Co je zdravý životní styl

5

Rozhodli jste se vylepšit svůj životní styl, a dostat se tak do lepší fyzické kondice a duševní pohody? Uvědomujete si, že vaše návyky nejsou tím, co by vaše tělo i vaši mysl podporovalo v žádoucích výkonech? Gratulujeme. Jste na nejlepší cestě ke kvalitnějšímu životu.

Na úvod si řekněme, co je to životní styl. Jedná se o soubor činností a vztahů, životních projevů a zvyklostí, pro lepší pochopení ho můžeme vnímat jako relativně neměnné každodenní praktiky, způsoby realizace každodenních činností a způsoby chování.

Do životního stylu řadíme faktory vnější, kterými jsou životní podmínky, a faktory vnitřní – to je jedinec samotný. Životní podmínky jako vnější faktory limitují jedince a vytyčují mu prostor pro žití, pro životní styl. Málokdy dokážeme změnit nastolené mantinely kolem sebe, mnohdy však dokážeme pozitivně změnit sami sebe, to, co je v nás.

Co ovlivňuje životní styl

Vzdělání, životní styl primární rodiny, velikost místa bydliště, v menší míře i věk. To všechno jsou determinanty, body určující, v jakém životním stylu můžeme žít.

Zdravý životní styl aneb když toho chcete hodně zažít

Faktorů, které náš životní styl ovlivňují, je nepřeberné množství. K trvalému uchovávání zdraví a pohody však může vést i dodržování čtyř základních pravidel – nekouřit, alkohol, pokud ho ze svého života nechceme odstranit úplně, konzumovat pouze v malém množství, dbát na zdravou výživu a vyvíjet pohybovou aktivitu podle svých možností.

Závislosti – to, co nám ztěžuje život

Zamysleme se nad tím, na kolik minut nám zpříjemní život cigareta. A jak dlouho je nám báječně, když si dopřejeme alkohol. Pro jednu cigaretu a jedno pivo se svět nezboří, ale v dlouhodobém měřítku mohou být důsledky fatální. Závislost na kuřivu (tabakismus) a na alkoholu (alkoholismus) se s ohledem na různé podmínky, například vrozené dispozice, může zpočátku projevovat nenápadně a člověk si ji ani neuvědomuje. Závislost vzniká u některých jedinců velmi pomalu, u některých naopak rychle. V každém případě nepřináší ani tělu ani duši nic dobrého.

Dlouhodobé kouření může u jedince způsobit rakovinu, mozkové cévní příhody nebo infarkt myokardu. Kouření se odráží i na kvalitě kůže – kuřáci mívají našedlou, suchou a málo pružnou kůži. Požívání alkoholu v dlouhodobém časovém horizontu zase vede k různým tělesným i duševním poruchám, k rizikovému chování, které je způsobeno uvolněním v opojení, k neuropatickým stavům, také škodí srdci, slinivce břišní a játrům. Z akutních účinků je známá otrava alkoholem, která může být i příčinou smrti.

Lehké a tvrdé drogy a jejich dopad na celkové zdraví člověka snad není třeba sáhodlouze popisovat.

ZeleninaVýrok „jste to, co jíte“ není fráze

Vysoký podíl na kvalitě našich životů má strava. Denně potřebujeme jíst a pít, umění je v tom, vybrat si ze závratného množství produktů ty pro nás nejprospěšnější. Konkrétní rady o správné stravě si uvedeme v následujících článcích, na úvod bude stačit, když si zapamatujeme, že vhodné jsou pro nás potraviny, které obsahují důležité živiny – proteiny (bílkoviny), sacharidy (zjednodušeně řečeno cukry) a tuky. Všechny jsou potřebné, je však nutné dodržovat jejich správný podíl v denním příjmu.

