Nakupujeme ovoce a zeleninu: triky a fígle, díky kterým si domů přineste pouze čerstvé a chutné plody

0

Ovoce a zelenina by zelenina (2)měly tvořit základ zdravého jídelníčku. Co ale dělat v případě, kdy vás od jejich nákupu odrazuje nevýrazná chuť, nepřítomné aroma nebo nevzhledné estetické nedokonalosti? Jak nakupovat čerstvé a chutné plody, které dodají tělu prospěšné vitamíny, minerály a látky? Na to jsme se zaměřili v dnešním článku! Poradíme vám, jaký ch kusů ovoce a zeleniny se při nákupu vyvarovat a na co si naopak dát pozor u jednotlivých položek.

10 obecných zásad, kterých si při nákupu ovoce a zeleniny držet

  1. zelenina (8)Nekupujte nápadně lesklé kusy ovoce: Určitě víte, jak vypadá čerstvé jablko, právě spadlé ze stromu. Lesklou slupku rozhodně nemá. Proto sáhněte raději po těch, které vypadají „přirozeně“, nikoli po těch naleštěných, za jejichž vzhled mohou v mnoha případech chemická opatření.
  2. Nevybírejte ovoce či zeleninu z přepravky, kde se objevují nahnilé kusy: Pokud je napadený jeden plod, plíseň či hniloba se postupně šíří k plodům dalším. V takovém případě si domů přinesete infikovaný kousek, z něhož se může infekce šířit po jednotlivých plodech uvnitř lednice či spíže.
  3. Ke každému kousku čichejte: Vůně je jedním ze základních znaků chutného a čerstvého ovoce. Pokud žádnou vůni necítíte, nebo se dokonce dočkáte nepříjemného pachu, jděte raději „o dům dál“.
  4. Pokud to situace dovoluje, nechte si citrusy nakrojit: Přesvědčíte se tak o jejich šťavnatosti, ale i množství pecek, kterým řada z nás zrovna dvakrát neholduje.
  5. zelenina (6)Zeleninu a ovoce nakupujte pouze v sezóně: Právě v sezóně totiž mají jednotlivé kusy ovoce a zeleniny nejvyšší množství tělu prospěšných látek a také nejlépe chutnají.
  6. Navštivte farmářské trhy nebo místní prodejce: Právě zde se totiž často objevují ty nejčerstvější a nejchutnější kusy. Kromě toho, že si na ovoci a zelenině pochutnáte, podpoříte také místní zemědělce v jejich snažení.
  7. Vybírejte pouze zralé plody: A nesázejte na to, že nazelenalé kusy při pokojové teplotě „dojdou“. Vyhněte se tedy zeleným banánům, jahodám nebo nezralému avokádu či ananasu.
  8. Sledujte skvrny na ovoci a zelenině: Ty kusy, které jsou až příliš skvrnité, raději nekupujte.
  9. Zkontrolujte, zda nejsou jednotlivé kusy pomačkané: Pokud by tomu tak bylo, svědčí to o špatné přepravě a uchovávání. Proto sáhněte raději po jiném druhu nebo rovnou vyměňte prodejnu.
  10. Ovoce a zeleninu vybírejte raději z otevřených krabic než z uzavřených boxů a igelitových obalů.

zelenina (3)   zelenina (9)   zelenina (7)

Tipy a fígle pro výběr jednotlivých kusů ovoce a zeleniny

Protože jsme v úvodu tohoto článku slíbili, že vám kromě obecných rad prozradíme také to, jak vybrat jednotlivé kusy ovoce a zeleniny, musíme svůj slib splnit a přikládáme podrobný přehled:

Ananas: Abyste poznali, zda je ananas čerstvý, zkuste vytrhnout jeho nejmenší lístek. Nemělo by to jít vůbec snadno.

zelenina (1)Avokádo: Vybírejte takové plody, na jejichž slupce nejsou viditelné žádné tmavé skvrny. Plod musí být na opak měkký, ale ne kašovitý. Slupka by měla být sušší.

Brambory: Při nákupu zhodnoťte slupku brambory, která by měla být bez chorobných skvrn, povlaků, strupů a mechanického poškození. Pokud chcete, aby vám brambory nějakou chvíli vydržely, vybírejte pouze ty tvrdé bez scvrklých či nazelenalých míst na vnější straně slupky.

Brokolice: U čerstvé brokolice jsou na první pohled patrné živé, neorosené růžičky jednotné zelené barvy. Nekupujte brokolici, která má žlutou či nahnědlou barvu. V takovém případě se totiž nejedná o čerstvý kus. Na brokolici by neměly být žádné bílé či nažloutlé skvrny, svědčící o chemickém zásahu. Prozkoumejte také stonek brokolice, který by neměl být gumový.

Celer řapíkatý: Dobře rostlý celer může dosahovat i třiceti centimetrů. Při nákupu vybírejte takové kusy, které jsou zakončené neovadlými a svěže zbarvenými listy.

