,
  3. minimalizuje vznik a rozvoj vředových poruch,
  4. snižuje příliš vysoký krevní tlak,
  5. účinně bojuje s alergiemi,
  6. úrevence proti nemocem,
  7. dělá organismus méně citlivým na teplotní výkyvy,
  8. zvyšuje tvorbu a vylučování endorfinů.

Posilte imunitu – levně

Zvláště chmurné podzimní a zimní období plní ordinace lékařů pacienty s nachlazením, respiračními chorobami, chřipkou i angínou. Abyste nedopadli stejně, je dobré začít posilovat svou imunitu a obranyschopnost už na sklonku babího léta. Nemusíte se ládovat drahými vitamíny z lékárny, stačí se začít vhodně otužovat. Nevrhejte se však do této činnosti po hlavě a bez rozmyslu. Je důležité dělat ze začátku pouze malé krůčky a kontrolovat, jak na ně organismus reaguje.

Sledujte teplotu

Topná sezóna začala už poměrně dávno. Dokážete si ale z hlavy vybavit, na kolik stupňů běžně místnost vytápíte? Pokud je to více než 23, pak teplotu snižte. Ideální je, pokud teplota v místnosti dosahuje dvaceti nebo dvaadvaceti stupňů. V ložnici by naopak mělo být ještě chladněji – odborníci se shodují na tom, že ideální teplota ke spánkuZačněte s otužováním! není více než 18 stupňů! Zdá se vám to málo? Vezměte jed na to, že zajdeme ještě dál.

Začínáme s otužováním krok po kroku

  1. Nejprve začněte snižovat teplotu v místnosti na 20 až 22 stupňů.
  2. Spěte u přivřeného okna.
  3. Dopřejte si čas od času saunu.
  4. Důkladně, intenzivně a krátce větrejte (i v zimě!).
  5. Začněte každé ráno rozcvičkou u otevřeného okna.
  6. Snažte se být co nejvíce na čerstvém vzduchu.
  7. Dejte si každé ráno sprchu studenější vodou.
  8. Sprchujte se ve stoje a vždy začínejte zásadně sprchou nohou a poté postupujte výše k hrudníku.
  9. Studená sprcha by měla trvat v létě 3-5 minut, v zimě 1-3 minuty.
  10.  Během sprchování se pohybujte, přešlapujte z nohy na nohu nebo tančete.
  11.  Pokročilí mohou opakovat sprchu 2x až 3x denně.
  12.  Ti největší borci zvládnou i ledovou zimní koupel v přírodě.

Náš tip: S otužováním venku můžete začít po 2 až 6 měsících „domácího“ otužování

Základní chyby, které vás mohou stát zdraví, aneb Tohle nikdy nedělejte

  • Nikdy si do vany se studenou vodou nelehejte.
  • Nechoďte do sauny nastydlí (váš termoregulační systém nefunguje správně).
  • Nikdy si nemyjte vlasy studenou vodou.
  • Nikdy nezačínejte ledovou sprchu od hlavy.
  • Nestůjte ve studené vodě, ale pohybujte se.
  • Nepřeskakujte fáze (nejdřív pobyt venku, poté spánek u otevřeného okna, studená sprcha a pak až otužování v přírodě).

Nepřepalte start!

Pokud to s otužováním přeženete a půjdete na věc příliš rychle, vaše tělo se vám odmění nehezkým nastydnutím. Stejně jako na některé ostatní činnosti, i na otužování je potřeba vyčlenit si delší časové úseky. Pokud nezvládáte spát u přivřeného okna, zapomeňte na sprchu studenou vodou nebo zimní koupel v přírodě. I zde je potřeba sledovat řeč vašeho těla a jeho náznaky, které nemusí být zejména zpočátku příliš čitelné. Nenechte se odradit prvotními neúspěchy, ale naopak se z nich poučte a zakousněte se do této aktivity s ještě větší vervou.

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close