3 tipy, jak dochutit jídlo i bez soli

0

To, že sůl není pro vaše zdraví zrovna to nejlepší, je známá věc. Věděli jste ale, že se sůl skrývá v potravinách, ve kterých byste ji vůbec nečekali? A že Češi mají s přesolováním obecně velký problém? Přitom spoustu pokrmů stačí dochutit jiným způsobem. Poradíme vám, čím nahradit nezdravou sůl.

Hrozba se skrývá v kupovaných potravinách

Denně by člověk měl zkonzumovat maximálně pět gramů soli. Jenže průměrný člověk přijme čtyři gramy soli už v hotovém výrobku, aniž by cokoliv solil. Na vině jsou sýry, pečivo, pomazánky, ale i instantní ovesné kaše a různé cereálie. Nadbytek soli v lidském těle vede k celé řadě problémů. Zvyšuje riziko vzniku nemocí a nadměrné solení způsobuje zadržování vody v těle. Jak se bránit? Omezte sůl!

Jakmile přestanete solit, bude chvíli trvat, než znovu začnete vnímat chutě. Sůl totiž ochromuje chuťové pohárky a může vám připadat, že jídlo nemá vůbec žádnou chuť. Zdá se vám nemožné vařit bez soli? Existuje spousta způsobů, jak ji nahradit.Sůl můžete nahradit například citronem

Sáhněte po citronu

Citron poslouží jako skvělá náhrada soli. Že se vám to nezdá? Vyzkoušejte ho při přípravě kuřecího masa. Osolte ho méně a dodejte mu marinádu z citronové šťávy. Uvidíte sami, že vás výsledná chuť překvapí.

Chlorid draselný, hořečnatý nebo vápenatý

Lidé se zdravotním omezením znají chlorid draselný dobře. Používá se jako náhrada soli, ale může vám vadit jeho kovová pachuť. Chlorid hořečnatý je varianta pro ty, kdo nemohou solit vůbec. Ani on ale nemá stoprocentně stejnou chuť jako sůl, a stejně tak vnímání slanosti je v případě jeho použití odlišné. Ještě se využívá chlorid vápenatý, ten má ale výrazně slanou chuť a nehodí se například do sušených výrobků.

Bylinky dodají skvělou chuť i vůni

Skvělým způsobem, jak nahradit sůl, jsou bylinky. Čerstvé anebo sušené, bylinky jsou tady proto, aby z vašeho jídla udělaly o třídu lepší pokrm. Navíc obsahují vitamin C, mají v sobě kyselinu listovou a další důležité minerální látky. A které bylinky se hodí na co?

Oregano – přidejte ho do polévky nebo omáčky.

Tymián – vydrží dlouhé vaření. Jako dochucovadlo si zamilujete i tymiánSkvěle se tak hodí do polévek, na ryby, drůbež či zvěřinu.

Libeček – ideální náhrada soli pro vášnivé dochucovače. Natrhejte si pár lístků libečku do vývaru, ale pozor, ani s ním se to nesmí přehánět.

Rozmarýn – aromatické koření dokáže z rajčat, lilků, brambor, sýrů či mletého masa udělat gurmánský zážitek.

Bazalka – nepostradatelný doplněk na pokrmy z rajčat, saláty nebo těstoviny.

Máta – ozvláštní každou marinádu a skvěle se hodí ke kuřeti nebo mořským plodům.

Rozlučte se se solí a nahraďte ji příjemnějšími variantami. Uvidíte, že například voňavé bylinky dokážou z obyčejného jídla vykouzlit gastronomické pokrmy, které si snadno zamilujete.

Sdílej:

O Autorovi

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close