BMI – modla, ke které se mnohdy upínáme zbytečně

0

řez obézním člověkemBMI nás může těšit i děsit. Tabulka se stanovenými hodnotami takzvaného body mass indexu (indexu tělesné hmotnosti, BMI) nám podle námi vypočtené hodnoty prozradí, jestli trpíme podváhou, jsme v normě, máme nadváhu, nebo nás dokonce ohrožuje obezita. Mnohdy může tabulka vypovídat pravdivě, ne vždy to ale platí. Pro začátek vám můžeme nasadit brouka do hlavy – svalnatému sportovci může vyjít hodnota BMI stejná jako obéznímu člověku, který holduje pasivnímu životnímu stylu. Jak je to možné?

Hmotnost sama někdy není směrodatná

BMI bere v potaz pouze výšku a celkovou hmotnost člověka. Neřeší však to, zda je hmotnost tvořena svaly nebo tuky, nevypovídá nic o vodě v těle. Tak může nejednou dojít ke zkreslení výsledků, jak už bylo naznačeno výše. Hmotnost je pochopitelně důležitá, mnohem důležitější než samotné číslo je však podíl svalů, tuků a vody v těle.

Jak zjistíme svůj body mass index?

Výpočet BMI je velice jednoduchý s pomocí internetových BMI kalkulaček, například této: http://www.kalkulacka.info/bmi-body-mass-index, zjistit se dá i dosazením do jednoduchého vzorečku: váha v kg/výškou v m na druhou = BMI. Výsledné číslo potom porovnáme s hodnotami v tabulce:

BMI

KATEGORIE

méně než 18,5

podváha

18,5 – 24,9

norma

25,0 – 29,9

nadváha

30,0 – 34,9

obezita 1. stupně

35 – 39,9

obezita 2. stupně

40 a více

obezita 3. stupně

Co hodnoty znamenají a jaká jsou rizika kategorií

Tím, že najdeme svou hodnotu v tabulce, to ještě nekončí. Důležité je zjistit, jaké dopady má naše zařazení na naše zdraví. Vysoké riziko negativních dopadů na zdraví se týká nejen obezity 2. stupně, ale i podváhy. V normě jsou dopady na zdraví minimální, u obezity 1. stupně jsou zvýšené, u nadváhy pouze lehce. U obezity 3. stupně jsou zdravotní rizika velmi vysoká a je takřka nemožné, aby se těžká obezita na zdraví člověka neprojevila.

Obezita jako příčina mnoha zdravotních potíží

Při obezitě trpí především kardiovaskulární systém. Dochází při ní k ukládání tukových buněk do stěn cév. Ty potom ztrácí svou elasticitu a může dojít k jejich ucpání nebo prasknutí. Důsledkem toho bývá infarkt myokardu, mozková příhoda, srdeční arytmie a vysoký tlak.

Obézní lidé mívají potíže s dýcháním, brzy se unaví a mohou mít i potíže se spánkem, při němž přestávají na krátké časové intervaly dýchat. Další věcí, kerá lidem s obezitou ztěžuje život, je vyšší riziko výskytu dny. Jedná se o kloubní onemocnění způsobované tvorbou krystalků kyseliny močové. U obézních lidí jsou neméně časté potíže s pálením žáhy, striemi na kůži, nádorovými onemocněními (zejména u žen) a problémy s potencí u mužů. Zmínit musíme i psychické potíže, zejména snížené sebevědomí; nikoho z nich občas nemine pohrdavý pohled.

Výpočet BMI u dětí

Děti s nadváhou či obezitou to mezi vrstevníky nebudou mít nikdy jednoduché, i kdyby oplývaly nadstandardními schopnostmi. Jednoduché to nebudou mít však ani samy se sebou, protože i u nich je tímto způsobem ohrožováno zdraví – fyzická i psychická kondice. Pro výpočet BMI u dětí se používají percentilové tabulky, my k tomu ale nepotřebujeme nic jiného než chytrou online BMI kalkulačku, například tuto: http://vyzivadeti.cz/kalkulacka-bmi/.

BMI ve světěMálo známý BMI Prime

Slyšeli jste už o BMI Prime? Jde o nástroj, za jehož pomoci lze měřit a porovnávat BMI jednotlivých populací. BMI Prime bere v potaz i jinou přirozenou stavbu těla například Američana a Číňana. Hodnotu populace v Americe a v Evropě musíme vydělit číslem 25, abychom získali hodnotu BMI, kdežto u asijské populace dělíme hodnotu číslem 32. Až poté můžeme výsledky porovnávat.

Závěrem

BMI může být orientačním ukazatelem tělesné kondice a může nás upozornit na možná zdravotní rizika. Mnoho výživových poradců se ale spoléhá na ukazatele, které se zaměřují nejen na celkovou hmotnost, ale i na podíl jednotlivých důležitých složek hmotnosti. BMI jako hodnota se používá spíše v populačních statistikách jako zjednodušený model. Nezoufejte tedy, pokud jste spíše svalnatí, ale podle BMI máte nadváhu. Pro přesnější model je lepší vyhledat výživového poradce, který disponuje váhou s rozlišením podílu svalstva, tuku a vody. Tuto váhu si můžete pořídit také domů.

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close