Důležité je také vědět, že tělu nijak neprospívají pokrmy s tzv. prázdnými kaloriemi. Jako příklad si můžeme uvést typická fastfoodová jídla – hranolky, krokety, hamburgery i další, také například  nekvalitní uzeniny, pro českou kuchyni typické knedlíky a mnoho jiných jídel. Většina z nich lahodí našim ústům, tělo však přibírá kalorie, které nijak nevyužije ve svůj prospěch. Důležité je omezovat tučná a sladká jídla, ty si kvůli jejich vysoké energetické hodnotě mohou dovolit osoby s vysokým denním výdejem energie.

Množství a druh stravy úzce souvisí s fyzickou aktivitou

Zmíněný výdej energie má velký na to, jaký má být náš optimální denní příjem energie, tedy jednoduše řečeno kolik jídla si můžeme během dne dopřát. Čím vyšší je náš výdej, tím více energie můžeme přijmout, tím více toho můžeme sníst. Například tehdy, když máme fyzicky náročnou práci nebo v daný den sportujeme, můžete si dopřát přijetí většího množství energie. Pokud ale trávíme pracovní dobu u počítače a ani po práci nevyvíjíme fyzickou aktivitu, je žádoucí se v příjmu potravy omezit. Obecně platí, že by v jednom dni neměl příjem energie přesáhnout její výdej. Optimální je, aby se příjem rovnal výdeji, při snaze zhubnout musí být příjem menší než výdej. Jakmile dochází k dlouhodobému přijímání energie, kterou nevydáváme, tloustneme. A tloustnutím, nadváhou a obezitou ohrožujeme svoje zdraví.

Co je zdravý životní styl

Fyzická aktivita je důležitá, nepodceňujme ale ani odpočinek

V rámci zdravého životního stylu je důležité zvolit si ty aktivity, které nás nejen baví a děláme je rádi, ale také to, zda nám a našemu záměru vyhovují. K hubnutí a získávání lepší tělesné kondice dobře slouží tzv. aerobní aktivity, mezi něž patří např. chůze, jogging, běh, běh na lyžích, plavání nebo jídla na kole. Pro posílení svalů se zase doporučuje klasické posilování, míčové hry nebo rychlý běh. Ideální je, když aktivity aerobní kombinujeme s anaerobními. Dochází tak k celkovému zlepšování kondice a budování pevného svalstva.

Ani s fyzickou aktivitou bychom to ale neměli přehánět a zbytečně se přepínat. Neméně důležité je totiž umět odpočívat, dopřát si zdravý a přiměřeně dlouhý spánek (6-8 hodin denně). Často se setkáváme i s pojmem aktivní odpočinek. Ten si můžeme vysvětlit jako aktivaci tělesných a duševních funkcí, tedy aktivní vykonávání činnosti. Může to být právě sport, cvičení, údržba zahrady, domu nebo bytu, uklízení. Vše volíme v takové míře, která nám dává možnost dobít energii. Aktivní odpočinek se doporučuje osobám se sedavým zaměstnáním. Naopak lidé vykonávající těžší fyzickou práci si mohou s klidným svědomím zalenošit na gauči, protože to pro ně bude změna oproti výkonu práce.

Nezapomínejme na duši

Snažme se vyhýbat stresu, zní jednoduchá rada, jak se udržovat v dobré duševní kondici, v příjemném rozpoložení. Pozitivně laděná mysl dokáže zázraky a blahodárně působí i na tělo, ač se to může zdát neuvěřitelné.

Stresu, coby přirozené reakci organismu na nepříznivou situaci, se v životě nevyhneme, ale můžeme se o to snažit, a ušetřit si tak duševní i tělesné potíže. Nervozita, podrážděnost, stres nebo neustálé negativní smýšlení se mohou dříve nebo později projevit jako tělesné neduhy. A to přece nechceme. Pečujme proto i o svou duši, odmění se nám skvělým celkovým pocitem.

Shrnutí

Vyhýbejme se návykovým látkám, stravujme se vhodně a zdravě, pohybujme se a mysleme pozitivně. Vybudujeme si tak zdravý životní styl, který nám může jen prospět.

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close