Bezlepková dieta je komplikací, se kterou se dá kvalitně žít

1

Bezlepková dieta je dieta, která spočívá v eliminaci těch potravin z jídelníčku, které obsahují lepek neboli gluten. K bezlepkové dietě se obracejí osoby, kterým lepek působí zdravotní potíže, tedy osoby trpící alergií na lepek, celiakií a Duhringovou nemocí, ale i ti, kteří jsou přesvědčeni o jeho škodlivosti, aniž by na sobě zpozorovali, že je něco v nepořádku.

Nepřítel lepek

Lepek je bílkovina obsažená v zrnech pšenice, ječmene a žita. Spekuluje se i o ovsu, ale informace jsou odlišné v závislosti na tom, kdo je prezentuje. Potíže s lepkem zažívá jako první žaludek, který ho nedokáže správně rozložit, čímž je poté, při putování stravy do střev, poškozována i střevní sliznice. Z většího množství lepku se ve střevě může vytvořit trubice a kvůli tomu dochází k problémům s trávením. Mezi nově vytvořenou trubicí a střevní stěnou se navíc vytváří kyselé prostředí a v kombinaci s rozmanitými mikroorganismy brání správnému fungování střevní stěny. Do krve se potom dostávají látky, které v ní jen škodí. Jsou to například nestrávené bílkoviny, onen lepek nebo kasein (mléčná bílkovina), s nímž si lidské tělo nedokáže samo poradit kvůli nedostatku potřebných enzymů.

Co jíst při bezlepkové dietě

Ze zásady vyhýbat se lepku plyne to, že při bezlepkové dietě konzumujeme potraviny přirozeně bezlepkové a potraviny, v nichž je množství lepku minimalizováno (takové potraviny prochází tzv. deglutenizací). Místo potravin vyrobených ze surovin bohatých na lepek (ječmen, žito, pšenice) musíme vybírat bezlepkové potraviny vyrobené z prosa, kukuřice, brambor nebo rýže.

Vhodné potraviny pro osoby nesnášející lepek:

sušené mléko – kokosové, rýžové a sójové
tvrdé sýry
vejce
maso
ovoce a zelenina
rýže
amarant
sója
kukuřice
med
kakao

bolest bricha

Čeho se vyvarovat, aby nebylo zle

Vyhnout se musíme všem potravinám vyrobeným z běžné mouky (pečivo, těstoviny, salámy, omáčky, dochucovadla jako hořčice a kečup aj.), ovesným vločkám a müsli z nich vyrobenému. Nepříjemné následky může způsobit i konzumace pšeničného škrobu. S tím se často setkáváme v cukrovinkách.

Nesnášenlivost má několik podob

Ač by se mohlo zdát, že nesnášenlivost lepku je zkrátka nesnášenlivost, existují tři základní druhy takové nesnášenlivosti, jak jsme již zmínili na začátku článku. Jde o alergii na lepek, celiakii a Duhringovu nemoc. Říká se však, že existuje přes padesát nemocí způsobených příjmem lepku.

Alergie na lepek

Alergii na lepek poznáme například podle častých průjmů, zácpy, nadýmáním. Na lepek alergičtí lidé jsou často unavení, mají pomalejší myšlení a těžko se soustředí na činnost. Trpí také pocitem ztráty rovnováhy, mívají migrény, časté záněty v těle aj.

Celiakie

Celiakie se definuje jako chronické onemocnění sliznice tenkého střeva. Toto onemocnění je způsobené přecitlivělostí na lepek. Nemoc je dědičná a nevyléčitelná, ale lze potlačit její příznaky. Pokud se objeví, je to zpravidla záležitost na celý život. Celiakii dokáže spolehlivě diagnostikovat gastroeneterolog po rozboru naší krve.

Duhringova nemoc

Stanovení takové diagnózy je poměrně složité, protože Duhringova nemoc má velmi blízko k celiakii. Příčina vzniku není známá, ale spekuluje se o tom, že vzniká jako důsledek celiakie a projevuje se viditelněji, nejčastěji puchýři na kůži, které připomínají opary. Jediné, co se dá dělat, je vynechat ze stravy lepek nebo jeho příjem maximálně omezit.

Vařit můžeme jako dřív, jen z jiných surovin

To, že jsme přecitlivělí na lepek, neznamená, že bychom se kvůli tomu museli vzdávat svých oblíbených dobrot. Vařit můžeme stejně, jen je třeba být obezřetnější při výběru surovin.

chleb bezlepkovyBezlepkové potraviny jsou dražší

Co je nesporně nepříjemné, je cena bezlepkových potravin. Zatímco balení obyčejných těstovin může stát i méně než deset korun, cena bezlepkových těstovin se může pohybovat kolem 40 až 90,- Kč. Chléb o hmotnosti 250 g může stát i 70,- Kč. A tak dále.

Každá z variant nesnášenlivosti lepku je nepříjemnou záležitostí, ale dá se s ní úspěšně žít a nemusí nás a naše zdraví při svědomitém výběru potravin příliš trápit.

Zdroj úvodního obrázku: hubnichytre.blogspot.cz

Sdílej:

O Autorovi

Málokoho by napadlo úmyslně si ubližovat. Vybírejme si proto z nepřeberného množství potravin ty, které nám nejen neubližují, ale ty, které nám dokonce prospívají a blahodárně působí na naše tělo i mysl.

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close