„Maximální výprodej! Sleva! Akce! Všechno musí pryč! Likvidace prodejny!“ – jsou vám tyto slogany důvěrně známé? Bodejť by ne. Vždyť se na nás valí ze všech stran prakticky každý den. Ať už zapnete televizi, počítač, rádio nebo opustíte dveře domu, již zdálky na vás budou poblikávat nejrůznější druhy reklam a slevových akcí. Vejdete do obchodu, naplníte košík po okraj, u pokladny se nestačíte divit částce, která na vás poblikává z displeje, ale domů odjedete s pocitem, že jste opět výhodně nakoupili. Pokud ovšem doma rozložíte účet, který bude svou délkou nápadně připomínat roličku toaletního papíru, s největší pravděpodobností dospějete k názoru, že váš nákup nebyl tak výhodný, jak se na první pohled tvářil. Pojďme se proto společně podívat na nejčastější triky obchodníků, kterými se z vás snaží vylákat peníze navíc. Nutno podotknout, že se jim to daří více, než se může na první pohled zdát!
To nejdražší hned na očích
Obchodníci moc dobře vědí, kam se díváte. Proto nejdražší výrobky, popřípadě preferované produkty vlastních značce umisťují přímo do úrovně očí. Ty nejdražší věci také pravděpodobně naleznete na místech, na něž lze vidět hned z více – typickým příkladem jsou například pyramidy vyskládané z „akčních“ výrobků uprostřed prodejny či na dobře viditelném místě.
Základem je vyvolat paniku
Poloprázdné regály, v nichž se nachází pouze několik posledních „zlevněných produktů“ – to je další z triků prodejců, kterým jsme dennodenně jako pokusní králíci vystavováni. Údajně „poslední kousky“ vůbec nejsou poslední. Ba právě naopak! Na skladě jich je pořádná zásoba. Obchodníci je ovšem záměrně nedoplňují, aby v nás vyvolali pocit paniky a navodili dojem unikátnosti a vzácnosti produktu. Typický zákazník si tak u poloprázdného regálu řekne: „Jé, to poslední plato zlevněných vajíček tady čekalo na mě, to mám ale štěstí!“ Poznáváte se? Gratulujeme! A to ještě zdaleka není všechno!
Vůně a hudba zmůže mnohé
Tu vtíravou a nezaměnitelnou hudbu známe z řady tuzemských super a hypermarketů. Taková hudba – ač se nám sebevíce nelíbí – nás podvědomě uvolňuje a navozuje pocit pohody a uklidnění. My si tak připadáme komfortně, jsme méně agresivní a více toho ve finále nakoupíme. To, že jsou hned u vstupu přepravky s pestrobarevným ovocem a zeleninou není náhodou. Vůně a barvy, které vnímáme, opět uvolňují naše myšlení. Čerstvé ovoce střídá voňavé právě upečené pečivo, a jakmile dojdeme k pečeným kuřatům, obchodník nás má v hrsti! Proud tekoucích slin zastaví jen málokdo z nás. A v našich košících končí vše, na co zrovna máme chuť!
Velké vozíky svádí k optické iluzi
„Vždyť v tom košíku skoro vůbec nic nemám“ – zdání, které klame. Všimli jste si někdy toho, že košíky v super a hyper marketech se neustále zvětšují? Dříve nám stačily plastové košíky do ruky, později jsme dokázali nakoupit i do speciálních dětských vozíčků, dnes již hlava nehlava plníme drátěné košíky obřích rozměrů, které hraje do karet a především peněženek nenasytných prodejců. Ti, kteří se rozhodli pro pořízení větších vozíků, zaznamenali zhruba o 19 % větší tržby. A vezměte jed na to, že se při současném odbytu jednalo o částky s mnoha nulami. Optická iluze zde hraje opravdu velmi významnou roli.
Omezené množství akčního zboží
Obchodníci často aplikují jednu ze dvou slevových strategií – buďto razantně zlevní zboží, o které zákazníci obvykle nejeví zájem nebo zlevní populární zboží, ale pouze ve velmi omezeném počtu. Jaký je výsledek? Nejen, že se do obchodu nahrne horda slevchtivých zákazníků, také se mu podaří prodat „ležáky“ a spoustu dalšího zboží navíc! A aby se informace o „slevách“ dostala k co nejvíce lidem, obchodníci již akci inzerují s dostatečným předstihem. A lidé se o své nadšení nebojí podělit třeba na sociálních sítích, čímž nalákají další návnadu.
Chcete nakoupit? Vyrazte na výlet prodejnou!
Ať už hodláte odolat všem nástrahám a podlým trikům prodejců nebo jednoduše nehledíte napravo a nalevo a jdete pouze pro pár věcí, vždy vás uspořádání prodejny donutí projet jí úplně celou. Nečekejte, že vedle sebe naleznete ovoce, zeleninu, maso, sýry a pečivo. Přesně tyto produkty – denní spotřeby jsou po prodejně strategicky rozmístěny tak, abyste po cestě k nim naplnili košík až po pokraj věcmi, pro něž primárně vůbec nemíříte. A pozor, pokud se mezi regály po čase zorientujete, čeká vás další nepříjemné překvapení – prodejci totiž rozmístění velmi rádi a často mění. Hon za rohlíkem tedy začíná nanovo!
Hra světel a zrcadel
Zrcadla zvýrazňují bohatost nabídky a správně zvolená světla mohou udělat i z uzeniny, která má nejlepší dny již dávno za sebou, na první pohled čerstvou delikatesu. Speciální světla jsou tudíž umístěna nad pultíkem nejen s uzeninami, ale i se sýry nebo masem. A když už jsme u těch sýrů a uzenin – pozorně kontrolujte, zda není daná uzenina přebalená, nejsou zde viditelné stopy plísně nebo nejsou-li v jedné přihrádce vyskládány čerstvé a starší výrobky. Řada z těchto metod je pochopitelně zakázaná, i dnes se bohužel najdou prodejci, kteří takto zákazníky šidí.
Věrnostní kartičky
V peněžence jich máme poměrně slušnou zásobu, co říkáte? Nutno podotknout, že tyto bezcenné kousky plastu rozhodně nemají přinést nějakou tu korunku do naší kapsy, nýbrž do kapsy samotných prodejců. Nejen, že zpracovávají naše osobní údaje a často je používají ke komerčním účelům, ale také si zajišťují naši loajalitu a návštěvy. Jen řekněte – kam zamíříte na rodinný nákup raději – do neznámého hypermarketu nebo do obchodu, kde vám za nákup přičtou fiktivní body, které si později můžete vyměnit za „slevovou knížku“, ovocnou tyčinku nebo žvýkačky za 2,50?
Čerstvé rozpečené pečivo a další „fajnovky“
Už ode dveří vás vítá lahodná vůně právě upečeného pečiva. Na stěnách visí plakáty typu „Prodejna s pekárnou“ nebo „Denně pečeme čerstvé pečivo“. Jak je to ale vlastně s tím pečivem doopravdy? S největší pravděpodobností jeho drtivá většina nebude tak čerstvá, jak se na první pohled tváří. Řada druhů je totiž již předpečená, zmražená a opětovně rozpečená. Takové pečivo vám nevydrží déle, než pár hodin. Proto čtěte etikety a informace na štítících, které musí prodejci povinně uvádět. To samé platí též pro jiné potraviny, které možná ve skutečnosti nejsou to, jako co se tváří.