Cibule: Při nákupu se vyhněte nápadně suchým plodům a naopak volte ty, které mají pevnou slupku. Na omak by neměla být cibule měkká a při přivonění by vás do nosu neměl praštit pach hniloby. Vyvarujte se cibulí, z nichž začínají rašit výhonky.

zelenina (10)Citrusy: Slupka citrusů I. stupně jakosti musí být pevně přimknutá k plodu. Při vizuální kontrole se zaměřte na případné zelené skvrny, které jsou známkou nedostatečné zralosti.

Česnek: V případě česneku se zaměřte zejména na jeho hmotnost. Ta by měla být vyšší. Lehčí stroužky jsou většinou suché a bez chuti. Jednotlivé stroužky by měly být masité a pevně přimknuté ke středu.

Granátové jablko: Zaměřte se na pevné kusy s tenkou slupkou. Vyvarovat byste se naopak měli granátových jablek s šedivým nádechem nebo puklinami.

Hroznové víno: Zaměřte se na větší trsy s pevnými a oválnými plody. Jednotlivé bobulky by při manipulaci neměly odpadávat. Pokud se tak děje, víno leží na pultu již nějakou tu dobu.

Hrušky: Zralá hruška je na omak pevná a sytě žlutá či s nádechy do červena. Neberte seschlé nebo scvrklé plody, které jsou známkou přezrálosti.

Chřest: Jednotlivé výhonky by měly o sebe při tření vrzat. Samotný chřest by se měl lesknout a při ohnutí by měl být pevný, nikoli gumový.

zelenina (1)Jablka: Vybírejte ta pevná, bez hnědých či jinak zabarvených skvrn. Chcete-li si opravdu pochutnat, sázejte na menší druhy odrůd, které nebývají tolik přezrálé, jako ty větší. Ideální je nákup jablek na podzim, kdy vrcholí jejich sezóna a hromadí se z nich spousta prospěšných a pro tělo důležitých látek. Pokud se chuti jablka nechcete vzdát ani mimo sezónu, vybírejte jablka dovážená nebo skladovaná v chladu a v prostředí s chemicky sníženou hladinou kyslíku.

Jahody: Při nákupu jahod zkuste vytrhnout jejich stopku. Pokud to nejde úplně lehce, jahody jsou čerstvé. Jednotlivé plody by neměly být potlučené, nažloutlé nebo příliš vodnaté.

Kiwi: Budete-li nakupovat kiwi, vybírejte pouze pevné a větší plody. Narazíte-li na seschlé a příliš měkké kusy, vyberte raději jiný druh ovoce nebo prodejce.

Kokos: Vezměte si kokos do ruky a zatřeste s ním. Ideální je, pokud se ozve šplouchání kokosové vody.

zelenina (5)Meloun: Zralý meloun má tmavě zelenou barvu. Přezrálé kusy poznáte podle jasných map a příliš měkké kůry.

Meruňky: Pevná slupka a jasná oranžová barva informuje o zralosti plodu. Vyhnout byste se tak měli scvrklým kouskům nebo těm, které mají zelenou či světle žlutou barvu.

Mrkev: Ta by měla být příjemně červená a bez tmavých skvrn či jiných nevzhledností. Vyvarujte se gumových nebo prasklých plodů, které nemají s těmi čerstvými nic společného.

Nektarinky: Povrch nektarinky musí být pevný – ani ne příliš tvrdý, ani měkký. Nekupujte ty nektarinky, které jsou otlačené nebo scvrklé.

Rajčata: Při nákupu rajčat je vhodné volit ta, která drží na stopce a stonku. Vršek rajčete doporučujeme odtrhnout a přičichnout k němu. Pokud voní, je to známka čerstvosti a lahodné chuti.

Salát: U salátu se zaměřujte na jeho sytou zelenou barvu a zejména pak okraje listů. Ty by neměly být seschlé či okousané nebo povadlé.

zelenina (4)Salátová okurka: Vybírejte pouze ty kusy, které jsou bez skvrn, nemají svraštělou slupku a nelze je ohnout. Gumové a pružné okurky určitě nepatří mezi čerstvé.

Švestky: Vyzrálou švestku byste měli poznat podle toho, že je na dotek poddajná. Nekupujte příliš měkké kusy, puklé nebo flekaté.

Třešně: Chutná třešeň by neměla svou stopku „pustit“ jen tak lehce. Pokud budete v létě třešně nakupovat, vyhněte se těm měkkým, flekatým nebo scvrklým.

Bonusová rada závěrem

Při každém nákupu nezapomeňte kontrolovat cedulky s místem původu a raději vybírejte lokální suroviny, nikoli zahraniční dovoz. Nejen, že podporujete místní zemědělce, také máte alespoň určitou záruku čerstvosti. Nezapomeňte na to, že nejvyšší objem vitamínů a tělu prospěšných látek mají jednotlivé druhy ovoce a zeleniny během sezóny. Proto této skutečnosti přizpůsobte svůj jídelníček, který může být v našich končinách obzvláště pestrý.

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close