Nechte odpočinout játra při jaterní dietě

1

Trpíte chronickým onemocněním jater, prodělali jste infekční žloutenku nebo jste se léčili se žlučníkem a slinivkou břišní? Pak právě pro vás je vhodná jaterní dieta, při níž dostávají játra dobrou příležitost k maximální regeneraci. Do jaterní diety se může pustit i ten, kdo s játry problém nemá a chtěl by jim na čas aspoň trochu ulevit.

O co se játra v těle starají

Játra jsou životně důležitým orgánem se širokou škálou úkolů, které v těle plní. Játra například produkují žlučové kyseliny a tráví tuky, starají se o rozklad léků, aby v těle mohly pracovat, dále skladují vitamíny a zajišťují jejich syntézu, vytváří glykogen… Příliš mnoho funkcí na to, abychom si mohli dovolit je zanedbávat.

V čem jaterní dieta spočívá

Jaterní dieta je dieta založená na konzumaci bílkovin a jen velmi omezeného množství tuků. Ač se můžeme leckdy dočíst, že sacharidy vyživují játra, a proto bychom při této dietě měli jíst cíleně sladké pokrmy, a to ve velkém, bohatě postačí, když budeme nadále přijímat tolik sacharidů jako doposud. Sacharidy jsou totiž mnohdy i tam, kde bychom je nečekali. Obecně má být strava během jaterní diety lehká a nenadýmavá, pokrmy bychom měli upravovat vařením a dušením. Úplně bychom se měli vyhýbat smažení, grilování a pečení.

Během jaterní diety je přísně zakázána konzumace alkoholu, a pokud je to možné, měli bychom omezit příjem veškerých léků a toxických látek, které játra zatěžují.

Dieta zakazuje i povoluje

Co bychom měli pít

Při jaterní dietě je zcela vyloučena konzumace alkoholu.caj Pokud nevydržíme bez piva, určitě volíme nealkoholické. Co ale můžeme pít bez omezení, to je samozřejmě voda, zelený, bylinkový, ovocný a slazený černý čaj. Sladit bychom přitom měli medem, řepným nebo ovocným cukrem. Ani kávu nemusíme z pitného režimu škrtat, měli bychom se však spokojit s instantní a při jaterní dietě bychom ji měli pít spíše s mlékem. Kromě instantní kávy si můžeme uvařit také caro nebo vitakávu.

Závěrem

Dieta není extrémně omezující a dá se na ni brzy zvyknout. Stačí jen myslet na to, že místo smažení, grilování a pečení musíme vařit a dusit. Pokrmy můžeme připravovat na teflonové pánvi bez oleje, v zapékacích mísách, tlakových hrncích nebo v mikrovlnné troubě. Nic, co by nás zásadně vyřazovalo z běžného života. Ba co víc – pomůže nám to!

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

  • Eví

    Jako bez kafe bych se neobešla… 🙂

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close