Dieta Dash může být krokem k lepší postavě a zdravému životnímu stylu

0

Dieta Dash je dieta o dvou fázích. Po skončení druhé fáze může přijít pekelný jojo-efekt, ale pokud po ní přejdeme na zdravý životní styl a svou stravu si budeme dál pečlivě vybírat, může být prvním úspěšným krokem k našim lepším zítřkům, v nichž už naše shozené kilogramy figurovat nebudou. Čtěte, jak na to!

O co jde a jaké jsou principy diety

Dietu Dash sestavila americká nutriční specialistka Marla Heller. Původně jí zacílila na osoby s vysokým krevním tlakem a zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi, jenže si ji brzy oblíbili i jiní. Autorka diety totiž slibuje, že se nedostaví jojo-efekt a při dietě není třeba příliš cvičit. Obecně jde při dietě Dash o to, abychom konzumovali potraviny, které nás zasytí, ale nedodají nám přespříliš energie, kterou by tělo proměnilo v tuky. Těmito potravinami myslíme potraviny bohaté na bílkoviny.

Během diety musí dojít k redukci příjmu tuků a sodíku, který má velký vliv na vysoký tlak, diabetes a onemocnění kardiovaskulárního systému a ledvin. Platí při ní také několik obecných pravidel, a to:

  • stravovat se 5x denně (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře) a žádné jídlo nevynechávat
  • co nejméně solit
  • pít vodu, zeleninové šťávy a bylinkové čaje
  • vyhýbat se kofeinu, jak jen to půjde
  • spát alespoň 7 hodin denně
  • ve 2. fázi zařadit pohyb – ideální je chůze, jóga nebo pilates

Dieta je dvoufázová. Během 1. fáze, která trvá 14 dní, musí dojít k výraznému snížení příjmu sacharidů a k navýšení příjmu bílkovin, přičemž pokud dodržíme pravidlo konzumace méně než 50 g sacharidů denně, tělo přejde do stavu ketózy a čerpá energii z vlastní zásob (tedy spaluje uložené tuky). V první fázi bychom měli zhubnout zhruba o 2 kg.

Po 14 dnech přichází na řadu 2. fáze. Ta trvá 2 měsíce, během nichž přidáváme k bílkovinám i sacharidy, ovšem jen ty „správné“, například v obilovinách, luštěninách, celozrnném pečivu nebo ovoci. Z jídelníčku musíme vyřadit bílý cukr, bílé pečivo a sladkosti. Ve druhé fázi bychom měli zhubnout 5-15 kg. Rychlost hubnutí je přitom velmi individuální, protože každé tělo může na změnu jídelníčku reagovat jinak.

Na co si při dietě nechat zajít chuť a co do jídelníčku zařadit

Dieta Dash, stejně jako mnohé jiné diety, zakazuje a povoluje některé potraviny. Z těch zakázaných jmenujme například sladkosti, bílé pečivo, bílou mouku a produkty z ní vyrobené, pokrmy z fast foodů, slazené nápoje včetně džusů, alkohol, dresinky a omáčky.

Naopak si můžete s čistým svědomím servírovat povolené potraviny – ryby, drůbež, sójové produkty, luštěniny, zeleninu, vejce, prospěšné tuky (ty hledejte v avokádu, v některých olejích, semínkách a ořechách), bylinné čaje, ovocné a zeleninové šťávy, nízkotučné mléčné výrobky nebo neslazené dezerty.

Jídelníček, který můžete přijmout za svůj, nebo se jím inspirovat

Podívejte se na týdenní modelový jídelníček, abyste si udělali lepší představu o tom, jak z potravin skládat chutné kombinace a co si dát k snídani, k obědu či k večeři.

Den první

Snídaně: hrnek vařených ovesných vloček, menší banán, sklenička nízkotučného mléka, půl skleničky pomerančového džusu (vždy domácí!)

