Paleo strava – zpátky do jeskyní a na mamuta

0

Slyšeli jste již někdy o tzv. „paleo stravě“ nebo o stravě doby kamenné? Pokud vás při vyslovení tohoto slovního spojení napadlo pojídání kamenů, hlíny nebo dalších přírodních a nepříliš snadno stravitelných produktů, nenechte se mýlit. Lidé v paleolitu opravdu potají nechroupali oblázky ani nespořádali hrst hlíny na posezení. Jen jim jednoduše chyběly výdobytky moderní doby, k dispozici měli pouze oheň, maso, kořínky, plody stromů, keřů a nejrůznějších rostlin nebo vlastní výpěstky, jež však přišly o mnoho tisíců let později. Mnohými je paleo strava nesprávně označovaná jako paleolitická dieta. Zde je na místě vyvrátit domněnku o nějakém dietním opatření nebo režimu. Paleo strava je ve své podstatě životní styl jedince, ke kterému sám a svobodně svolí. Proč se lidé k paleo stravě uchylují a co je vlastně její podstatou? To a ještě mnohem více bude obsahem tohoto článku.

Jak se žilo v době kamenné?

Na začátek trocha z hodiny dějepisu. Paleolit je označován za nejdelší období lidských dějin, které začalo v době, kdy se člověk zručnýmamut (Homo habilis) poprvé naučil používat nejrůznější druhy nástrojů. Období doby kamenné končí s příchodem poslední doby ledové. Lidé se v době kamenné dělili na dva základní tábory – lovce a sběrače. Silní jedinci, převážně pak muži, se věnovali lovu, slabší jedinci a ženy sbírali nejrůznější druhy kořínků, plodů nebo uhynulých zvířat. Výsadou ženského „osazenstva“ této doby byla pochopitelně také péče a starost o oheň. Dokážete si vůbec představit, jak se lidé žijící v paleolitu vůbec stravovali? O moderních vymoženostech dnešní doby neměli (naštěstí) ani potuchy. K životu a ochraně jim sloužilo pouze několik jednoduchých nástrojů, které vlastnoručně vyráběli a vylepšovali. Takže zapomeňte na kuchyňské roboty, horkovzdušné trouby, domácí pekárny nebo tlakové hrnce…

Paleo strava, aneb stravujte se jako lidé v období paleolitu

Trávení jedinců žijících v paleolitu nebylo ještě evolučně přizpůsobeno produktům tradičního zemědělství, mezi které patří například mléko či obilí – alespoň tak hovoří zastánci a vyznavači paleo stravy. Dodržování paleo stravy boří zavedené stereotypy a ve své podstatě vede k přeprogramování dnešních genů. Lidé, vyznávající tento druh stravování tvrdí, že konzumace obilnin vede k nadměrnému vylučování inzulínu, což není pro náš organismus zrovna dvakrát přínosné. Obilniny by měly být nahrazeny živočišnými potravinami, ořechy nebo semínky. Filosofie tohoto životního stylu hovoří jasně: Člověk by měl konzumovat pouze potraviny, pro které bylo lidské tělo vyvinuto. Je to však v dnešní době možné? Neprošel i náš organismu, trávicí trakt, metabolismus a vůbec celé naše tělo další evoluční změnou, která může být přechodem k paleo stravě nevratně zničena a zadupána do země? Pojďme se společně podívat na to, co je vlastně při paleo stravě „dovoleno“, čemu by se jedinci měli vyhnout a jak vlastně naše tělo na tuto (poměrně razantní) změnu zareaguje.

Co je v paleo stravě „povoleno“?

