Desatero správného a bezpečného cvičení během horkých letních dní: Znáte ho?

0

Teploty atakují třicetistupňové hranice, odkládáme svršky a uzavřené boty a měníme je za plavky, krátké sukně a sandálky. Při pohledu do zrcadla na nás ale padne splín. To, co jsme během jara schovávali pod huňatými svetry, nyní vidíme v celé kráse. Nějaký ten špíček, nevzhledný faldík a povolené bříško – to trápí řadu z nás. Ale nezoufejte! Pokud do svého denního harmonogramu zařadíte pohyb, nějaké to kilo shodíte ještě před tím, než odjedete na pozdní letní dovolenou!

Výmluvy hoďte za hlavu!

běhZcela chápeme, že se vám během horkých letních dnů nechce vykonávat příliš mnoho aktivity, ale věřte, že toto období je doslova stvořené k tomu, abyste pohyb a sport do svého programu zařadili. Proto jsme pro vás připravili dnešní článek, ve kterém naleznete rovnou deset rad, jak na správné a bezpečné cvičení i v parném létě. Vyzkoušejte naše rady v praxi a dejte vědět, zda se osvědčily! Věřme, že se své vášně pro pohyb a sport obecně nevzdáte ani během léta.

1. Základem úspěchu je pitný režim

Už od malička jsme byli nabádáni k tomu, abychom dostatečně pili. O pitný režim ve školkách se staraly paní učitelky a kuchařky, poté jsme ho už vzali do svých rukou. Pokud na dostatečnou hydrataci těla a jeho orgánů nedáváte pozor během jara či chladného podzimu, zkuste jít do sebe alespoň během léta. Přijmout byste totiž měli zhruba dvakrát více tekutin než běžně během roku.

Náš tip: Sladké nápoje, energy drinky, kávu i alkohol vyměňte za osvěžující domácí limonády s čerstvým ovocem a bylinkami!

2. Víte, co jíte?

S pitným režimem neodmyslitelně souvisí také skladba našeho jídelníčku, která by měla být obecně v létě odlehčená. Dopřejte si sezónní potraviny, hromady ovoce a zeleniny ze zahrádky nebo farmářských trhů a naopak se vyvarujte jídel, které nám leží dlouho v žaludku a zbytečně unaví organismus. Pokud si dáte „guláš se šesti“, na nějaké běhání nebo posilování zaručeně nebudete mít chuť ani náladu.

Náš tip: Prozkoumejte naši kategorii zdravých receptů, v níž se nachází spousta dietních jídel (nejen) na léto!

3. Sledujte předpověď počasí

Pokud víte, že zítra mají Česko sežehnout extrémní horka a teploty atakující hranici čtyřiceti stupňů, zároveň ohlásili nejvyšší možný stupeň zátěže a lístečky na stromech se ani nehnou, vyměňte venkovní zátěž třeba za relax v bazénu. Ačkoli se to nezdá, několik temp tam a zpátky může dost dobře nahradit trénink v parku.

Náš tip: Pokud si „outdoorový trénink“ přeci jen nechcete odepřít, přivstaňte si a absolvujte jej brzy ráno.

4. Nepřepínejte se

Z extrému do extrému – ani jedna varianta není ideální. Sedět doma, lenošit a stěžovat si na horké počasí, nebo se naopak snažit na okruhu vypustit duši – to jsou dva zcela opačné protipóly, které nám ale rozhodně neprospívají. Pokud cítíte závrať, je vám na omdlení, srdce se vám pokouší vyskočit z krku a padáte do mdlob, s tréninkem okamžitě přestaňte! Doplňte tekutiny, pár koleček ujděte rychlou chůzí a poté svůj stav znovu zhodnoťte. Takový infarkt nebo přehřátí organismu se nevyhýbá ani mladým lidem ještě před prahem třicítky.

Náš tip: Noste u sebe hroznový cukr a alespoň menší lahvičku s vodou k osvěžení.