Svačina: nízkotučný bílý jogurt a ovoce

Oběd: kuřecí nudlová polévka (s malým množstvím soli), zeleninový salát se sýrem a kuřecím masem, mandarinka

Svačina: nízkotučný bílý jogurt

Večeře: kuskus s rybou a chřestem

Den druhýovoce dash dieta

Snídaně: ovesná kaše s rozinkami a oříšky, sklenička nízkotučného mléka, půl skleničky pomerančového džusu

Svačina: nízkotučný bílý jogurt a ovoce

Oběd: zeleninová polévka, krůtí karbanátek v celozrnné či žitné housce, zelenina, kompot

Svačina: půl hrníčků sypaného müsli

Večeře: dušená brokolice, dušené hovězí maso (libové) a brambory

Den třetí

Snídaně: ovesné vločky s ovocem, nízkotučný jogurt, sklenička zeleninového džusu

Svačina: sklenička kefíru a ovoce

Oběd: rajská polévka, grilovaný sýr s bramborami nebo celozrnným pečivem, obloha, kousek melounu

Svačina: popcorn (nesolený)

Večeře: kuřecí prsa se žampiónovou omáčkou, zelenina, těstoviny

Den čtvrtý

Snídaně: omeleta ze 2 vaječných bílků s cibulí a bylinkami, jahody, sklenička nízkotučného mléka

Svačina: jogurt a ovoce

Oběd: grilovaný krůtí řízek, bez soli vařené brambory, okurka, jablko

Svačina: jogurt se 2 lžícemi ovesných vloček

Večeře: vepřová panenka, dušený špenát, celozrnná rýže, salát

Den pátý

Snídaně: ovesná kaše, sklenička pomerančového džusu

Svačina: jogurt s ovocem

Oběd: kuřecí polévka, zeleninový salát s kuřecím masem, sýrem a olivovým olejem, celozrnné pečivo a grep

Svačina: sklenička jogurtového mléka

Večeře: grilovaný losos, pečené brambory, zelenina

Den šestý

Snídaně: sladké celozrnné pečivo, marmeláda, borůvky, sklenička mléka

Svačina: hrst sušeného ovoce

Oběd: čočková polévka, pečený tuňák, brambory, zeleninový salát, pomeranč

Svačina: jogurt a ovoce

Večeře: smažené tofu s natural rýží a čerstvou zeleninou

Den sedmý

Snídaně: pohanková kaše s rozinkami a nízkotučným mlékem, sklenička jablečného džusu

Svačina: ovesná sušenka

Oběd: hovězí steak s pepřovou omáčkou, bramborová kaše, zelenina, mandarinka

Svačina: ovocný salát s jogurtem

Večeře: pečená kuřecí prsíčka, šťouchané brambory a dušená brokolice

Pozor! Jedna porce masa znamená 90 g masa v syrovém stavu.

Jak vidíte, jídelníček není nikterak drastický, přitom dochází k hubnutí a naše tělo příliš netrpí, jak tomu u diet bývá.

Pomyslná 3. fáze – zdravý životní styl

Jestliže si i po 2. fázi diety Dash chceme udržet pěknou postavu a dál se cítit fit jako právě po jejím skončení, měli bychom se zaměřit na dodržování pravidel zdravého životního stylu, aby se nám kilogramy nevrátily a my se jich nemuseli opět zbavovat. Zdravý životní styl nemusí být tak striktní jako 2. fáze diety, například si lze občas dopřát kávu a 1x za měsíc něco sladkého, na co budeme mít chuť.

Dieta Dash může být tím správným startem

Během dvou fází diety Dash můžete dohromady zhubnout až 17 kg za 2,5 měsíce, což je velmi lákavá představa. V první fázi dbejte na zvýšený přísun ovoce, zeleniny a bílkovin, ve druhé fázi přidávejte další potraviny, snažte se však nesklouznout k těm zakázaným. První fáze vaše tělo perfektně nabudí a vás pěkně namotivuje do fáze druhé, jakmile se podíváte na váhu. Vydržte a po skončení 2. fáze se snažte dodržovat pravidla zdravého životního stylu, které jsme popsali v článku Co je zdravý životní styl.

Vyzkoušejte dietu schvalovanou nutričními specialisty a vybojujte si krásnou postavu, lepší pocit a zdravé sebevědomí!

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close