Jak si poradit s průjmem? Nasaďte speciální dietu!

1

Průjem a jiné střevní potíže potkají za život pravděpodobně každého, a ne jednou. Toto nepříjemné onemocnění se dá v lehčích případech léčit dietou. To samozřejmě ví většina z nás. Mnoho lidí ale při průjmové dietě stále dělá chyby. Proto jsme se v těchto řádcích zaměřili na to, co při průjmu jíst a čeho se vyvarovat, abychom si nepřitížili.

Co je průjem a čím je způsoben

Průjem je definován jako odchod více než 3 řídkých stolic denně nebo odchod řídké stolice ve větším množství než 300 ml za brichoden. Nemusíme tedy panikařit ihned, možná jsme jen snědli něco mastnějšího a přejde to. Pokud "to" ale nepřejde, musíme se podle toho zařídit.

Průjem je důsledkem porušení funkce střeva, které za normálních okolností vodu a živiny vstřebává, ale najednou je vylučuje a zbavuje se tak látek, jež považuje za škodlivé. Průjem bývá často doprovázen slabostí, zvýšenou teplotou, nevolností až zvracením. Hrozí při něm, zvláště dětem a starším osobám, dehydratace, proto je nutné během průjmu (a případně i zvracení) neustále doplňovat tekutiny.

Příčiny průjmu mohou být infekční (při nakažení virem, bakteriemi, plísněmi, toxiny aj.) nebo neinfekční – mezi ně patří konzumace dráždivých nebo zkažených potravin, alergie, užívání nevyhovujících léků nebo stres a další.

Jaká dieta nám při průjmu pomůže

Stravování během průjmu je jednotvárné a chuťově nevýrazné, a to právě z toho důvodu, abychom trávicí soustavu ještě více nedráždili. Je nutné doplňovat tekutiny, i kdybychom měli pít po doušcích každou chvíli. Doporučují se minerální vody, černý čaj a příjem netučného masového vývaru, pokud máme chuť. Při silných průjmech je vhodné doplňovat minerální látky z tzv. rehydratačních roztoků, které seženeme v každé lékárně. K jídlu se hodí:

  • bananbanány
  • dušená mrkev
  • nemastné polévky
  • odvar z rýže
  • starší pečivo
  • piškoty
  • bramborová kaše bez mléka a omastku
  • vařené libové maso
  • borůvkový kompot
  • později zakysané mléčné výrobky

Při průjmu mohou také účinně pomáhat švestičky Umeboshi, malé peckovité plody pocházející z Japonska. Ačkoli je nazýváme švestičkami, jde o odrůdu meruňky. Konzumují se sušené a pomáhají nejen při průjmu, ale i při zvýšené teplotě, bronchitidě, při pálení žáhy, překyselení organismu, při únavě a bolestech hlavy i v mnoha dalších případech. Umeboshi švestičky obsahují sacharidy, bílkoviny i tuky, najdeme v nich velké množství vápníku, sodíku, hořčíku i jiných minerálních látek. Ze švestiček se vyrábí kromě umeboshijiného umeocet, který je vhodné nejen při průjmu přidávat do pokrmů.

Tyto potraviny trávicí trakt obvykle nedráždí, je samozřejmě nutné jídelníček přizpůsobit i nesnášenlivostem a alergiím. Během průjmu bychom neměli konzumovat běžnou tuhou stravu, mléčné výrobky, potraviny s výraznou chutí (např. kyselé, sladké aj.), neměli bychom přijímat nic, co by střeva dráždilo mechanicky (kůrky, semínka apod.) nebo svou teplotou (horké a studené pokrmy a nápoje). Rozhodně bychom se měli vyhýbat ostrému koření a potravinám obsahujícím vlákninu, která činnost střev podporuje. Během průjmu zapomeňte na pití kávy, silných čajů a ovocných džusů. Rozšířeným mýtem je, že při průjmu pomáhá konzumace hořké čokolády. Je to ale opravdu jen mýtus. Čokoláda na tuto situaci obsahuje příliš vysoké množství tuků.

Bonus: recept na bramborovou kaši bez mléka

Nejen pro ty, kteří právě trpí průjmovým onemocněním, jsme připravili recept na bramborovou kaši bez mléka. Ocení ji zejména osoby nesnášející laktózu a s mlékem by ji zkrátka jíst nemohli.

Co potřebujeme: brambory, petrželku, bazalku, česnek, sůl, olivový olej, bio bujón

kaseJak na to:

  • brambory uvaříme do měkka ve slané vodě s trochou bujónu
  • při slévání vody jí v hrnci trochu necháme
  • přilijeme trochu olivového oleje a rozmixujeme směs na kaši
  • přidáme utřený česnek a vybrané bylinky

Shrnutí na závěr

Při průjmovém onemocnění bychom se měli vyhýbat kořeněným a jinak dráždivým pokrmům, měli bychom konzumovat starší pečivo, piškoty, bramborovou kaši bez mléka, banány, borůvkový kompot, odvar z rýže a jiné zmíněné potraviny. Zapomínat bychom neměli na dostatečný pitný režim, protože ač se to nezdá, při průjmu se organismus velmi dehydratuje. Zaměřit bychom se měli na příjem minerálních látek, které ztrácíme. Dietu je třeba dodržovat, dokud potíže nezmizí, případně vyhledat lékaře a zvolit jiné prostředky, jak se vyléčit. Lékaře bychom měli navštívit určitě, pokud je průjem vleklý nebo častý, protože právě on může být příznakem závažnějšího onemocnění

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close