Průkopníkem paleo stravy a jejím předním popularizátorem, je gastroenterolog Walter L. Voegtlin, který tvrdil, že trávicí systém moderních lidí je přizpůsoben ke stravě paleolitických předků a že se lidská genetika téměř nezměnila od počátků zemědělství. Proto je důležité, aby lidé holdovali takové stravě, která se nápadně podobala právě stravě ve starší době kamenné. V rámci paleo stravy jsou tedy doporučovány zejména tyto potraviny: maso, ryby, mořské plody, vejce, zelenina, ovoce, houby, semena, ořechy, koření, kořínky, tuky, mořská sůl a nejrůznější druhy hmyzu (jedlého, samozřejmě). Pít by pak měl člověk pouze čistou nesycenou vodu nebo čerstvé ovocné a zeleninové šťávy (čerstvé, žádné džusy!). Pokud nebudete patřit mezi ortodoxní vyznavače tohoto stravovacího režimu, pak si můžete čas od času dopřát také bylinné čaje nebo výjimečně trochu čerstvého mléka.

Co je v paleo stravě „zakázáno“

masoNaopak potraviny, kterým byste se jako vyznavači paleo stravy, měli obloukem vyhnout, jsou: pečivo, těstoviny a ostatní obilniny, zákusky, oplatky, kukuřice, rýže, brambory, sůl, cukr, luštěniny, sója, oleje, káva, čaj, alkohol, mléčné výrobky a všechny další potraviny, které prošly průmyslovým zpracováním. Ano, možná si klepete na čelo, protože výše jmenované tvoří takřka většinu vašeho současného jídelníčku, nicméně pokud se zbavíte alespoň průmyslově vyráběných potravin, můžete pro své tělo udělat víc, než se na první pohled zdá.

Nezbytné paleolitické opatření

Kromě „povolených“ a „zakázaných“ jídel však v paleo stravě existují také další specifické zásady, jež vás mají přiblížit k životu ve starší době kamenné. Spát byste měli chodit až tehdy, když je venku tma. Místnost, ve které usínáte, by měla být zcela zatemněná a oproštěná od všech spotřebičů a dalších rušivých elementů.  Vyhýbat byste se měli umělému osvětlení a probouzet byste se měli naučit i bez použití budíku. Dalším opatřením je dlouhý pobyt na čerstvém vzduchu a slunci. V neposlední řadě se doporučuje také zvýšená tělesná aktivita.

Jak na současného člověka působí tzv. „paleorežim“?

Dopady paleorežimu na lidské tělo jsou více než zajímavé. Budete-li se striktně držet výše uvedeného, můžete v krátké chvíli pozorovat bohatý nárůst energie a naopak úbytek tělesné hmotnosti. Živiny přijaté z paleo stravy tráví tělo pomaleji, proto má člověk delší pocit sytosti. V prvopočátcích paleo stravy se můžete potýkat s nezvladatelnou chutí na sladké. Pokud však vytrváte, odměna ve formě ztracených kil, psychické pohody a notné zásoby energie na sebe nenechá dlouho čekat. Ovšem každá mince má dvě strany a u a paleo stravy tomu není jinak. Chybět v našem těle mohou právě mléčné výrobky, které toto opatření nedoporučuje. Problémy by mohli mít také alergici nebo osoby trpící komplikacemi s žaludkem, střevy či samotným zažíváním. Značným problémem je pak kvalita, nebo spíše nekvalita potravin, jež jsou v našich obchodních řetězcích standardně prodávány. Proto bychom měli vybírat pouze skutečně kvalitní a chutné produkty, za které si však budeme muset značně připlatit.

Co říci závěrem?

Pokud se k paleo stravě postavíme čelem a se zdravým rozumem, můžeme z ní čerpat pouze to pozitivní a vyhnout se tak nákupu průmyslově zpracovaných potravin. Ono přeci jen oběd uvařený z čerstvých surovin má zcela odlišnou chuť, než polotovar z plechovky. Na druhou stranu je nutno mít na paměti, že lidé žijící v paleolitu neseděli 10 či 12 hodin u počítače ani se nevěnovali sedavému zaměstnání. Byli neustále v pohybu, což by mělo být pro náš současný stav velkou výzvou hodnou naplnění.

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close