Jídelníček při detoxikaci organismu je zdravý i chutný

1

Máte pocit, že nastal čas pro celkovou detoxikaci organismu? Na detoxikaci je zásadní především to, čím se stravujeme. Pokud nevíte, jak by měl takový správný jídelníček vypadat, začtěte se do následujících řádků a mějte jednou pro vždy jasno.

Proč a kdy bychom měli detoxikovat organismus

Kompletní očištění organismu od škodlivých látek nám může pomoci od neustálé únavy, špatné nálady a od některých zdravotních potíží. K detoxikaci bychom se měli odhodlat především na jaře a na podzim, protože právě v těchto obdobích se tělo nejsnadněji zbavuje toxinů (škodlivých látek).

Základem detoxikace organismu je jídelníček

Aby detoxikace organismu byla efektivní, musíme se zaměřit hlavně na to, co jíme. Ze svého jídelníčku bychom měli vyloučit tučné maso, cukrovinky, alkohol, mléčné výrobky a pšenici (tedy i pšeničné výrobky, např. pečivo).vejce Naopak bychom do něj měli zařadit sójové výrobky, luštěniny, ryby, ovoce, zeleninu aj. Zásadně bychom neměli při detoxikaci kouřit. Tento jídelníček musíme dodržovat v průběhu detoxikace, ale pokud se ho budeme držet i po ní, rozhodně nic nezkazíme, může nám prospívat i dál.

Abychom mohli pročistit celý organismus, nejprve se musíme zaměřit na očistu střev, protože bez ní by se střevní odpad neustále dostával do tělního oběhu. Střeva nejlépe pročistíme zásaditým klystýrem, ovocnými a zeleninovými šťávami, syrovým ovocem a syrovou zeleninou nebo půstem o vodě, při němž nejíme, pijeme alespoň tři litry vody denně a vyhýbáme se fyzické aktivitě.

Zdravý jídelníček, s nímž nemusíme po detoxikaci skončit

Potraviny, kterých se nemusíme při detoxikaci organismu bát, jsou například:

  • žitné pečivo
  • tvaroh, bílý jogurt
  • ovoce (kyselá jablka, hrušky, pomeranče, kiwi)
  • brambory, kuskus, rýže, cizrna, čočka
  • zelenina (cibule, kysané zelí, kedlubna, červená řepa, brokolice, špenát, paprika, čínské zelí, mrkev, rajčata, cuketa, kopr)
  • sýry (feta sýr, tofu, mozzarella)
  • kvalitní šunka a libové maso (např. kuřecí), ryby
  • müsli, amarantové lupínky, ovesné vločky, ořechy

Každé jídlo, které si z povolených potravin připravíme, můžeme vylepšit olivovým olejem, vinným octem, jogurtovým dipem, solí a pepřem, bylinkami nebo kari. Pro inspiraci – ze zmíněných ingrediencí se dá vyrobit například rajčatový krém s bazalkou, cizrna v bylinkové omáčce, rýžová kaše s ořechy, bylinkový kuskus se zeleninou a sýrem, zapečené brambory se zeleninou podle chuti apod. Bezpečně se ze zmíněných surovin dají připravit snídaně, svačiny, obědy i večeře a mnohdy je výsledek takového vaření neuvěřitelně chutný. Člověk by skoro nevěřil, že právě to je ta detoxikace.

Příklad týdenní očistné kúry organismu

  • 1. den – jíme jen zeleninu
  • 2. den – jíme jen ovoce
  • 3. a 4. den – přidáváme podle chuti brambory, rýži, těstoviny a celozrnné pečivo
  • 5. a 6. den – přidáme nízkotučný sýr, tvaroh, jogurt (podle chuti)
  • 7. den – přidáme bílé maso (kuřecí, krůtí), rybu

Pitný režim? Voda, voda a zase voda

vodaK detoxikaci se rozhodně nehodí jakékoli slazené a sycené nápoje, alkoholické nápoje a káva. To nejlepší, co můžeme svému tělu poskytnout, je dostatečné množství čisté vody, i z kohoutku. Voda má blahodárné účinky na organismus a dokáže ho skvěle očistit, pokud je jí dostatek.

Půst jako radikální krok k očistě

Půst definujeme jako dobu, kdy nepřijímáme žádnou pevnou stravu a pijeme jen čistou vodu. Při půstu dochází ke zpomalení nebo naprostému zastavení činnosti žaludku – to je rozdíl oproti dietě, s níž si lidé často půst pletou (například pijí-li ovocné a zeleninové šťávy – drží dietu, ne půst). Půst obvykle trvá jeden den, tři dny, sedm, patnáct, jednadvacet a čtyřicet dní. Během této doby dochází k uvolnění usazených škodlivých látek v těle, a protože nemusí organismus vynakládat energii na činnost žaludku, může více energie využít na činnost jiných orgánů, například ledvin, střev nebo jater. Orgány se pak lépe zbavují škodlivých látek, které je sužují a nedovolují jim pracovat naplno. O dlouhodobém půstu se však raději poraďte se svým lékařem.

Pokud o půstu uvažujete, přečtěte si rozhovor s člověkem, který ho drží pravidelně, v článku Detoxikace střev podpoří zažívání i imunitu. Možná vás rozhovor inspiruje a namotivuje.

Nehledejte dlouze důvody k detoxikaci organismu. Je jednoduchá a jídelníček není zdaleka tak odpudivý, jak si ho mnoho lidí představuje. Uvidíte, že si ještě pochutnáte!

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

  • Pája

    O detoxikaci zrovna uvažuju, díky za tipy!

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close