Jablko je výborným dezertem pro všechny, jež chtějí zhubnout

0

Jablko. Výborné ovoce, jež má řadu rozličných podob, chutí, variací a možností využití. Můžete jej jíst v jakémkoliv ročním období a nikdy se vám nezprotiví. Jablek je totiž nespočet odrůd, které mají každá svoji specifickou chuť. Na podzim pak přichází doba jablečných hodů, kdy si toto ovoce navíc můžeme vychutnat i v tekuté podobě jako mošt.

Jablko není jen jedno

Druhů jablek je skutečně obrovské množství. Těmi nejznámějšími a v obchodě nejprodávanějšími jsou odrůdy Antonovka, Coxova reneta, Delor, Golden Delicious, Hájkova muškátová reneta, Jonagold a Julia. jablka Samozřejmě, že se při bloumání supermarketem můžete setkat i se spoustou jiných odrůd.

Není jablko jako jablko

Avšak nesmíme si plést granátové jablko a naše klasické jablíčko. Granátové jablko má totiž naprosto odlišnou strukturu, chuť, vůni, vzhled i barvu. Na druhou stranu je neméně zdravé a výborné. Ovšem my se zde zaměříme pouze na ty naše, jablíčka jako od babičky ze zahrádky.

Není nad sezónní ovoce

Každý jste to už určitě slyšeli. Nejlepší je jíst sezónní ovoce. Jenže proč? Nejdůležitějším důvodem jsme překvapivě my sami. Už odpradávna jsme se totiž vyvíjeli s biorytmy podle přírody. Ať tedy chceme nebo ne, máme v sobě někde hluboko zafixované, že bychom právě teď měli jíst například jablka, v létě zase jahody a na jaře pak kupříkladu brambory a maso. To odpovídá taktéž dynamice trávení a fyziologii, kterou byste rozhodně neměli opomíjet. Druhým důvodem je maximální obsah všech důležitých látek. Jelikož jablka nemusela během sezóny vyrůstat a zrát nikde v přepravce, ale na sluníčku a zejména pak na stromě, jsou šťavnatá a plná důležitých vitamínů. Posledním důvodem je jistě také nižší cena, jež je doménou právě sezónního ovoce. Dané ovoce totiž v tu či onu chvíli sezóny roste nejvíc a tak je jeho cena z celého roku nejnižší. Stejně tak to platí i u jablek, u nichž se cena pohybuje nejníže okolo léta a podzimu.

Jablka nejsou příliš kalorická

Avšak zrovna u jablíček můžete udělat výjimku a vychutnat a dopřát si je například i na jaře nebo v létě, kdy ještě není jejich sezóna. Tyto plodiny nejsou nijak kalorické a tak jsou vhodné například i pro „dietáře“. Jedno menší jablíčko o 100 gramech má okolo 62 kcal, tedy 260 kJ. Dále v něm najdete na 0,4 gramů bílkovin, 14,4 gramů sacharidů – těch je v jablíčku poměrně více, ale na druhou stranu se jedná o složené sacharidy, takže nemusíte začít hned panikařit, 0,4 gramů tuků, naprosto nulový cholesterol, 2 gramy vlákniny, takže vás jablíčko docela dobře zasytí, 0,1 gramů sodíku a 8 miligramů vápníku.

Jablko obsahuje spoustu vitamínů

jablkoOvšem tyto živiny nejsou jediné, které v jablku najdete. Taktéž spoustu vitamínu C, jež přispívá k lepšímu a rychlejšímu hojení ran, posiluje imunitní systém, pomáhá při nachlazení, působí preventivně proti rakovině, zmírňuje alergické reakce a zvyšuje účinnost léků při nejrůznějších zánětech, se nachází právě v tomto ovoci. Dalšími důležitými látkami obsaženými v jablcích jsou draslík, fosfor, hořčík, mangan, pektin a železo. Navíc si konzumací jablíček můžete výrazně pomoci při problémech s cévami, dásněmi, zvýšeným cholesterolem, krevním tlakem nebo při problémech se srdcem.

Jablíčka na stovky způsobů

Asi každá poctivá hospodyňka ví, že se právě z jablek dá vytvořit nespočet jídel, a to jak sladkých, tak i slaných nebo kyselých, teplých i studených, vařených i syrových. Skutečně celá plejáda nejrůznějších babských rad, receptů, nápadů či zaručených delikates. Naprosto nejznámějším je štrůdl. Ten se s naším národem pojí již odpradávna, a tak není divu, že jsme jej dovedli k naprosté dokonalosti. Ovšem klasický štrůdl nemusí být vhodný pro každého. Uvedeme si tedy menší obměnu pro ty, jež právě vylepšují svoji postavu hubnutím.

Štrůdl na zdravý způsob

Začneme hezky těstem. Do toho místo klasické mouky přidejte napůl špaldovou mouku a napůl celozrnnou mouku. Dále samozřejmě nezapomeňte na klasické množství vody, lžičku nějakého rostlinného oleje a jedno či dvě vajíčka, podle množství tvořeného těsta. Z těchto všech přísad utvořte táhlé těsto. Samozřejmě, že zde cukr a sůl neuvádíme záměrně. Sladit můžete například javorovým sirupem nebo medem. Jakmile budete mít těsto zpracované, nechte jej alespoň půl hodiny odpočívat v lednici. Mezitím si můžete vytvořit jablečnou jablečný-džussměs. Ta by samozřejmě měla obsahovat jablíčka, dále třeba rozinky nebo brusinky, místo cukru přidejte trochu medu, ale skořici ničím nenahrazujte. Mnoho z nás taktéž přidává oříšky. Na závěr můžete popustit uzdu fantazii a například přidat ještě nízkotučný tvaroh nebo bílý jogurt. Toto všechno navrstvěte na rozválené těsto a vytvořte klasický závin. Potřete ještě rozšlehaným vajíčkem a nechte péct dozlatova.

Jablko na závěr

Jablko můžete konzumovat naprosto kdykoliv a naprosto s jakýmkoliv dalším ovocem. Nejlepší variantou je však úplně samotné jako například taková zdravá svačinka. Rozhodně se tedy jablíček nebojte a zkoušejte! Pokud vám jeden druh nechutná, vyzkoušejte jiný! Určitě si i vy najdete ten svůj nejoblíbenější.

Sdílej:

O Autorovi

O základy správné výživy a zásady a zdravého stravování jsem se začala zajímat poměrně nedávno v souvislosti se zdravotními problémy, které mě již nějakou dobu sužovaly. Ačkoli na zázraky nevěřím, sama na sobě pozoruji určité změny, ke kterým nepochybně přispívá současný styl mého stravování.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close