5. Vyhýbejte se přímému polednímu sluníčku

večerní běhVydat se na okruh v jedenáct dopoledne – to je o zdraví! Nejen, že riskujete spálení, úpal a další nepříjemnosti, ale také toho příliš nenaběháte. Dáme ruku do ohně za to, že vaše tělo bude stávkovat a této extrémní námaze se bude bránit ze všech sil. Stejně jako v jednom z předchozích bodů doporučujeme nechat trénink na ranní či večerní dobu.

Náš tip: Pokud se vydáte cvičit brzy ráno, překvapí vás nejen chladnější vzduch, ale také prázdný park nebo fitness centrum!

6. Co na sebe?

Člověka to svádí vyběhnout ideálně jen v plavkách nebo spodním prádle. Jasně, pokud cvičíte na zahradě, kde vás nikdo neokukuje, pak není co řešit. Vyrážíte-li ale mezi lidi, sázejte na vzdušné, lehké a světlé oblečení, které nebude přitahovat tolik slunečních paprsků jako oblečení tmavé. Pořiďte si funkční sportovní oblečení, které usnadňuje cirkulaci vzduchu a odvádí nadbytečný pot.

Náš tip: Pořídili jste si nové sportovní boty? Pak si je vyzkoušejte dřív než na oválu. Belhat se s puchýři domů nemá nic společného s letní pohodou.

7. Nezapomínejte správně dýchat! A to nejen nosem!

Nádech a výdech… to v létě opravdu nestačí. Nejen naše plíce, ale i pokožka potřebuje dýchat. Proto zapomeňte na obří vrstvu make-upu, dlouhé nohavice nebo rozpuštěné vlasy. Jakmile kůži odhalíte, pot z ní může volně odtékat a tím vaše tělo jednoduše ochlazovat. Zapomeňte na zlepšováky typu „balení se do igelitových fólií“ či neprodyšných látek. Tím, že se budete více potit, rozhodně nezhubnete. Ba právě naopak!

Náš tip: Aby vaši snahu neodnesla pokožka, nezapomínejte na vhodný opalovací krém s vysokým stupněm ochrany.

8. Zahřejte se rozcvičkou

protahováníVaše tělo se potřebuje přizpůsobit venkovní teplotě a zátěži, která jej čeká. Proto neopomíjejte úvodní protahovací cvičení a věnujte mu třeba deset nebo patnáct minut čistého času. To samé platí také po skončení cvičení. Důkladně se protáhněte a věřte, že zítra vás budou bolet svaly mnohem méně, než kdybyste tento bod přeskočilili.

Náš tip: Vyhlédněte si v parku místo ve stínu, kam si budete chodit odpočinout a doplnit tekutiny.

9. Neběhejte s větrem o závod

V letních dnech obecně doporučujeme zmírnit tempo a raději cvičit „na půl plynu“ a delší dobu. Nejen, že tělo začíná spalovat kalorie po patnácti minutách pohybové aktivity, při poloviční zátěži zvládnete cvičit déle a efektivněji.

Náš tip: Dávejte si pozor na vysoce intenzivní cvičení, u nichž může během léta dojít k přehřátí. Na mysli máme třeba cyklistiku nebo náročné běžecké maratony.

10. Upřednostňujte cvičení uvnitř

Co takhle vyměnit cvičení v parku za fitko? Nebo běh na okruhu za badminton či bazén? I v létě máte nespočet možností, jak protáhnout tělo a zároveň si nezadělat na zdravotní komplikace. Chce to jen hledat nové sporty a možnosti a ne výmluvy!

Náš tip: Cvičení ve dvou je mnohem zábavnější! Naverbujte kolegu či kamarádku a obujte se do tenisek společně!

A co vy? Holdujete cvičení také v létě? Co vás motivuje k akci a ještě lepším výsledkům? Pochlubte se nám v diskuzi pod tímto článkem!

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close