Hledáte perfektní a zdravé zasycení? Zkuste kuskus s rajčaty, olivami a kousky uzeného tofu!

3

Dlouhé zasycení kvalitními surovinami může i nadpozemsky chutnat. Že nevěříte? Vyzkoušejte náš recept na kuskus s rajčaty a olivami a jistě nám dáte za pravdu. Výsledek je vskutku grandiózní.

Kus…co?

Kuskus. V poslední době se kolem nás vyskytuje ve velkém množství, stále ale po světě chodí spousta lidí, kteří ani nevědí, jak kuskus vypadá, natož jak úžasný může být na talíři.

Kuskus je vodou spařená krupice z pšenice, ječmene nebo prosa tvarovaná do kuliček. Na rozdíl od rýže se nevaří – jeho příprava spočívá v zalití horkou vodou. Proto si ho kromě zdravě vařících hospodyněk oblíbili i turisté a nejeden z nich si ho s sebou balí na vícedenní výlety v přírodě.

Kuskus může dobře posloužit jako příloha k masu, ale velmi chutný je i v kombinaci se zeleninou,kuskus2 jako jsou zmíněná rajčata nebo také dýně, cuketa, mrkev či zelí. Jedním z faktů, který dělá z kuskusu oblíbenou surovinu, je to, že se dá podle chuti jakkoli okořenit a dochutit. Není žádným tajemstvím, že si na něm lidé pochutnávají i na sladko, třeba s medem a skořicí.

Kuskus pochází z arabských zemí, odkud se dostal na konci 40. let 20. století do Izraele a odsud do Evropy. Známe ho hlavně díky přistěhovalcům, kteří ho naučili jíst Francouze.

Co z kuskusu získáme

Ve 100 g kuskusu najdeme 22 g sacharidů, 4,5 g bílkoviny a necelý 1 g tuku. Celková energetická hodnota 100 g kuskusu je 490 kJ. To je o 50 kJ méně než u stejného množství rýže. Jeho sytící efekt je však srovnatelný, ne-li lepší.

Jaký kuskus vybrat

Možná se ztrácíte už v samotných pojmech jako je kuskus, jáhly nebo pohanka, ale vězte, že tyto suroviny mají ještě své poddruhy. U kuskusu jde o kuskus celozrnný – ten je pro tělo nejpřínosnější. Je zpracováván z celých zrn suroviny včetně slupek, důsledkem čehož si zachovává více zdravých látek, především větší množství vlákniny.

Dále rozlišujeme kuskus z bílé pšenice – ten je u nás asi nejčastěji k dostání. Samozřejmě si ho můžeme připravit a mít z toho dobrý pocit, ne však tak dobrý jako z kuskusu celozrnného.

Rajčata a olivy – vzájemně se doplňující chutě

Rajčata u nás už natolik zdomácněla, že je asi není třeba představovat. Snad bychom jen připomněli, proč jsou zdravá. Rajčata jsou výborným zdrojem antioxidantů, také mají pozitivní vliv na krevní oběh a látkovou výměnu.

Olivy stále chápeme trochu jako exotickou surovinu, ale pěknou řádku let už s nimi také žijeme. Zpravidla je milujeme, nebo nenávidíme. Olivy kromě své specifické chuti nabízejí detoxikační účinky (jsou tedy antioxidantem, stejně jako rajčata) a podporují boj proti stárnutí organismu a proti civilizačním a srdečním chorobám. Olivový olej zase řeší některé kožní potíže. Několik oliv snědených před jídlem zvýší hladinu žaludečních šťáv a podpoří tak trávení.

Nenáročný recept na vynikající a zdravý oběd

Chcete vytvořit chutné a zdravé jídlo za 20 minut? Pak sáhněte právě po kuskusu, rajčatech a olivách, a aby byly v jídle zastoupené také bílkoviny, přidejte tofu.

Co potřebujeme (4 porce):

600 g rajčat, 2 řapíky řapíkatého celeru, 3 jarní cibulky, 250g kuskusu, citrónovou kůru a šťávu z jednoho citrónu (nemusí být), 3 lžíce oleje, hrst černých oliv, kostka tofu (1 balení), sůl, pepř a čerstvé bylinky (meduňka, bazalka, máta)

Jak na to:

  • slupku rajčat nakrojíme do kříže, spaříme horkou vodou a oloupeme, pokrájíme
  • nakrájíme také celer a cibulky
  • kuskus uvaříme dle návodu
  • přidáme sůl a pepř, případně kůru a šťávu z citrónu
  • tofu nakrájíme na kostky
  • tofu přidáme spolu se zeleninou, nasekanými bylinkami a olivami ke kuskusu, promícháme
  • zakapeme olivovým olejem a promícháme

Náš tip! Ke kuskusu s rajčaty a olivami můžeme přidat plátek libového masa. Ocení to zejména muži, ale i všichni masožravci. V jídle samotném už ale v podobě tofu bílkovina zastoupena je, maso není nutností.

Nalákali jsme vás na kuskus? Napište nám do komentářů, jak vám chutnal a jaké máte osvědčené recepty. Podělte se o ně s ostatními, kteří si také zakládají na zdravé stravě!

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close