Co byste měli vědět o vitariánství: 7 otázek a odpovědí na téma raw stravy

0

supermarketKaždý, kdo se alespoň trochu zajímá o zdravou výživu, se už určitě někdy setkal s pojmy, jako je vitariánství, raw strava, raw food nebo syrová či živá strava. Všechny jsou označením pro způsob stravování, který se soustřeďuje na konzumaci potravin v podobě, v jaké vzešly z přírody.

Vyznavači tohoto výživového stylu jej popisují jako zaručenou a v podstatě jedinou cestu k vitalitě a pevnému zdraví. Na druhé straně se však ozývají hlasy, které poukazují na možná rizika živé stravy vztahující se k fungování lidského organismu. S jakými výhodami je vitariánství spojováno? A jaké jsou jeho limity? Na tyto a mnohé další zásadní otázky najdete odpověď v dnešním článku.

1. Co je vitariánství a odkud se vzalo?

Vitariánství je alternativní stravovací styl. Má různé varianty a ve své podstatě jde proti obecným postupům, na jaké jsme u stravování v té nejrozšířenější podobě zvyklí. Hlavní zásady jsou následující.

  1. Dodávat organismu co nejvíce potravy v její přirozené formě.
  2. Jídlo může být tepelně upravené při maximálních teplotách do 40–42 °C, aby si zachovalo blahodárné látky.
  3. Při překročení uvedené teploty se v surovině ničí enzymy, které jsou základním stavebním kamenem všech důležitých procesů v těle. Živá strava se tak mění na „mrtvou“.

Novinka? Ale kdepak, raw food pochází z 19. století

I když vám může připadat, že vitariánství je trendem poslední doby, nejde o žádnou převratnou novinku na poli výživy. Jeho kořeny sahají až do roku 1897, kdy ho jako léčebnou kúru naordinoval svým pacientům v curyšském sanatoriu lékař Maxmilián Bircher-Benner. Mimo jiného se také zasloužil o vznik zdravé dobroty jménem müsli.

2. Jaké potraviny vitariáni jedí?

Raw jídelníček se skládá ze syrových, ohřátých či usušených potravin. Co se týče přípravy a zpracování, suroviny lze pomlít, rozmixovat, nastrouhat, nakrájet, odšťavnit apod. Do základního výčtu patří tyto:

  • semínkaovoce,
  • zelenina,
  • obiloviny,
  • luštěniny,
  • semínka,
  • houby,
  • ořechy,
  • řasy.

Syrové vs. živé

Abychom byli přesní, je potřeba ještě zmínit, že ne všechny syrové pokrmy jsou zároveň živé a plné nezbytných enzymů. Typicky jde například o semínka a některé luštěniny. Vyžadují proto „oživení“ nebo „probuzení“. Toho vitariáni dosahují tím, že je po určitou dobu ponechají ve studené vodě. Potraviny se pak stanou se výživově hodnotnější.

3. Jaké potraviny vitariáni jíst nemohou?

Vitariáni by se měli vyvarovat všeho, co nesplňuje výše popsané principy. Proto v raw stravě nenajdete pečená, smažená, grilovaná, fritovaná nebo standardně vařená jídla. Tímto přístupem se také vyhnete i potravinám plných konzervantů, barviv, umělých sladidel, „éček“ a dalších chemických látek.

Maso do raw food (ne)patří

sezamMožná vás nyní napadla otázka – a co maso? Z podstaty raw stravování by mělo být na seznamu nevhodných zdrojů, ale lze se setkat s protichůdnými názory samotných vyznavačů vitariánství. Někteří tak potraviny živočišného původu striktně zamítají, jiní udávají, že například ryby, vejce či nepasterované mléko a sýry či některé druhy masa do jídelníčku zařazují.

4. V čem je raw strava prospěšná pro tělo?

Výrazným argumentem vitariánů, proč jsou potraviny v přirozeném stavu tou nejlepší volbou pro organismus, bývá připomenutí toho, jak vařená jídla působí v těle – vyčerpávají ho. Dochází k produkci většího množství bílých krvinek a člověk se cítí spíše unavený, než aby byl plný právě dodané energie. Vysoké teploty znehodnocují vše výživné, co surovina obsahuje.

