Jak se vyhnout překyselení organismu? Správným dýcháním a vyváženou stravou!

2

Překyselení organismu je zdravotní problém, který může vyústit v mnoho dalších potíží. Nebezpečné není jen poměrně časté překyselení žaludku, ale také trvalý posun pH celého těla. Přitom není příliš obtížné upravit svou životosprávu tak, aby k překyselení nedocházelo.

Co je to pH a jakou roli v našem životě hraje

Tuto značku zná snad každý, ale málokdo by dokázal vysvětlit, co vlastně znamená. Potential of Hydrogen, zkráceně pH, určuje množství volných iontů vodíku H+ na stupnici 0-14, přičemž hodnoty 0-6,9 jsou hodnoty kyselé a hodnoty 7,1-14 jsou zásadité. Neutrální hodnotu 7 má například čistá voda. Ideální hodnota pH krve je 7, ale obvykle kolísá mezi hodnotami 7,35-7,45. Organismus se snaží za každou cenu udržet v tomto rozmezí, protože jakmile dojde k výraznějšímu výkyvu, jsme vážně ohroženi na životě.

Jaké jsou hlavní spouštěče překyselení organismu

Moderní jídelníček je jako stvořený k překyselení organismu. Rizikovými faktory jsou nevhodné potraviny, nadvýživa, která organismus přetěžuje, příliš mnoho bílkovin, nikotin, alkohol, nadbytek cukru, konzervační látky, nasycené mastné kyseliny a chemikálie, které se do těla kourenidostávají bez našeho vědomí. A acidobazická rovnováha (rovnováha mezi kyselinami a zásadami) je jednoduše a rychle narušena.

Jídelníček bychom si proto měli sestavit ve správném poměru z potravin kyselinotvorných a zásadotvorných. Nedejme se přitom zmást jejich chutí. Například citrón, který nám chutná kysele, je jednou z nejdůležitějších potravin, která v těle bojuje proti překyselení.

Mezi další příčiny překyselení organismu můžeme zařadit nesprávné stravovací návyky (konzumace ve spěchu, nedostatečné žvýkání), nedostatečný pitný režim, nevhodný poměr kyselinotvorných a zásadotvorných potravin nebo psychickou nepohodu a nedostatečné dýchání. Nepravidelné a povrchní dýchání vede k nedostatečnému vyloučení oxidu uhličitého z těla. Ten se potom hromadí v krvi a vytváří kyselinu uhličitou.

Následky překyselení – od únavy přes diabetes až po rakovinu

Dlouhodobé narušení acidobazické rovnováhy vede k velkému množství zdravotních problémů. Může jít o:

  • únavu a citelný nedostatek energie
  • oslabenou imunitu
  • předčasné stárnutí
  • osteoporózu
  • kardiovaskulární onemocnění
  • obezitu
  • diabetes
  • rakovinu

Tělo s překyselením bojuje automaticky

V případě, že organismus zaznamená překyselení, snaží se automaticky samo sobě navrátit acidobazickou rovnováhu, a to tak, že nadbytek kyselých látek neutralizuje vším, čím je neutralizaci možno způsobit. Sahá tedy do vlastních zásob a to první, po čem sahá, je vápník ve tkáních. Další minerální látky, které mohou při překyselení pomoci, tělo čerpá nejen z tkání, ale i z kostí, chrupavek a ze zubů. Přemíra kyselých látek může při neúspěšné obraně organismu zaútočit na jakýkoli orgán.

Jak zjistíme, že jsme překyselení

Mezi projevy překyselení organismu patří například dna, křečové žíly, poruchy prokrvování, bolesti hlavy (hlavně migrény), tuhnutí svalů, pHplísně, ekzémy, pálení žáhy, poruchy spánku, deprese, úzkostlivost, podrážděnost, časté výkyvy nálad, nadměrné pocení aj.

Máme podezření na překyselení organismu? Můžeme si ho diagnostikovat doma a zvládne to každý. V lékárně jsou běžně k dostání pH indikátorové papírky, které se po styku s močí (nejlépe ranní) zbarví a po srovnání se vzorky barev zjistíme snadno její pH hodnotu. Takové zjišťování pH organismu je časově i finančně nenáročné a může nám ukázat, že je všechno v pořádku, nebo že se naopak řítíme do maléru.

Jaké potraviny se hodí při překyselení

Při překyselení bychom měli zvýšit příjem potravin zásadotvorných a omezit příjem potravin kyselinotvorných. Mezi zásadotvorné potraviny patří:

  • ovoce (citrón, limetka, kokosový ořech, grep, avokádo aj.)
  • zelenina (česnek, brokolice, mrkev, cuketa, okurka, rajčata, kedlubna, špenát, zelí, salát, ředkvičky aj.)
  • bílkoviny (kozí mléko, pohanka, sója, čočka, špalda, tofu, mandle aj.)
  • sladidla (čekanka, stévie)
  • koření (kari, zázvor, skořice, hořčice, pepř aj.)
  • ostatní potraviny – sůl, zelené a bylinkové čaje, včelí mateří kašička, ženšen aj.

Na jaké potraviny se zaměřit při zásaditém pH organismu

Opakem překyselení organismu je nadbytek zásaditých látek. Tuto situaci můžeme řešit konzumací:

  • ovoce (banány, broskve, ananas, mango, jablka, hrozny aj.)
  • obilnin (rýže, ovesné vločky, kukuřice aj.)
  • bílkovin (ryby, hovězí, krůtí a skopové maso aj.)
  • mléčných výrobků (kravské mléko, máslo, kozí sýr aj.)
  • ořechů (arašídy, kešu, lískové ořechy, para ořechy aj.)
  • luštěnin (černé fazole, čočka aj.)

Sportovci se zakyselení nevyhnou

Každý, kdo občas sportuje, zná ten pocit, který přichází následující dny po námaze. Někdo se obtížně hýbe, jiný by nejradějii nevylezl z postele. Svaly neúprosně bolí. Vytvořila se v nich totiž kyselina mléčná. Zotavení zabere několik dní, záleží na naší trénovanosti a typu zátěže. Může být ale rychlejší a příjemnější, když si dopřejeme sprchování střídavě teplou a studenou vodou, aby se svaly lépe prokrvovaly, vhodné jsou masáže postižených svalů a dostatečný příjem tekutin.

Závěrem

Vyhnout se překyselení organismu není složité, vyžaduje to jen disciplínu a vyváženou stravu. Jakmile svému tělu dovolíme přestat bojovat s množstvím kyselin, odmění se nám celkovým lepším pocitem, vitalitou a možná nás samy od sebe opustí i některé zdravotní potíže. Nepřemýšlejme nad tím zdlouhavě. Dejme se do toho!

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close