Raw food tedy uchovává vitamíny, minerály, antioxidanty a další prospěšné složky, a to s jejich primární strukturou. Díky tomu dokáží udržet rovnováhu mezi všemi výživnými látkami. Do organismu se tak dostává vše důležité a navíc v potřebných poměrech.

Hlavním důvodem, proč jsou vitariánství připisovány pozitivní účinky na chod organismu a zdraví jako celek, jsou enzymy. Obsahuje je jakákoliv živá strava. Pomáhají se štěpením živin a s trávením potravy. Jestliže sníte raw potravinu, započne tento proces už v ústech. Oproti tomu tepelně zpracované jídlo enzymy postrádá, takže je musí tělo vytvářet samo. A to ho zatěžuje. Někteří odborníci upozorňují na to, že nedostatek enzymů v přijímané stravě zapříčiňuje pozdější problémy vycházející z vyčerpanosti organismu.

Blahodárné účinky raw stravy na zdraví jsou:

  • zlepšení trávení,
  • podpora obranyschopnosti,
  • vyšší odolnost vůči civilizačním chorobám,
  • menší náchylnost k vyčerpání a únavovým stavům,
  • zdravější pleť a vlasy,
  • napomáhání přirozené detoxikaci těla.

5. Jaká jsou rizika syrové stravy?

Na druhé straně nesmíme opomenout ani argumenty, které hovoří proti dodržování vitariánských stravovacích zásad. Odpůrci připouští, že potraviny sice obsahují důležité enzymy, ale trávicí proces je rozloží. Stanou se nefunkčními a tělo si je stejně musí opět vyprodukovat samo. Co dalšího označujeme jako nevýhody raw stravování?

  • klíčky raw foodMožný vznik nutričního deficitu, který je spojován s dlouhodobou konzumací syrových pokrmů.
  • Pestrost stravy je v určitém pohledu omezena, a tak mohou některé živiny po čase chybět (zejména vápník či železo).
  • Vybrané druhy látek mají také lepší využitelnost právě na základě tepelné úpravy.
  • Nadměrné množství vlákniny způsobuje zažívací potíže a zhoršuje vstřebávání významných minerálů.
  • U masa, ryb a mořských plodů je nutná zvýšená opatrnost kvůli eventuální přítomnosti nežádoucích mikroorganismů, které dokáže odstranit tepelná úprava.

6. Má raw strava vliv na hubnutí?

Úspěšné hubnutí je otázkou vhodně nastaveného energetického deficitu. Záleží na tom, kolik kalorií přijmete jídlem a kolik jich vydáte, ať už cíleně sportem nebo pouze každodenním životem. Nelze tedy uvést jednoznačnou odpověď. Určité benefity, které se mohou postarat o úbytek váhy, ale vitariánství nabízí.

Pokrmy z raw kuchyně mají nízký obsah tuků a cukrů. Pokud začnete být vitarián, a dosud jste si dopřávali standardní jídla, je pravděpodobné, že začnete hubnout.

7. Jak začít s vitariánstvím?

Odpověď ukrývá jedno slovo – postupně. Radikální řez, kdy se ze dne na den rozhodnete jíst výhradně raw stravu, nemusí být ideální nejen pro váš organismus, ale i psychiku. Můžete se potýkat s různými nepříjemnými stavy, které souvisí s detoxikačními procesy. Zaznamenáte například častější bolesti hlavy, vyrážky, trávicí obtíže, zvýšenou únavu nebo náchylnost k nachlazení. A zrádné jsou samozřejmě i chutě.

Čím volnější tempo zvolíte, tím lepší to pro vás bude. Vytvořte si harmonogram, ve kterém si sepíšete, jak bude probíhat obměna jídelníčku. Přidávejte ovoce a zeleninu, nahrazujte podíl vařených složek v jídlech. Časem se i bez trápení dostanete na stanovenou skladbu raw jídelníčku.

Vitariánství je v poslední době hojně diskutovaný způsob stravování, který mnozí označují spíše za životní styl, protože vyjadřuje i postoje ke zvířatům, potažmo zemědělství nebo potravinovému průmyslu. Zcela jistě může být přínosem, když hledáte nové cesty, jak podpořit zdraví. Pozitiva přirozené stravy jsou nezanedbatelná. Záleží jen na vás, v jak velké míře je využijete.

Sdílej:

O Autorovi

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close